Astrid-000 Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Hallo allemaal, Ik ben een nieuw project gestart om te leren snoeien. Want ik bak er niks van. Ik heb gisteren bij de Aldi een pruimenboom Victoria (volgens het kaartje) gekocht. Wat ik wil is graag een wat lagere brede kroon. Kunnen jullie me aanwijzingen geven of en hoe ik nu moet starten met bijknippen en uitbuigen of nog niet? Ik heb wel een plaatje gevonden over het snoeien van een perenboom met de vorm zoals ik mijn pruimenboompje zou willen hebben. En ik heb een plaatje gevonden van een oude pruimenboom waarvan ik het model ook wel leuk vind. Geen idee of het nou een halfstam of laagstam is. De top is in ieder geval afgeknipt. En waarom niet bij de kweker gekocht? Want dat heb ik met mijn kiwibes, vijg en citroenboompje wel gedaan. Nou, omdat ik volgens mij de citroen heb mishandeld en teveel heb gesnoeid. De kiwibes ziet er ook niet uit. Die gaf na 8 jaar 4 vruchtjes, waarschijnlijk teveel gesnoeid. Dus afgrlopen jaar veel minder gedaan en is nu dus 1 grote bos kluwen. De vijg is echt prachtig, want die heb ik vorig jaar gekocht en daar hoef ik niks aan te snoeien. De pruim is lekker goedkoop. Dus mislukt mijn project, prima dan. Alvast bedankt voor jullie hulp! Quote
marcelru Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Je hebt nog even tijd om na te denken. Pruimen (meer algemeen alle prunus soorten) worden typisch na de oogst gesnoeid, vanaf half augustus zo'n beetje. Dus laat het boompje voor nu z'n gang gaan, halverwege de zomer nog een keer vragen. Quote
MSDG Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 Victoria reageert slecht op snoei, deze snoei je eigenlijk het liefste helemaal niet! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Waaslander Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 1 uur geleden, Astrid-000 zei: Ik ben een nieuw project gestart om te leren snoeien. Want ik bak er niks van Voor wat ik gehoord heb niet de gemakkelijkste keuze . Gevaar van te beginnen gommen bij pruimen en krieken . Meer aangeraden voor beginners appels en peren , deze kunt je een zomer en winter snoei op toepassen . Wel beiden met een ander doel Zomer snoei = vorm snoei de boom reageert beperkt op de snoei. Winter snoei = verleng snoei de boom gaat heviger groeien op deze snoei. Dus laatste foto op eerste bericht : - Wil je hoofdtakken verlengen snoei je deze in de winter . - Wil je zijtakjes (vruchthout) zo houden snoei je deze in de zomer . Ik ben hierin ook nog een relatieve beginner maar dit is wat ik er uit heb begrepen uit de enkele snoeilessen die ik al gevolgd heb. Quote
Astrid-000 Geplaatst: 30 maart 2023 Auteur Geplaatst: 30 maart 2023 Bedankt voor de reacties. Goede les: ik had beter eerst kunnen vragen en dan pas een geschikte boom moeten kopen. Nuja, hij staat al ik de grond dus ik doe het er maar mee. Fijn dat je het verschil in snoei zo helder uitlegt. In augustus meld ik me weer, als het boompje aanslaat. Quote
MSDG Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 Het advies van Waaslander moet je dus niet opvolgen, want dat geldt voor pitfruit (appel/peer). Voor steenfruit (kers/pruim/abrikoos/perzik/nectarine) zijn een hele andere familie en snoei je als amateur NIET tijdens de winter. De kans op aantasting van schimmels is dusdanig groot dat dit ten zeerste afgeraden wordt, zeker bij een 'zwak' ras als Victoria. In de fruitteelt worden andere principes gehanteerd en worden er ook veel middelen gebruikt om dit soort risico's af te dekken, daar kijkt men veel meer naar praktische redenen om te snoeien in de winter, dan is het namelijk rustig op het bedrijf want de bomen zijn in winterrust. Daarbij heb je zo te zien een laagstam struik (zo noemen ze dat in vaktermen, vraag me niet waarom) gekocht waar de ent laag boven het maaiveld begint. Het voordeel is dat de groei zwak zal blijven en het boompje nooit extreem hoog, handig voor de pluk en voor de tuin. Het plaatje wat je stuurt is een halfstam waarbij de ent boven de 1m zit. Vanaf de entplek groeit de pruimensoort die je eigenlijk wil, onder de ent zit de onderstam die voor het grootste gedeelte het groeitempo bepaald. Bij een laagstam is dit doorgaans een trager groeiende onderstam. Dus om je een vervelende conclusie te geven, met dit boompje ga je nooit bereiken wat je op de foto op internet gevonden hebt. Met het snoeien van de top stimuleer je de knoppen die daar vlak onder zitten om de groeireactie op te vangen, er gaan dus zijtakken komen en één van die zijtakken zal proberen om de nieuwe top te worden zodat het boompje verder de hoogte in kan gaan. Tot zover het wegnemen van een aantal verwachtingen. Wat je wel hebt gekocht is een bijzonder lekkere pruim als je 't mij vraagt en één die ook zeer, zeer, zeer rijk vrucht kan geven. Zoveel zelfs dat 't zichzelf veel te zwaar belast en takken kunnen breken als de vruchten gaan groeien. Met de bestuiving zal het ook wel goed komen want ze zijn deels zelfbestuivend. Mijn advies: laat dit boompje de komende 3 jaar met rust en snoei bij hoge uitzondering eens een tak weg die je echt in de weg zit en doe dat dan alleen middenin het groeiseizoen tussen mei/oktober. Snoei ook altijd op een stomp van 3-4 cm, dus laat een klein stompje achter (weer zo'n verschil met pitfruit waar het beter is om hele takken weg te snoeien). Geniet van je boompje en vergeet dus geen vruchten te dunnen op het moment dat de kleine clusters pruimen gaan groeien. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Astrid-000 Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 Dank dat je me helpt om mijn verwachtingen bij te stellen. Daar heb ik echt wat aan. Fijn dat ie niet mega hoog wordt. En als ik het goed begrijp is de kans dat we er ooit pruimpjes aan krijgen best groot. Leuk!! Ik las ergens dat ik het fruit moet uitdunnen om ervoor te zorgen dat de rest goed groeit en zoet wordt? Top, weinig snoeien, dat kan ik wel 😅 dan kan ik het niet verprutsen. Stel dat ik straks een tak wegsnoei tot op 3,5 cm, dan komt daar dus geen nieuwe tak voor in de plaats? Wat ik echt lelijk vind voor in mijn tuin, is zo'n iele smalle fruitboom. Maar dat wordt ie dan dus niet? Ik bedoel zoiets: Quote
Astrid-000 Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 Moet ik me er eerder zoiets bij voorstellen als een volwassen boom? Quote
tielse flipje Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 Nee, meer zoiets. Wel met snoei. Opal halfstam. Quote
Astrid-000 Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 Dat is een hele mooie boom. Maar ik heb een laagstam. Van MSDG begrijp ik dat die vorm niet kan met een laagstam boom? Quote
marcelru Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 (aangepast) Die vorm kan prima met een laagstam, kwestie van (na verloop van tijd, zeg enkele jaren) de onderste takken wegsnoeien. Laagstam betekent niet veel meer dan dat de boom laag bij de grond op een onderstam geent of geoculeerd is. Kijk maar eens naar je boom, dan zul je zien dat zo'n 10-20 cm boven het maaiveld de stam een kleine verdikking heeft en de bast van beneden naar boven een beetje van kleur/ textuur verandert. Daar is de boom geent dan wel geoculeerd. Prunus onderstammen komen in soorten en maten, een van de meest gebruikte (St Julien A) geeft relatief kleine bomen, maar nog altijd met stevige groei. In principe kan een pruimenboom op zo'n onderstam prima tot het type boom uitgroeien dat @tielse flipje laat zien. 31 maart 2023 aangepast door marcelru prunussoorten worden veel geoculeerd, tekst daarop aangepast. Quote
Astrid-000 Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 Ik zag inderdaad de overgang zitten. Het is wel wat verwarrend, de een zegt dat het niet kan, een ander wel. Ik wil toch graag een poging wagen om te zien hoe ver ik kom. Ik vind uiterlijk belangrijker dan een hele grote opbrengst (Ik ben een beetje oppervlakkig 😂). Hoewel een paar pruimen eraan wel wenselijk zijn. En ik wil graag de techniek leren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Die boom van @tielse flipje vind ik echt heel leuk van vorm. Quote
marcelru Geplaatst: 1 april 2023 Geplaatst: 1 april 2023 Ik denk dat het wel kan. De bomen die bij de Aldi verkocht worden staan echt niet op de traaggroeiende onderstammen die in de professionele fruitteelt gebruikt worden, want die zijn stukken duurder dan de huis-tuin-en-keuken onderstammen voor de fruitbomen van tuincentra. Deze laatste onderstammen geven in 't algemeen grotere bomen, verder is er overigens niks mis mee. Als het goed is loopt je boom nu al uit, de scheuten nabij de top gaan het hardst groeien (apicale dominantie). Als je een langere stam wilt is het verstandig om de hoogste uitlopende scheut verticaal te leiden (met een bamboestok o.i.d. ernaast). Dat hoeft niet meteen, maar zo vanaf eind juni, voordat de scheuten helemaal verhouten. Die hoogteopbouw houd je vol tot je boom de hoogte heeft bereikt waar je de boomkroon wilt laten beginnen. Dan knip je (op de gewenste hoogte van de boomkroon) de top eruit, en het jaar erop gaan de ogen onder die top scheuten vormen die uiteindelijk de zgn. gesteltakken van je boom worden. Ik kan niet goed inschatten hoe hoog je boompje is, maar zoals ik het nu zie kon die gewenste hoogte weleens vrij snel bereikt zijn. Quote
Astrid-000 Geplaatst: 1 april 2023 Auteur Geplaatst: 1 april 2023 Met de onderste zijtakken ga ik dan voorlopig dus helemaal niks doen toch? Eerst de gewenste hoogte creëren? Quote
Waaslander Geplaatst: 1 april 2023 Geplaatst: 1 april 2023 (aangepast) Op 31-3-2023 om 09:24, MSDG zei: Het advies van Waaslander moet je dus niet opvolgen, want dat geldt voor pitfruit (appel/peer). Ik bedoelde ook met pitfruit Op 30-3-2023 om 18:35, Waaslander zei: Meer aangeraden voor beginners appels en peren , deze kunt je een zomer en winter snoei op toepassen Dacht ik het duidelijk had gesteld met zo te beginnen en daarna de uitleg van snoei pitfruit. Had er beter om af te ronden bij de soorten snoei nog eens bijgeplaatst dat wintersnoei bij pruimen afgeraden word. 1 april 2023 aangepast door Waaslander Quote
marcelru Geplaatst: 1 april 2023 Geplaatst: 1 april 2023 4 hours ago, Astrid-000 said: Met de onderste zijtakken ga ik dan voorlopig dus helemaal niks doen toch? Eerst de gewenste hoogte creëren? Nee, voorlopig nergens aankomen, want het is nog steeds een prunus soort, die alleen in de zomer gesnoeid wordt. (O.a. om loodglans te voorkomen, een schimmelziekte die vooral op prunus (kers/pruim/perzik etc.) actief is in het voorjaar. Als je wondjes aan de boom maakt door snoeien, kan deze schimmel zich in de boom nestelen en dat betekent op termijn het einde van de boom). De bovenste ogen op de topscheut zullen wel uitlopen (ik zie zo 1-2-3 niet of de top ingekort is), tegen de zomer zorgen dat er eentje mooi omhoog gaat en pas een tijdje daarna evt. vormsnoei toepassen. Komt vast goed. Quote
Astrid-000 Geplaatst: 2 april 2023 Auteur Geplaatst: 2 april 2023 Dankjewel voor de hulp. Ik heb foto's gemaakt van de top. 1 cm onder de top zitten wat gekke dingetjes die uit de stam groeien. Maar dat ziet er niet uit zoals de andere knoppen. Iets van 3 a 4 cm onder de top groeit de eeste knop echt uit tot een tak Quote
marcelru Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 (aangepast) Die twee bovenin zijn slapende ogen, die nu ook uitlopen (de oorspronkelijke knop is daar weg, waarschijnlijk een tik gehad voor het planten, op de kwekerij, in de winkel of waar dan ook). Als je goed kijkt zie je bij elke knop twee van die kleintjes zitten. Niks aan doen, gewoon kijken hoe je pruimenboom in de lente tot leven komt. 2 april 2023 aangepast door marcelru 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.