geedee Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ik heb een paar bolletjes zilverui....kan ze inmaken en opeten, maar ik wil ze natuurlijk graag in de tuin planten.... Weet iemand hoe zilveruien groeien? zoals sjalotten? of worden dit gewoon mega zilveruien? of schieten ze gelijk in bloei? Quote
hansm Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 ja die gaan bloeien, zilverui zijn gewoon jonge uitjes maar wel van bepaalde soortjes,ik ben nog steeds van plan via Zweden inimini pootuitjes van zilverui te scoren, dat schijnt daar heel gewoon te zijn ipv zaaien (zaaien van wat voor een ui mislukt steeds bij mij ) Quote Players only love you when they're playing.
aardbeijim Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ik heb gisteren de vroege st.jansuit gekocht voor 90 cent dit zou een bekende inmaakuit/zilverui ras zijn(zegt velt). Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Jorg Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Zilverui kan prima uit zaad gezaaid worden. Gaat hier in ieder geval al jaren goed. Lekker dicht op elkaar zaaien, zo'n 1-2cm tussen de zaadjes, hoe dichter bij elkaar hoe kleiner ze blijven. En niet te oppervlakkig anders worden ze groen. Je hoeft ze trouwens helemaal niet in te maken. De groeiwijze is namelijk hetzelfde als bij uien. Als de bladeren van nature afgestorven zijn kunnen na na goed drogen net als gewone uien bewaard worden (alleen wat korter). Wat moet ik me voorstellen bij bolletjes zilverui? Uit een potje gewoon een gedroogd zilveruitje uit de winkel? Pootuitjes? Nog nooit van gehoord (ook @ hans meer info?)@jim die zaai ik ook altijd, of de berletta. Quote
geedee Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 (aangepast) @ hansm Dan hebben we mooie bloemen ik zet er een paar in de grond...eet de rest dan maar op... om er later zaad van te oogsten zullen ze afgeschermd moeten....en zaaien van ui lukt mij dus ook nooit....zouden die gewoon op zand moeten?....Er komt nooit iets op.....dus of dat zaad oogsten van zilverui voor mij nu nut heeft @ Jorg... niet tegen hans zeggen maar die zilveruien zijn van bij de betere groentenboer In welk soort grond zaai jij ze? 10 maart 2012 aangepast door Gast Quote
Jorg Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 In dat geval kun je ze niet gebruiken als pootui en zullen ze in het zaad schieten Zover ik weet groeien ze niet zoals sjallotten namelijk, dus niet door nieuwe bolletjes aan te maken rondom de hoofdbol. Ik zaai ze in gewone tuingrond, voornamelijk bestaande uit goed bewerkte en door de jaren heen verbeterde klei. Quote
geedee Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 Dan heb ik volgens seizoen zilveruitjeszaad.... Ik heb deze 26 sept 2011 gekocht...zijn nog keihard....dus goed bewaarbaar....ze ruiken heel anders dan gewone uien, je ruikt echt zilverui. Quote
Jorg Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ja zo liggen ze er hier ook bij in de kist Maar (dik) zaaien in de volle grond gaat dus prima, en zo niet even een laagje potgrond gebruiken om de zaden te bedekken in plaats van tuingrond. Quote
aardbeijim Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 @jim die zaai ik ook altijd, of de berletta.De berletta is ook de st.jansui alleen andere benaming Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
hansm Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Geen idee hoe pootuitjes eruitzien van zilver ui, ik klaagde tegen familie in Zweden over ui-zaaien en toen kwamen hun ermee dat hun enkel pootuitjes geruiken zelf voor zilver ui, dus nu wil ik graag dat ze dat opsturen Quote Players only love you when they're playing.
Margareth Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 ik maak ze helemaal niet in, maar knikker ze in de salade... gewoon zaaien en wachten tot je vindt dat ze groot genoeg zijn... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.