Ga naar inhoud

Vertaling Duitse Bloemennamen...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag dus lading zaden gekocht en omdat ze zo goedkoop waren: ook veel bloemenzaden.

Nou zijn deze van Quedlinburger Saatgut en de namen staan er dan ook in het duits (en latijn) op. Mijn duits is niet slecht maar van bloemenduits heb ik niet zoveel kaas gegeten. Weet ook niet of de letterlijke vertaling zal leiden naar een werkelijke nederlandse bloemennaam en of de latijnse naam alleen een soortnaam is ofzo...

Dit zijn ze:

1. Studentenblume (Tagetes erecta plena), lijken op goudsbloemen...

2. Stiefmütterchen, Riese Vorbote Silberflügel (Viola wittrockiana), paars viooltje

3. Stiefmütterchen, Padparadja (Viola wittrockiana), oranje viooltje

4. Gloxinienwinde mix, Asarine, Kletterendes Löwenmaul (Asarina scandens)

5. Collinsie (Collinsia Bicolor)

6. Hänge Löwenmaul, Lampion mix (antirrhinum majus pendula)

7. Kaiserwinde, Sunrise Serenade (Ipomoea x imperialis)

8. Eisenkraut, Blütenmeer (Verbena hybrida pendula)

9. Sternwinde (Quamoclit mina lobata)

10. Sonnenhut, Prairie Sun (Rudbeckia hirta), lijkt geel zonnebloempje...

101264991701331581525.JPG

Om gericht te zoeken naar hoe en waar te planten/zaaien/verzorgen etc. lijkt me een nederlandse naam wel prettig. Dus enige hulp hierbij is erg welkom

Geplaatst:

DE oplossing is natuurlijk , op google de latijnse namen in te typen. krijg je alle hits en verwijzingen , incl ned namen ed.

Geplaatst: (aangepast)

Yep: bijvoorbeeld: Rudbeckia hirta

geeft:

Wetensch. naam: Rudbeckia hirta

Nederlandse naam: Ruige rudbeckia

Synoniem: Rudbeckia serotina

Type: Een-tweejarig

Soort: Borderplant

Standplaats: Zon

Vocht: Vochthoudend-vochtig

Grond: Voedselrijk

Wintergroen: Nee

en Studentenblume (Tagetes erecta plena), lijken op goudsbloemen..= afrikaantje

Collinsia is een geslacht van eenjarige planten uit de weegbreefamilie

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)
1. Studentenblume (Tagetes erecta plena), lijken op goudsbloemen... Afrikaantjes (Tagetes Erecta, dus max 90cm hoog. De patula nana soort word max. 30cm hoog)

2. Stiefmütterchen, Riese Vorbote Silberflügel (Viola wittrockiana), paars viooltje

3. Stiefmütterchen, Padparadja (Viola wittrockiana), oranje viooltje

4. Gloxinienwinde mix, Asarine, Kletterendes Löwenmaul (Asarina scandens) edit: Leverkruid is het duw blijkbaar toch niet, oeps.

5. Collinsie (Collinsia Bicolor)

6. Hänge Löwenmaul, Lampion mix (antirrhinum majus pendula) Zeker weten leeuwenbek.

7. Kaiserwinde, Sunrise Serenade (Ipomoea x imperialis) Klimmende Winde Sunrise Serenade, klimmer tot 250cm hoog

8. Eisenkraut, Blütenmeer (Verbena hybrida pendula)

9. Sternwinde (Quamoclit mina lobata)

10. Sonnenhut, Prairie Sun (Rudbeckia hirta), lijkt geel zonnebloempje...

Die weet ik uit m'n hoofd, verder geen idee Herken er ookal steeds meer aan de Latijnse namen, ik word nog ooit slim

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wauw, alwéér zo snel jullie

Zo kom ik al een heel eind.

En die Afrikaantjes herken ik eigenlijk nu ook wel als Afrikaantjes

Leverkruid schijn ik als onkruid in mijn tuin te hebben groeien maar dat is wel heel wat anders als op de voorkant van dit zakje...

Leuk dat die Collinsie familie is van de weegbree, ik ben fan van weegbree. Ziet er trouwens absoluut niet weegbreeïig uit...

Allemaal bedankt voor de snelle reactie. Vindt mijn nieuwe bloemenzaadjes nu opeens al een stuk leuker!

Edit: de Sternwinde staat ook bekend onder de namen: Firecracker Vine of Spanish Flag of... Exotic Love... Die mag blijven!

Geplaatst:

nr 4

Sterke eenjarige klimplant die heel goed over te houden valt.

Hoogte: tot 350 cm

Kleur: roze

Bloei: juli-oktober.

Niet winterharde eenjarige klimplant / kuipplant

Zaaien:

Kiemtemperatuur 18-20°C . Februari in potten in kamerkas. zodra de kiemplant 2-4 'echte' blaadjes hebben koeler zetten en verder opkweken. Na nachtvorstperiode buiten zetten. Maart tot mei in potten in koude bak.

Kiemtijd 10-30 dagen. Lichtkiemer, zaden niet of nauwelijks bedekken.

Nederlandse naam: asarine

als je op afbeeldingen googled onder Asarina scandens zie je heel andere bloemen dan als je op leverkruid afbeeldingen googled.

Geplaatst:

De bloemen die ik zie als ik de link volg lijken dan wél weer op wat in de tuin woekert, zal ze komend jaar 'ns wat beter bekijken

Geplaatst:

Leverkruid schijn ik als onkruid in mijn tuin te hebben groeien maar dat is wel heel wat anders als op de voorkant van dit zakje...

Leuk dat die Collinsie familie is van de weegbree, ik ben fan van weegbree. Ziet er trouwens absoluut niet weegbreeïig uit...

Tja, dat heb je met gecultiveerd spul, dat ziet er soms een beetje uit als de 'wilde' en soms lijkt het er in de verste verte niet op. Komt omdat men (de consument) het wel leuk vindt bijvoorbeeld om in januari al een bloeiende plant te hebben (bijvoorbeeld de helleborus niger) maar dan liever wel meer bloem dan blad, dus graag grotere/dubbele bloemen en wat kleiner blad. En zo zijn er nog vele vele andere cultivars die je al jaren in je tuin hebt maar waarvan je het 'wilde' familielid nauwelijks zou herkennen. (Al zal dat bij de helleborus niger wel meevallen, al was het alleen al vanwege z'n bloeiperiode ).

t12helleborusnigerroze56521331596472.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...