Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Had ik vorig jaar leuk, erg leuk om te doen. Volgens mij is er elders op dit forum plenty over te vinden.

Ik had 1 in een 28cm terracotta pot (zo'n goedkope zeg maar) en 1 in een 30cm pot en dat moet je minimaal wel hebben zo'n beetje.

Verder zou ik er meerdere zetten daar je mannelijke bloemen nodig hebt om de vrouwelijke bloemen te bestuiven dus met meerdere planten gaat dat allemaal net wat makkelijker natuurlijk. Verder plenty bij voeden, standaard plantenvoeding voor de moestuin is prima.

Omdat een courgetteplant wel op den duur minder productief word (de plant raakt een beetje op zeg maar) zou ik over een maand weer zaaien zodat je de oude plant verder in het seizoen kan vervangen voor een nieuwe zo heb je langer oogst.

Spreekt voor zich natuurlijk maar ik zou wel opletten dat je niet een rankend soort neemt. Een courgette 'klimt' gedurende het seizoen wel iets en zal later in het seizoen iets gaan liggen waarschijnlijk, dit is normaal en daar doe je niks aan, de plant doet het er net zo goed om.

Bij mij is er eentje kapotgewaaid vorig jaar dus iets van een stokje er naast voor de stevigheid is geen overbodige luxe misschien, even in de gaten houden.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Hoi, ik heb het boek van Peter Bauwens groenten in pot. En het ras Bush Baby zou heel geschikt zijn voor een pot. De grond is potgrond met een voedzame compost.potmaat 40 tot 50 cm. De vruchten jong oogsten,dat stimuleert de plant om nieuwe vruchten te vormen. En zo hou je de plant vitaal en krachtig. Je kan een schaal onder de plant zetten met water,zodat ze zeker op warme dagen niets tekort komt. succes

Geplaatst:

Ik kweek de courgettes al jaren in een grote zinken wasteil.Het zijn wel echte slurpers,en ze houden van wekelijkse bemesting.

Geplaatst:

Welke courgette plant klimt? Ik heb even gezocht echter kan ik geen namen vinden. Ik heb courgette zaadjes. Echter weet ik het soort nog niet. Dat zal ik even kijken wanneer ik thuis ben. Anders moet ik even twee grote potten extra halen. Dan doe ik hem daar in en haal ik nieuwe zaadjes voor mijn MM.

Geplaatst:
Welke courgette plant klimt? Ik heb even gezocht echter kan ik geen namen vinden. Ik heb courgette zaadjes. Echter weet ik het soort nog niet. Dat zal ik even kijken wanneer ik thuis ben. Anders moet ik even twee grote potten extra halen. Dan doe ik hem daar in en haal ik nieuwe zaadjes voor mijn MM.

Je hebt 3 'soorten' , een gewone corgette heeft in de MM 9 vakken nodig, ruim eromheen zou je wat kleine gewassen kunnen zetten zoals radijs, sla etc..

Dan heb je compacte courgettes, 4 vakken heb je in de MM nodig.(bv. Gold Rush F1)

Van de klimvarianten zijn er volgens mij maar 2, de Long Green Trailing en de Muskaatcourgette. Hiervan kan je 1 plant zetten en die hebben 2 vakken nodig. Je zou dan de zijranken weg moeten nemen om hem iets in tomm te houden, hij groeit flink door en heeft uitndelijk het hele klimrek begroeit.

De Long Green Trailing vind je idd. op www.hobbyzaden.nl, de andere heb ik ook gezien bij Vreeken's. maar met wat zoeken kom je vanzelf wel tegen waar je evt. zaden kan kopen.

Hoeveel zon heeft een courgetteplant eigenlijk minimaal nodig? Kan het nog met 50% schaduw?

Courgette is een plant die graag warmte krijgt, dus zo zonnig mogelijk, liefst ook wat beschut. Ze hebben veel voeding nodig en ook regelmatig een flinke slok water. De vruchten bestaan uit water dus die kunnen alleen maar gemaakt worden als de plant voldoende vocht heeft. De bladeren zijn best groot dus die verdampen ook aardig wat.

De plant bloeit, voornamelijk in de ochtend, met mooie bloemen (zijn eetbaar). Hij heeft vrouwelijke bloemen en mannelijke bloemen.

De vrouwelijke bloem is duidelijk te herkennen omdat er al een begin van een vrucht te zien is. Als de vrouwelijk bloem niet bevrucht wordt groeit er dus ook geen courgette, met 1 plant zou je dus kunnen helpen door zelf de vrouwelijk bloem te bevruchten met een kwastje, wattenstaafje of de mannelijke bloem erafbreken en dan de vrouwelijke bloem te bevruchten.

Verder zijn het geen hele moeilijke planten, en pluk je de vruchten zo jong mogelijk, dan blijft hijnieuwe produceren. Een grote courgette is minder smakelijk maar wel nog geschikt voor soep.

Zaaien doe je zo half tot eind april, planten groeien erg snel en na half mei kunnen ze naar buiten.

Iets later zaaien kan ook wel, dan geeft 'ie wat later vruchten maar ook weer wat langer in het seizoen. Zaden kiemen vrij makkelijk als de temperatuur maar rond de 20 graden is

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de variant 'one ball' F1, kleine planten die ronde gele courgette's geven en groeien uitstekend in een pot. Deze zijn ook een aanrader!

Je kan niet alleen lekkere soep maken met courgette, maar ook cake... heerlijk

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Hmm, ik heb hetzelfde probleem als Herbivora, maar dan met mijn patissons (ook een courgette soort). Bij mij staan ze op de vensterbank, dus heel erg licht, en bij een temepratuur van ongeveer 18 graden.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb één enkel zaadje gepoot in een soort oude wasteil, vol gaatjes geboord. In potgrond.had er helemaal geen vertrouwen in maar zie wat ik aantref na 10 dagen afwezigheid???

Prachtig om te zien!

Gr.

Janny

image14441410879830.jpg

Geplaatst:

De mijne zullen allicht de geest gaan geven zie. We hebben ons part courgettes wel gehad dit jaar.

De gele dragen nog wel maar al veel kleinere vruchten.

Alles in volle grond hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...