Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De 30/4 voorgezaaide mais is bijzonder slecht opgekomen. Van de ca 40 zaadjes heb ik 8 plantjes. Mijn zaad is ook op. 

Vraag is even wat nu handig is. Het was bio zaad van vd wal - Bantammer. Vanwege de tijd wil ik iets op internet bestellen met een korte levertijd. Bantammer lijkt geen gangbaar soort meer. Ik zie bijvoorbeeld wel Bio Goldon Bantam. Heeft iemand ervaring met:

1) twee soorten mais door elkaar heen planten?

2) maisplantjes van verschillende grootte door elkaar heen planten?

Of kan ik beter de hele boel weg doen en helemaal overnieuw beginnen?

Geplaatst:

Geen twee  soorten door elkaar heen plaatsen, je krijgt kruisbestuiving en daardoor geen suikermais.

verschillende grootte door elkaar heen planten kan als er maar genoeg gelijk stuifmeel maken.

Zet ze ook niet in rijen maar ineen vierkant zodat er betere bestuiving is.

Zelf ben ik afgestapt van Bantam en ben over naar Tasty Sweet F1 hybride.

Mijn planten(120 gezaaid)  zijn vorige week voor gezaaid in bakken en komen nu net boven in een kasje.

Het was koud en nat, niet ideaal voor mais die liever droog en warm staat  om te kiemen.

24 uur weken en dan warm zaaien in licht vochtige grond.

Succes.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Wij doen al jaren de Bantam (met twee kolven dus) en met veel succes.

In een vierkant is i.d.d. aan te bevelen, het zijn windbestuivers.

Geplaatst: (aangepast)

Let op dat suikermais alleen door andere planten wordt bestoven met hetzelfde suikergen. Als Suikermais door stuifmeel met een ander gen wordt bestoven worden alle suikers omgezet in zetmeel en smaken de kolven niet.

Suikermais kiemt alleen goed bij hoge temperaturen.

Het SH2 gen zou de meest zoete suikermais geven. Het nieuwe zaadvaste ras Damoun is gebaseerd op dit gen. De kolven van dit ras zijn super zoet, echt een aanrader.

Sugrano en Tramunt zijn ook een nieuwe rassen die ook zijn gebaseerd op het SH2 gen en kunnen dus prima tegelijk geteeld worden met Damaun. Deze rassen rijpen na elkaar waardoor je over langere periode rijpe kolven kunt oogsten.

Met de laatste 2 rassen heb ik nog geen ervaring, maar lijken me wel beloftevol.

Het F1 ras Tasty Sweet is ook gebaseerd op het SH2 gen en kan dus ook tegelijk met deze rassen geteeld worden.

aangepast door Roland
  • Like 2
Geplaatst:

Het is belangrijk om te weten dat suikermais alleen zoet wordt als het bestoven wordt door andere planten met hetzelfde suikergen. Bij bestuiving met stuifmeel met een ander gen worden de suikers omgezet in zetmeel, waardoor de smaak van de kolven verandert. Het SH2 gen wordt geassocieerd met de zoetste suikermais. Het nieuwe zaadvaste ras Damoun is gebaseerd op dit gen en heeft superzoete kolven. Rassen zoals Sugrano, Tramunt en Tasty Sweet zijn ook gebaseerd op het SH2 gen en kunnen tegelijkertijd geteeld worden met Damoun. Dit biedt de mogelijkheid om over een langere periode rijpe kolven te oogsten.

Geplaatst:

Ziet er goed uit! Voor mij is het het eerste jaar dat ik mais gezaaid heb, maar zijn ongeveer net zo groot als bij jou. Ik ben benieuwd! 

• Like 1
Geplaatst:

Waarom planten jullie zoveel mais tegelijk? De oogstperiode is toch heel kort? Om het zoet en sappig te kunnen eten kwam het heel precies begreep ik vorig jaar.

Ik dacht er een maand tussen te houden. Overigens was bij mij ook het meeste niet opgekomen. Ik heb twee weken terug opnieuw gezaaid en nu plantjes van 3cm hoog. Ik dacht over twee weken nogmaals te zaaien. Om de oogst te spreiden. 

• Like 1
Geplaatst:

Je kan zeker oogst spreiden, ik zaai veel tegelijk voor een goede bevruchting van de korven, en de mais die ik niet vers eet die maak ik in, en meestal gooi ik even een bbq feest als de oogst binnen is want dan kan er meteen veel van gegeten worden op zo dag gaan er gerust 20-30 korven doorheen :)

• Like 3

Des te meer je zet, des te beter het gaat.

Kijk maar eens naar een boerenmaisveld, de zijkanten blijven vaak achter.

Ook is de vruchtzetting door de windbestuiving dan veel beter.

Geen of minder halve of lege kolven.

Daarom zet ik alles tegelijk en niet in etappes.

Scheelt hier ook vraat van de kauwtjes, de planten beschermen elkaar, de vogels komen er niet tussen.

Suikermais oogst je als het precies rijp is (even een nagel er in en kijken of er sap uit komt).

Maar als je vaker teelt weetje wel wanneer de mais goed is.

Gelijk koken, dan blijven ze zoet, al na twee uur worden de eerste suikers omgezet naar zetmeel.

Daarna de kolven leeghalen en in porties invriezen.

Wij hebben net het laatste zakje leeg. 

Een portie per week vraagt ook wel wat kolven.

20220818_164153 (2).jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 5
  • 4 weeks later...

Ik denk dat het hier ook goed gaat met de mais planten. Eerste keer dus afwachten, maar voor zover ik kan zien zien ze er gezond uit en groeien goed. Hier zie ik ook de eerste kolven? komen. 

20230623_091822.thumb.jpg.1379815a6fae307e0d40cb5a9ff894f7.jpg

aangepast door Vastone
  • Like 1
  • 3 weeks later...

@Patrijs vraagje, de meeste van mijn mais heeft nu bruine meeldraden aan de mais zitten, nu las ik online dat het dan het moment is om te oogsten. Nu heb ik dat bij een mais gedaan, opengemaakt, ongeveer 90% van de mais was rijp, heb dat stuk gewoon direct rauw gegeten, echt heerlijk zoet en sappig, wanneer met nagel de korrel indruk spoot het sap eruit. Maar omdat de bovenste 10% van de kolf nog niet rijp is vraag ik mij af of u vamuit ervaring weet hoelang dat ongeveer duurt? Plan voor nu was anders om volgende week alles te oogsten en te verwerken.

20230711_132816.jpg

20230711_133021.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 4
Geplaatst:

Soms wordt niet heelde kolf tegelijk oogstrijp.

Je zal dan een keuze moeten maken om het optimale oogstmoment te bepalen.

Te vroeg, nog niet alles klaar.

Te laat, de eerste maiskorrels worden te droog en melig

Je zou deze kolf nog een paar dagen kunnen laten gaan, hij is mooi bevrucht.

Een indicatie is ook de kleur, die kan denk ik nog ietsje geler.

Ook bij de draden zie je dat het nog even kan.

Soms pulk ik een kolf een beetje open om de tussenstand op te nemen.🤫

Maar let op: je weet nu wat je hebt. Hier kunnen een troep kauwen in een dag een maisveldje plunderen.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...