Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij ook wisselend resultaat. Het is een schermbloemige en mijn ervaring is een wat langere kiemduur. Ook zijn de zaden relatief kort kiemkrachtig (nieuw zaad gebruiken) En uiteraard zaaigrond gebruiken van goede kwaliteit. Dit jaar in vermiculiet gezaaid met goede resultaten. 

Geplaatst:

Lavas / Maggiplant behoort tot de schermbloemigen. Zaad van veel schermbloemigen verliest snel aan kiemkracht. Bij 'oud'  zaad doorgaans een zeer laag kiempercentage.  Helaas kun je aan een zaadje niet zien wanneer het geoogst is.

Verder zijn veel schermbloemigen zgn ' lichtkiemers' . Dit betekent dat de zaden niet te diep gezaaid moeten worden anders kiemt het zaadje niet.

Bij sommige leden van de schermbloemfamilie wil een korte stratificatie-periode (blootstelling aan koude / lage temperaturen) wel eens helpen om het zaad te laten ontkiemen.

Geplaatst:

Ook Lavas gezaaid over twee jaar en mislukt . Een plantje gekocht in Aveve en ik heb er voor gans de straat al twee jaar .

Ik gebruik het veel maar met mate : in soepen , spaghetti saus en andere sausen enz......

Geplaatst:

De lavas die ik vorig jaar uit een wortelstek had geplant lijkt totaal verdwenen. Misschien had ik de bloem er uit moeten knippen? Ik heb wel de zaden geoost dus ik ga eens kijken of het mij lukt om het op te kweken uit zaad.

Geplaatst:

Merk dat het een lastige plant is om mee te beginnen, ga toch nog een poging wagen met de tips hier.

Ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal.

Heb al een tussenoplossing gevonden bij toeval.

Wij hebben dit jaar een andere tuin overgenomen heb met mijn stomme kop een hele dikke maggiplant wortel er uit gehaald.

Wist niet dat het een Maggiplant was, daar kwam ik gister achter toen ik de wortel zou opruimen en mijn handen heel erg sterk roken naar maggie.

Die wortel was aan het uitschieten dus heb die maar op een ander plekje in de grond gezet, hopende dat die verder uitschiet.

Geplaatst:

Ik heb een aantal jaar geleden een plantje gekocht, en 1,5 jaar geleden zaden bewaard. Vorig voorjaar gezaaid. Aangezien ik gelezen had dat je zaad erg vers moet zijn, best dik gezaaid. Wanneer je zelf zaad oogst heb je namelijk toch in overvloed. Opkomst viel alles mee, en heb de meeste zaailingen over gehouden. Die staan nog in de koude kas en de eerste is een kleine 2 weken geleden uitgelopen. Ondertussen zie ik bij alle knolletjes leven, maar soms nog heel pril. Die in de tuin staat is nog niet boven, maar ik zou ook verbaasd zijn wanneer dat wel was. 

Nu nog bedenken waar ik de zaailingen uit ga planten, maar ik denk dat ik daarmee nog even wacht.

Geplaatst:

klopt als hierboven al beschreven schermbloemige hebben een kiemkracht van 2 jaar max 3 jaar bij gemiddelde bewaar condities. Lavas heeft een kiemduur van 2 tot 3 weken bij een temperatuur van 16 graden. gemiddelde kiempercentage ligt bij 60%.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:

Ik heb juist goede ervaring met het zaaien van lavas. Vorig jaar voor het eerst gedaan, en gewoon wat simpele grond uit de tuin in bakjes gedaan en vrijwel alles is opgekomen. In de zomer hebben ze het wel zwaar gehad met de droogte en hitte maar uiteindelijk hebben ze het overleefd en zijn ze nu weer opgekomen. Aangezien ik nog zaad over had, heb ik een week of twee geleden nog wat gezaaid en dit is ook allemaal weer opgekomen. Gelukkig hebben we een grote tuin en anders geef ik de rest weg. Ik had de zaadjes besteld bij de Bolster, misschien gewoon goede kwaliteit of geluk dat kan natuurlijk ook. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...