wilma Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 hallo, met het berekenen hoeveel potgrond ik nodig heb kom ik er niet achter hoe je de inhoud van een ronde bloempot uit rekend. nooit geleerd of inmiddels weer glad vergeten. int vierkant , lengte x breedte x hoogte ? int rond ook zo?Of t zou wel eenvoudiger zijn te weten wat er in een pot van 50 cm aan potgrond gaat.kan er wel een slag naar slaan maar leuker is t weten hoe het moet.groetjes Wilma Quote
ron Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Als die de vorm van een cylinder heeft is het 3,14Xstraal in het kwadraatXHoogte De straal is de helft van de doorsnede van de pot. Ron Quote
wilma Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 Ron, bedankt maar k snap er niets van. Ook nooit wiskunde geleerd , wel huishoudschool om te kunnen poetsen ,Wilma Quote
geedee Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Meet eerst even de bovenkant van je pot( het gat) van links naar rechts.....stel dat is 20 cm Dan is de straal 10.... dan doe je 10 x 10 = 100 en stel de hoogte van de pot is 30 Je tikt op telmachine in 3,14 x 100 x 30 en dan heb je de inhoud Quote
wilma Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 geedee nu heb ik het door.je kan zo voor de klas wat mij betreft dank je welWilma Quote
geedee Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 ikke voor de klas... ik heb niks geen geduld....zou een mooie bende worden....maarre graag gedaan hoor! Quote
Eva Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Meet eerst even de bovenkant van je pot( het gat) van links naar rechts.....stel dat is 20 cm Dan is de straal 10.... dan doe je 10 x 10 = 100 en stel de hoogte van de pot is 30 Je tikt op telmachine in 3,14 x 100 x 30 en dan heb je de inhoud waar komt die 3,14 vandaan? Quote
LEOnie211 Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 die 3,14 hebben geleerden ooit zo bepaald Quote
RvO Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Die 3,14 heet pi (ook geschreven als π).Tip: de potmaat staat vaak in hele kleine lettertjes op de onderkant. Quote
Frans Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Een bloempot heeft niet de vorm van een cylinder maar van een kegel waar het spitse eind van is 'afgesneden'. Daarom mag je bij een bloempot niet de inhoudsberekening van een cylinder gebruiken maar moet je de inhoudsberekening van een kegel toepassen. Twee keer zelfs want eerst zul je het volume moeten berekenen die de bloempot als kegel zou hebben zonder dat er een stuk 'vanaf gezaagd' is en je moet het volume berekenen van dat schijnbaar afgesneden gedeelte dat ook een kegeltje is. Dat laatste volume trek je af van het volume van de grote kegel en voila... daar is de echte inhoud van je bloempot. Toch maar even het gaatje dichtplakken en de bloempot m.b.v. een maatbeker met water vullen om zo het volume te bepalen ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 (aangepast) Frans is me (gedeeltelijk) vóór ...Dit soort bloempotten, en ook emmers, zijn niet cilindrisch, maar kegelvormig (afgeknot). De genoemde formule voor een cilinder gaat hier niet op.Iedereen begrijpt dat -als je naar het onderstaande plaatje kijkt- de onderste paar centimeters minder volume innemen dan de bovenste paar centimeters. Daar zijn ook formules voor, wel iets ingewikkelder.Daarom heb ik maar even iets in Excel gefabriekt, om heel eenvoudig de inhoud te berekenen: http://henkg.myds.me/weercmx/InhoudBloempot.xls 11 maart 2012 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RvO Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 ... Je tikt op telmachine in 3,14 x 100 x 30 en dan heb je de inhoud Kleine aanvulling. Dan heb de inhoud in ml. Voor liters nog even delen door 1000. @FransStrikt genomen heb je natuurlijk gelijk. Met jouw methode kom je iets lager uit. Maar als je toch potgrond koopt, kun je dan niet gewoon dat beetje extra kopen? Ik heb even een potje nagemeten. Met jouw methode kom ik ca. 15% lager uit, ofwel ca. 1 zak tuinaarde minder op 7 zakken. @henkg Crosspost. Aanvulling:@FransAls je bij een potje met een diameter van 10 cm een meetfout maakt van een halve cm, dan zit je al 10% fout. Kortom ik zou me er niet druk om maken. Als je heel veel potten hebt, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar ik kom niet verder dan 2 of 3 zakken potaarde per jaar. Quote
Frans Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 @FransStrikt genomen heb je natuurlijk gelijk.Gelukkig maar. Het door Henk gemaakte Exel spreadsheetje is toch wel de makkelijkste manier om nauwkeurig de inhoud van bloempotten te berekenen. De daarbij gehanteerde formule 1/3πh(R²+Rr+r²) is ook nog eens eenvoudiger zie ik dan 'mijn' methode waarbij je eerst de inhoud van twee kegels berekent en daarna de inhoud van de kleine kegel van de grote kegel aftrekt . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 @ Wilma : ik heb alleen de formule die ron gaf uitgelegd....of die inderdaad van toepassing is op het berekenen van de pot-inhoud , weet ik dus niet.....gezien de reacties naderhand...waarschijnlijk niet ben dus nooit zo'n rekenwonder geweest en was er al trots op dat ik de formule van ron snapte : Quote
RvO Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 @ Wilma : ik heb alleen de formule die ron gaf uitgelegd....En dat deed je goed! ..gezien de reacties naderhand...waarschijnlijk niet Het blijft m.i. altijd een benadering. Je kunt nooit ieder richeltje en deukje meerekenen. De vraag is alleen hoe precies de benadering moet zijn. Ik vind een cilinder goed genoeg, Frans wilde preciezer. Ook goed, het is maar wat je wilt en wat je nodig hebt. Quote
Bubbels Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Ik ben misschien een muts. Herstel; ik ben een muts. Ik doe een stukje plastic over het gat, pedaalemmerzak in de pot, vullen met water, en dan leegkiepen in een emmer met literaanduiding. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Simone Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 nee hoor je bent gewoon praktisch Quote Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Bubbels Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 nee hoor je bent gewoon praktisch Dank je. Hihi. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
wilma Geplaatst: 16 maart 2012 Auteur Geplaatst: 16 maart 2012 mijn dank voor al jullie uitleg. geedee is voor mij de meest begrijpelijke maar dat exel bestandje zie ik ook wel zitten. ook komt het niet op een zakje extra aan, maar bij 20 potten wil ik liever een beetje de juiste aankoop weten wat ik in moet slaan. vriendelijke groetjes, Wilma Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.