Roytyo Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Hallo, Ik wil zelf een kas maken met transparant PVC zeil dit is een stuk voordelig dan glas. Ik vraag me af welke dikte ik moet hebben in verband met zon, wind en licht doorlating etc. Wat zouden jullie adviseren? Ik hoor het graag. Roy Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Ik heb je verwijzing naar die webshop even verwijderd, omdat nieuwe leden niet binnen mogen vallen met linkjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Inloggevens kwijt Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Wat moet ik verstaan onder PVC zeil? Meestal wordt plastic folie gebruikt. Dikte wordt aangegeven in micron. Professionals gebruiken meestal dikte van 180 of 200 micron. Onder transparante folie kan het in de zomer zeer warm worden, schermen met schaduwdoek is dan vaak noodzakelijk. Onder diffuus plastic wordt het fractioneel iets minder warm maar in de zomers van de laatste jaren is dan schermen met schaduwdoek ook noodzakelijk. Glazen kassen worden in het late voorjaar vaak behandeld met kalk / temperzon zodat de temperatuur niet extreem oploopt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Ja dan is het weer wat lastig dat ik dat linkje heb verwijderd he Ik heb hier wel een plaatje van waar topicstarter naar verwees: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Ik ga dit jaar ook een kas maken,en ik ben van plan om gewapend uv bestendige folie te gebruiken. Dat lijkt mij steviger dan deze folie. Quote
Liekie Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 Ik heb een oude tunnelkas bespannen met folie voordat ik een glazen kas kocht en zeker op de warme dagen denk ik er nog aan terug hoe makkelijk het zonlicht gefilterd werd door het semi-transparante plastic. Met glas moet ik nu kalken. Kalken deed ik met plastic nooit een dat ging altijd goed. Ik gebruikte Eva folie 0.2 (net opgezocht op de bon) en dat zag er dan zo uit: Toen ik ging verhuizen heb ik hem afgebroken. Hij stond toen 3 jaar en het folie zag er nog steeds prima uit. Hier en daar een scheurtje van vogelklauwtjes die landen op de kas. Ik geloof dat ik toen uit ging van een jaar of 5 voordat het plastic vernieuwd moest worden. Dezelfde kas bij mij moeder staat inmiddels al ruim 5 jaar en het folie behoeft nog zeker geen vervanging. Het is echt stukken goedkoper dan glas. Maarja, plastic... 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 @Liekie mooie set up zeg, mag ik vragen hoe je het plastic hebt vast gezet aan de pvc buizen? En waar U de koppelstukken vandaag hebt voor de buizen. Quote
Liekie Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 (aangepast) Het plastic zit juist niet aan de buizen en die zijn ook niet van pvc maar van metaal. De buizen klikken in elkaar zonder koppelstukken en waren afkomstig van een oude tunnelkas met zo'n groen folie erop dat na 2 seizoenen al uit elkaar rafelt. Dus na die teleurstelling heb ik het overgebleven buizenframe zelf overspannen met goede plastic folie. Aan de binnenkant heb ik de buizen aan houten palen in de grond gezet. En ook heb ik losse regels hout gebruikt voor deuren en ramen. Daar zit de folie wel tussen gespannen/gespijkerd, maar over de buizen is het enkel gespannen door een greppel te graven aan beide zijdes van de kas en daar de folie in te verankeren. Dat werkte echt perfect. De voor- en achterkant moet je dan op maat maken voor wat je daarmee wil. In mijn geval wilde ik dus 1 losse grote deur aan de voorzijde en 2 raampjes aan de achterzijde. Edit: de zwarte plaatjes die je her en der ziet zitten op de buizen waren slechts rubberen plaatjes tegen eventuele schuurplekken op het folie. Maar die vielen er weer snel uit en bleek niet nodig te zijn bij mij. 21 april 2023 aangepast door Liekie 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 Harstikke bedankt dan ga ik dit ook volgendjaar proberen na te maken, ik heb inderdaad ook zo kas maar na 2 weken al scheurtjes in het doek maar dan kan ik het frame blijven gebruiken en betere folie kopen. 1 Quote
Roelie Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 Ik zie om me heen mensen met kassen mat folie en op den duur gaat het toch niet lekker. Vogels, uv straling, een tak die er door waait en stormschade. Er waait hier ook wel eens een ruit stuk door de een of andere reden, maar dan vervang je één ruit en dat is het dan. Plastic is gewoon lastiger te repareren. Goed, het is goedkoper dan glas, maar op termijn...? Quote
fre3ke Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 PVC is volgens mij relatief zwaar en stug, daarom wordt het waarschijnlijk niet gebruikt voor kassen. Het heeft ook een beetje een blauwpaarse gloed, dat zie je op de afbeelding ook, en dat zou kunnen betekenen dat niet het hele spectrum aan licht wordt doorgelaten. Maar vooral de stugheid lijkt me een probleem. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 Ach ja transparante golfplaten worden ook gebruikt. Die heb je in diverse materialen, afhankelijk van hoe slagbestendig je ze wilt hebben. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
woldistel Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 @Roelie Ook op termijn best een goedkope oplossing, hoor. Ik heb een zelfbouw polytunnel van hout/pvc buis en gewapende folie op de volkstuin. Die staat al tien jaar. De folie is iets minder doorzichtig geworden, maar voldoet nog prima. Als er niet een paar keer vandalen met scherpe voorwerpen langs waren gekomen was het nog steeds helemaal goed. De kas is een keer ingestort door zware sneeuwval en ik was die winter vergeten te stutten 😬. Nieuwe pvc buizen geplaatst en weer klaar. Folie geen schade. Ik heb in de achtertuin ook een kas met glas. Die staat al 25 jaar ofzo. Er zijn wat ramen kapot gegaan door werking van vorst en helaas weer wat vandalisme. Maar die kas kostte toen al vijf keer zoveel als de poly nu. Dus het is zo gek nog niet om daar voor te kiezen als je wat minder budget hebt, of het gewoon niet slim is om een glazen kas neer te zetten op een niet afgesloten volkstuin. Maar @Roytyo, vertel eens wat meer over jouw plannen (of stel je eens even voor bij de voordeur). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.