Ga naar inhoud

Spruitbroccoli (o.a. Nine star) teelt, oogst, problemen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar van Margareth gekregen en vandaag zag ik dat er al mooie roosjes in deze Broccoli nine star perennial zitten. Ik heb ergens gelezen (dacht bij Joriekes topic ergens) dat je er stekken van kunt nemen....Hoe doe je dat en is dat al iemand gelukt??

Is de voedingswaarde van deze broccoli gelijk aan de groene die we van de winkel gewend zijn??

Wie weet hoe de oogst is in het 2e...3e...4e enz jaar??

Mesten jullie bij??

En nog meer tips over deze geweldige meerjarige groente??

pict550931391366558365.JPGpict551043521366558369.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb deze 2 laatste berichten (van RobO en Geedee) even samengevoegd met het reeds-bestaande-topic over spruitbroccoli.

Ik heb de kool nog niet succesvol gestekt. Ik weet ook niet of het eigenlijk wel kan, omdat een uitloper ook meteen een bloem is?

Hier zijn er een paar verrot de afgelopen winter. Of nou ja... de winter is niet echt een probleem. Maar het is weer even 15 graden geweest, en daarna weer harde vorst. Toen weer even warm, en daarna WEER vorst!

Toch staan er nog een stuk of 5!

11 januari stonden ze er nog mooi bij:

s350002344561357894324.JPG

Daarna weer sneeuw (16 jan.):

s350010798041358344950.JPG

• 1 year later...
Geplaatst:

Hier wat foto's van mijn planten en mijn oogst:

Ik heb er nu ook een rij paarse spruitbroccoli bij. En een nieuwe rij met gele/witte. De oude rij van de vorige foto's hebben ook nog leuk wat oogst gegeven, maar de planten zien er echt niet meer uit. Hangen half over de grond, staan scheef, of hebben meerdere takken waardoor ze uitscheuren.

Foto323990391396785329.jpgFoto324132021396785336.jpgFoto324278421396785342.jpgIMG213873821397472505.JPGIMG216889771398794012.JPG

• Like 1
Geplaatst:
Ongeveer mrt/april zaaien en het jaar daarop kun je dan in het voorjaar de sprouts oogsten.

Je kan 'm gewoon onbeschut buiten laten staan... mits je geen last hebt van bv reëen die die jonge blaadjes en topjes ook graag lusten.

Daarom kan ik dan ook weinig zeggen over de opbrengst, want die had ik niet...

Een aanrader is Palmkool, hiervan kan je de hele tijd het blad blijven oogsten én hij gaat ook sprouts en jong blad ontwikkelen in het volgend voorjaar. (zie de topics hierover op dit forum)

Schiet hij niet in de zomer al in bloei als je hem zo vroeg al zaait?

Geplaatst:

Wat een prachtige groente is dat zeg. Lijkt me ook erg lekker. Ik heb vorige week de paarse variant gezaaid, maar ik wist niet dat ze zo gigantisch groot worden. Zou het gaan als ik ze tot het eind van de zomer in grote poten zet en dan in de MM-bak poot om de winter door te komen en in het voorjaar te oogsten? Ik was van plan om een MM-bak te vullen met een paar paarse spruitbroccoli en een paar palmkolen en een paar gewone spruitenplanten.

• Like 1
Geplaatst:

Ik had dit jaar purple sprouting broccoli, geoogst in maart. Heel handig want dan heb je net weinig anders.

En het is erg lekker, ik vind het naar bladmoes/raapsteel proeven

• Like 1
Geplaatst:

Hoe heb je ze opgekweekt? Zaaibakje - potjes - volle grond? Of anders? En wanneer heb je ze hun definitieve plek gegeven? Kunnen ze als nateelt geplant of moeten ze eerder definitief de grond in? Misschien zet ik dan wat minder boerenkool of zo

Geplaatst:

Ik kweek ze op in potjes, en plant ze uit zodra ze te groot zijn voor een P9 potje. Wanneer dat allemaal was dat weet ik niet meer hoor Ik vergeet dat gewoon. En noteer het ook nergens. Als nateelt zou ik niet doen... je kunt er wel sla of andere snelle gewassen naast kunnen zaaien. Tot de planten te groot worden.

• Like 1
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn planten zijn nogal lelijk geworden. Het is volgens mij nogal moeilijk om ze echt mooi door de zomer te krijgen, zeker nadat je er zo'n grote centrale broccoli uit hebt geoogst. De stengel gaat dan rotten, en de plant gaat zijtakken maken die het dan weer over moeten nemen. Maar die zijn vrij dun en schuin, dus kunnen straks niet meerdere broccolietjes 'dragen'.

Zo staan die van mij er nu bij. Lekker wat onkruid rondom, maar daar groeien ze wel doorheen

IMG603116851418718960.JPG

1 van de planten heeft nog wel zijn dikke originele stengel. Maar loopt ook wat vreemd uit, bovenin de plant.

IMG603238731418718988.JPG

Bij de rest zijn het dus meerdere dunne stengels, naast de oude dode stengel:

IMG603433081418719041.JPGIMG603376381418719014.JPG

• Like 1
  • 2 years later...
Geplaatst:

Oh, er is al een tijdje niet meer gepost hier zie ik.

Ik heb ondertussen wat nieuwe planten gezaaid, want de oude zijn toch niet heel denderend lang in je tuin te houden vind ik. Ik ga dit jaar wel 1 oudere plant helemaal terug snoeien (zagen ) en dan hopen dat de paar scheutjes die nu onderaan uitlopen weer een mooie plant vormen.

Dat is nog een Nine star, ik heb nu ook al een tijdje die paarse soort. Daar heb ik nu 2 grote planten van staan waar ik nu van oogst. Bij 1 van de 2 heb ik steeds de zijscheuten weggehaald. Bij de ander niet. En bij die laatste zijn de zijscheuten nu zwaar geworden en gescheurd.

IMG874961531491153287.JPGIMG875165471491153291.JPG

IMG875267371491153298.JPGIMG875399221491153306.JPG

Kijk wat een dikke stam (en zo'n gescheurde zijtak)

IMG884736741491153312.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Zou je die niet kunnen stekken, die afgescheurde scheuten?

Weet je toevallig nog waar je het zaad gehaald hebt? Ik wist niet dat de 9 star ook in het paars bestond. Een aanrader? Geeft het een beetje oogst?

Geplaatst:

Ik kijk eens bij levenvanhetland

Ik wist niet dat spruitbroccoli en nine star hetzelfde was. Nine star is toch meer als bloemkool qua uiterlijk?

Geplaatst:

Het is een sterke plant en super omdat je rond deze tijd de broccoli 's hebt. Ik heb er dit jaar iets te weinig dus volgend jaar meer zetten, omdat je rond deze tijd nog niet veel hebt. Hij groeit wel het hele voorgaande jaar zonder iets te produceren.

Geplaatst:

Ja die Nine star is ook een broccoli. Hij ziet er wat uit als bloemkool, maar toch ook niet

De plant staat inderdaad vanaf de zomer tot en met februari ofzo redelijk in de weg. Ze worden echt groot, en je vraagt je af waar je aan bent begonnen Maar dan zie je in maart ineens die mooie knoppen vormen, en nu eten we er al even van

Gisteravond heerlijk gegeten van de verschillende soorten (ook een aantal bloemen van palmkool trouwens.)

IMG888197381491201710.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Twee jaar geleden had ik ook nine star op mijn volkstuintje tussen de rozemarijn en lavendel. Viel me sterk tegen, eerst rupsen en daarna de luizen hebben de mooie,volwassen planten geveld. Had toen veel lieveheersbeestjes zitten in mijn volkstuintje maar leek wel of ze die soort luizen niet moesten want bij de Nine Star bleef het een probleem. Had niet de indruk dat ze er beter tegen kunnen dan andere rassen broccoli. Nu teel ik alle kolen onder Ikea vitrage. Staan ze bij jullie onder een net of gewoon in open?

Wat ik misschien wel fout deed, was te veel mest gegeven. Misschien moet ik ze nog eens een herkansing geven.

Geplaatst:

Gewone broccoli en sluitkolen teelt ik niet meer. Heb gewoon te weinig plaats om zo een groot ding het ganse jaar door plaats te geven voor 1 oogst per jaar. Een boerenkool neemt minder plaats in en geeft non stop oogst.

Alhoewel die spruitbroccoli en nine star zo leuk klinken en er uit zien denk ik ze van mijn verlanglijstje te halen. Zal voor een ander leven zijn.

Geplaatst:

Nee mijn spruitbroccoli staat nooit onder vitrage. De andere kolen wel steeds meer, maar vooral voor de koolvlieg. Van koolvlieg heb ik bij de spruitbroccoli nooit last gehad. Omdat je ze later zet, en de koolvlieg dan al zijn eitjes heeft afgezet bij eerder uitgeplante planten. En misschien dat ze hier tijdens de 2e (en 3e?) vlucht al te groot zijn om eitjes bij af te zetten? Geen idee.

Maar goed, je vroeg naar rupsen en luizen Nee daar heb ik nog geen last van gehad met deze planten. Hoogstens als ze echt helemaal in bloei staan, voor zaden, dat er in die toppen wat luizen komen.

Dus misschien stond hij niet helemaal lekker bij jou? Ik had afgelopen jaar ook aardig wat oude paardenmest in de grond zitten, de pompoenen hadden er net gestaan.

Geplaatst:

Hoe zit dat eigenlijk met wisselteelt en meerjarige kolen? Ik begreep dat het juist bij kolen erg belangrijk is te wisselen ivm knolvoet etc. Heb op de volkstuin helaas regels dat ik aan vruchtwisseling gebonden ben. Deze kool tussen de bessen zetten dan maar?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...