Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo, met het berekenen hoeveel potgrond ik nodig heb kom ik er niet achter hoe je de inhoud van een ronde bloempot uit rekend. nooit geleerd of inmiddels weer glad vergeten. int vierkant , lengte x breedte x hoogte ? int rond ook zo?

Of t zou wel eenvoudiger zijn te weten wat er in een pot van 50 cm aan potgrond gaat.

kan er wel een slag naar slaan maar leuker is t weten hoe het moet.

groetjes Wilma

Geplaatst:

Als die de vorm van een cylinder heeft is het 3,14Xstraal in het kwadraatXHoogte

De straal is de helft van de doorsnede van de pot.

Ron

Geplaatst:

Meet eerst even de bovenkant van je pot( het gat) van links naar rechts.....stel dat is 20 cm

Dan is de straal 10.... dan doe je 10 x 10 = 100

en stel de hoogte van de pot is 30

Je tikt op telmachine in 3,14 x 100 x 30

en dan heb je de inhoud

Geplaatst:
Meet eerst even de bovenkant van je pot( het gat) van links naar rechts.....stel dat is 20 cm

Dan is de straal 10.... dan doe je 10 x 10 = 100

en stel de hoogte van de pot is 30

Je tikt op telmachine in 3,14 x 100 x 30

en dan heb je de inhoud

waar komt die 3,14 vandaan?

Geplaatst:

Een bloempot heeft niet de vorm van een cylinder maar van een kegel waar het spitse eind van is 'afgesneden'. Daarom mag je bij een bloempot niet de inhoudsberekening van een cylinder gebruiken maar moet je de inhoudsberekening van een kegel toepassen. Twee keer zelfs want eerst zul je het volume moeten berekenen die de bloempot als kegel zou hebben zonder dat er een stuk 'vanaf gezaagd' is en je moet het volume berekenen van dat schijnbaar afgesneden gedeelte dat ook een kegeltje is. Dat laatste volume trek je af van het volume van de grote kegel en voila... daar is de echte inhoud van je bloempot.

Toch maar even het gaatje dichtplakken en de bloempot m.b.v. een maatbeker met water vullen om zo het volume te bepalen ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Frans is me (gedeeltelijk) vóór ...

Dit soort bloempotten, en ook emmers, zijn niet cilindrisch, maar kegelvormig (afgeknot). De genoemde formule voor een cilinder gaat hier niet op.

Iedereen begrijpt dat -als je naar het onderstaande plaatje kijkt- de onderste paar centimeters minder volume innemen dan de bovenste paar centimeters.

bloempot44691331454905.jpg

Daar zijn ook formules voor, wel iets ingewikkelder.

Daarom heb ik maar even iets in Excel gefabriekt, om heel eenvoudig de inhoud te berekenen:

http://henkg.myds.me/weercmx/InhoudBloempot.xls

aangepast door Gast

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
... Je tikt op telmachine in 3,14 x 100 x 30 en dan heb je de inhoud
Kleine aanvulling. Dan heb de inhoud in ml. Voor liters nog even delen door 1000.

@Frans

Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk.

Met jouw methode kom je iets lager uit. Maar als je toch potgrond koopt, kun je dan niet gewoon dat beetje extra kopen? Ik heb even een potje nagemeten. Met jouw methode kom ik ca. 15% lager uit, ofwel ca. 1 zak tuinaarde minder op 7 zakken.

@henkg Crosspost.

Aanvulling:

@Frans

Als je bij een potje met een diameter van 10 cm een meetfout maakt van een halve cm, dan zit je al 10% fout. Kortom ik zou me er niet druk om maken.

Als je heel veel potten hebt, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik kom niet verder dan 2 of 3 zakken potaarde per jaar.

Geplaatst:
@Frans

Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk.

Gelukkig maar.

Het door Henk gemaakte Exel spreadsheetje is toch wel de makkelijkste manier om nauwkeurig de inhoud van bloempotten te berekenen. De daarbij gehanteerde formule 1/3πh(R²+Rr+r²) is ook nog eens eenvoudiger zie ik dan 'mijn' methode waarbij je eerst de inhoud van twee kegels berekent en daarna de inhoud van de kleine kegel van de grote kegel aftrekt .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@ Wilma : ik heb alleen de formule die ron gaf uitgelegd....of die inderdaad van toepassing is op het berekenen van de pot-inhoud , weet ik dus niet.....gezien de reacties naderhand...waarschijnlijk niet

ben dus nooit zo'n rekenwonder geweest en was er al trots op dat ik de formule van ron snapte :

Geplaatst:
@ Wilma : ik heb alleen de formule die ron gaf uitgelegd....
En dat deed je goed!
..gezien de reacties naderhand...waarschijnlijk niet
Het blijft m.i. altijd een benadering. Je kunt nooit ieder richeltje en deukje meerekenen. De vraag is alleen hoe precies de benadering moet zijn. Ik vind een cilinder goed genoeg, Frans wilde preciezer. Ook goed, het is maar wat je wilt en wat je nodig hebt.
Geplaatst:

Ik ben misschien een muts. Herstel; ik ben een muts. Ik doe een stukje plastic over het gat, pedaalemmerzak in de pot, vullen met water, en dan leegkiepen in een emmer met literaanduiding.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

mijn dank voor al jullie uitleg. geedee is voor mij de meest begrijpelijke maar dat exel bestandje zie ik ook wel zitten. ook komt het niet op een zakje extra aan, maar bij 20 potten wil ik liever een beetje de juiste aankoop weten wat ik in moet slaan. vriendelijke groetjes, Wilma

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...