Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Sommigen zijn blijkbaar al aan het zaaien geslagen, dus het wordt tijd om het pompoentopic aan te maken. 

Zelf wacht ik nog een weekje. Wel heb ik gisteren alvast 250 liter compost gehaald om ze te voeden. Soorten dit jaar: Buttercup, Uchiki Kuri, Yukigeshou, Honeyboat Delicata, Sweet Mama. Ik denk 6-7 planten totaal.

Dit is het topic van vorig jaar:

aangepast door fre3ke
  • Thanks 1
Geplaatst:

Kijk mooi topic ik heb ze ook al gezaaid, niet rankende pompoen golden nugget en Amoro F1, en rankende soorten voor dit jaar zijn honey nut, butter baby F1, Sweet mama F1  Uchi Kuri Red, Crown prince F1 en Porselain doll F1 van de rankende soorten doe ik ieder 2 planten, van de bush soorten plant ik er 6.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@fre3ke Ik wacht nog even een weekje met je mee. Ik heb alleen Golden Nugget die ik zeker ga zaaien. Eigenlijk wil ik er ook nog wel een butternut bij.

Maar dan ook eentje die niet of weinig rankt. Want sommige pompoenen nemen best veel ruimte in voor de paar vruchten die ze dan produceren (als je een weiland hebt liggen waar je toch niks mee doet snap ik het wel 😄

aangepast door woldistel
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb gezaaid: 

sweet dumpling 

delicata

amoro F1

en butternut

de amoro is een struikvorm. Heel benieuwd naar. 
Eerst moet alles nog maar es opkomen. 
Als ik veel grond had zou ik er veel meer zaaien. Vind het een geweldige plant.  1 zaadje, en dan een halve tuin bedekken met je ranken en pompoenen. Dan ben je een stoere plant! 😀

• Like 1
Geplaatst:

Ja, daar heb je een punt, Arja!  Ik heb dit keer , behalve de butternut alleen kleine soorten gezaaid, omdat het anders teveel word om op te eten allemaal. 
ik ben keurig door de vorige berg heen hoor, geef ook weg aan de kids, maar nu toch maar wat kleinere! 
maar toch…..een keer een veld vol…….! 

• Like 2
Geplaatst:

Ik ga t dit jaar ook proberen... geen idee welke t is maar heb t zaad van de buurvrouw gekregen. Grooooote oranje pompoen... heerlijk voor de soep etc..

• Like 2
Geplaatst:

Wij hebben 2 soorten pompoen dit jaar, de kiemplantjes staan al fier overeind, beide soorten moeten erg lekker te eten zijn!

Marina di Chioggia , wordt in Italië veel gebruikt in de Ravioli alla zucca,

900D7A65-9238-4325-9648-CB7F3E3036BB.jpeg

En de 2de is de Delica pompoen die we puur op smaak hebben uitgekozen, verder kweken we zelden een pompoen 2 keer aangezien er zo veel pompoen soorten zijn dat we ze allemaal wel een keer willen kweken, deze 2 zijn dus weer nieuw voor ons!

Delica pompoen,

2736F356-3EDB-431C-9981-E61DF9138C19.png

• Like 4
Geplaatst:

Heerlijk pompoen! Ik heb dit jaar sweet sugar gezaaid (nieuw gekocht maar 0 opkomst, dus nog een keer proberen, maar weinig hoop..) en ik had nog pompoen zaadjes van de Albert heijn een paar jaar geleden. Daar juist niks van verwacht maar 100% opkomst. Volgens mij was dat een buternut maar kan me vergissen. 

• Like 1
Geplaatst:

Wat ik hier op eerste zicht niet tegen komt is de spaghettie pompoen . Vind ik eigenlijk een fantastische pompoen. 

Ik zelf ga vooral voor de kleinere soorten . Dit jaar ruim assortiment ga ik redelijk wat soorten zaaien. 1grotere pompoen rest kleinere. Plek waar onkruid niet echt bij te houden is dus pompoen op worteldoek. 

Geplaatst:

Ik ben ook geen fan van spaghettipompoen. Maar gelukkig kan iedereen zijn eigen kweekfavorieten kwijt. Ik heb pas 1 soort groene hokkaido gezaaid en dat buiten. Ow en een aantal in de kas. Is toch nog leeg.

Maar er komt in elk geval nog sweet dumpling. Dat vind ik tot nu toe de allerlekkerste
pompoen. Stevige bite en heerlijk nootachtig. Ow ja en ik wil weer gele courgette. Qua smaak niet erg uitgesproken, maar vind het wel leuk voor de afwisseling tussen alle groene cucurbitea.

Verder heb ik wel zaden van het eea gekocht maar moet nog kijken welke ik doe. Ik ga dit jaar nl een *mega* oogst krijgen en weinig slakkenvraat, dus ik kan er zeker geen 50 voorzaaien. Straks houd ik die allemaal over. Moet dus heel zuinig omgaan met de beschikbare plek. Want let maar op. Dit jaar worden het kilo’s en kilo’s cucurbitea wat ik je brom.

En dat mag ook wel na 2 jaar sneuïgheid van hier tot Tokio

• Like 1
Geplaatst:

Haha Mellie vorig jaar was het geen geluks jaar voor U maar ik hoop dit jaar inderdaad dat ook jij een grote opbrengst mag gaan krijgen. Ik vindt spaghetti pompoenen ook heel flauw van smaak maar is wel een leuk pompoentje om te vullen met bijvoorbeeld een bolognaise saus en dan te serveren als bootjes :)

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb de pompoenen vandaag gezaaid met de bedoeling er een guerrilla plant-actie van te maken op het weiland achter ons huis. Dat landje heeft een scherpe punt waar de boer niet kan komen met z'n tractor, dus daar was geen roundup dit jaar. Er staat wel een hoop gras, maar wie weet als ik al wat grotere planten erin zet en het rondom goed uitsteek, misschien hebben ze dan wel een kans. De buren vinden het ook wel tof als het zou lukken. 

O.i.kers heb ik al langs het hek gezet omdat hij ook niet vlak langs het hek komt met z'n tractor. Hopelijk is dat een beetje sterker dan de brandnetels...

Het zijn uchiki kuri, vijgenblad en rode van etampes pompoenen. Kei benieuwd!

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb ze voorgezaaid in de kas. Ze staan nog niet eens boven dus ik heb nog geduld. Er is vandaag net een courgette boven komen piepen die ik op hetzelfde moment gezaaid heb. De o.i.kers is trouwens goed te grazen genomen door de duiven en kraaien. Nog wat nieuwe plantjes bietsen bij mijn moeder. Daar groeit het als onkruid!

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren pas de pompoenen gezaaid: 2x Musquee de Provence, 2x Early Nutter F1 en 2x Potimarron. Eigenlijk heb ik maar plek voor 2 planten, maar ik fiets ze wel ergens tussen. Al komt er maar één pompoentje aan, dan is dat toch weer mooi meegenomen en wellicht geef ik de plantjes ook wel weer weg.

• Like 2
Geplaatst:

Verlekker me nu alweer helemaal op eigen pompoenen. Gisteren zo'n lekker recept gemaakt met pompoen erin! Helaas nog steeds alleen de flespompoen opgekomen dus ga proberen deze week nog een soort zaden van een kleine ronde pompoen te kopen. 

Geplaatst:

Wat een mooi hekwerk! Daar komen ze mooi aan te hangen straks!

Mijn pompoenen worden toch niet helemaal guerrilla-style. Daarnet de ploegende boer netjes toestemming gevraagd om het hoekje van zijn land te beplanten en hij vond het prima zolang ik de gezaaide bieten niet in de weg zat. Dikke prima dus! Zouden de konijnen eraf blijven of moet ik daar nog wat voor verzinnen? Met alle bieten er rondom zal het wel meevallen toch...?

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...