Kruidje Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ik kan me voorstellen dat je op gegeven moment naar de gifspuit gaat grijpen als je het echt niet meer weet. Wat ik van 7-blad afweet is dat als je het probeert uit te trekken je het net harder laat groeien omdat je de stukken wortel kleiner maakt die in het vervolg allemaal weer een plantje laten groeien. Dus of je investeerd tijd in het plukken, of je dekt af en zorgt dat het aan de randen niet omhoog komt (bovenop de afdekking trouwens zonder meer verder tuinieren met b.v. sla en andere niet zo diep wortelende dingen - anders is het zonde van je grond) of je spuit het plat. Wat ik zo leuk vind aan dit forum is dat ik alternatieven tegenkom waar ik nooit zelf aan had gedacht: - afdekken met karton i.p.v. plastic waardoor je grond zelfs meer leven krijgt dan wat er eerst in zat (mijn voorbewoner had hier stukken van de tuin onder de plastic en heeft het wortelonkruid gedood maar er zit ook geen ene worm meer in. Had ik hiervan geweten voordat ik mijn gras met onkruid en al 2 spades diep ging onderspitten, had ik me veel werk bespaard.- verplaatsbare (tijdelijke) ren voor de kippen waardoor ze niet ontsnappen en toch je onkruid vreten (heb zelf geen kippen maar dit lijkt me zooo handig) - wel maaien onze cavia's hier op deze manier al jaren het gras. Het is leuk dat ik de luxe heb om gifvrij te tuinieren. Kom ik tekort ga ik gewoon naar de winkel zoals ik dat altijd deed en koop iets minder smakelijke en minder verse producten. Ik vind het heerlijk om door de tuin te lopen in de trant van 'wat zullen we vandaag eens gaan eten van al dit lekkers'. De grond heeft hier jarenlang gelegen en werd niet gebruikt. Voeding, humus en wormen zitten er amper in. Zelfs slakken zijn er heel weinig. Voor zelfvoorziening heb ik te weinig zon, te weinig tijd en te veel andere hobbies. Het is een experiment wat ik over een aantal jaren kan bereiken met kompost, mulchen, groenbemester, beendermeel, patentkali, bloedmeel en koemestkorrels. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Bubbels Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 Ho. Halt. Hu. Stop. Ik heb geen zevenblad in de moestuin maar in de siertuin. Er staat een huis tussen de perken die ik heb behandeld en de moestuin. Bij de etenswaren voor zowel mens als dier komt geen gif in de buurt. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
hansm Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Oke ik ook niet. Dan plantte ik er wat waar een bodem bedekker als 7blad niet uitmaakt of zelfs mooi is hortensia ofzo,ik vindt 7blad heel geen lelijke bodembedekker met flinke bloeiers erboven en in Amerika is het zelfs een veel gekochte bodembedekker.Meegaan met sommige dingen in de tuin is zoveel lekkerder tuinieren dan, afdwingen waar en wat groeit Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 (aangepast) Meegaan met sommige dingen in de tuin is zoveel lekkerder tuinieren dan afdwingen waar en wat groeit dat heb je mooi gezegd Hans! Ik gebruik ook geen gif..en geloof ook niet dat je niet zonder gif kan tuinieren. Boeren zonder gif kan ik niet zeggen, ik ben geen boer..maar ik hoop dat we daar in de toekomst weer naar toe kunnen. 11 maart 2012 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Wij gaan boeren zonder gif Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia69 Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Ik spuit ook geen gif, maar ecologische slakkenkorrels durf ik wel gebruiken... Quote
hansm Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Jahoor die korrels kocht ik eerst ook, tot ik dacht daar gaan wel heel veel bussen doorheen en toch maar overging op goedkoopste merloze bier wat ik kan kopen, resultaat vrijwel hetzelfde (helpt een beetje ) Quote Players only love you when they're playing.
Bubbels Geplaatst: 12 maart 2012 Auteur Geplaatst: 12 maart 2012 Het zevenblad is mijn enige zonde. De hondsdraf groeit hier nog net niet tegen de ramen op. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Dorien Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Diehard bio-fetishisten (pas op, ik overdrijf nu ´n beetje om m´n punt duidelijk te maken) zouden het liefst zien dat chemie van de aardbodem verdween. Alles groen, biologisch, woekerend. Dat zonder chemie het veel meer tijd kost om het land te bewerken, lees: alles moet mechanisch of met de hand, is niet boeiend. Zonder chemie in de landbouw klapt onze welvaart als een kaartenhuis in elkaar. Het is niet rendabel om zoveel monden te voeden op de chemieloze manier. ´Gifloos´ produceren zaldaarom nooit de werkelijkheid worden. Nog nooit ben ik iemand tegengekomen welke én anti-chemie is, én lid van de club van drie miljard. Je zou zeggen dat gaat hand in hand. Chemieloos je eigen voedsel produceren is leuk. Het heeft ook mijn voorkeur. Maar het is ook decadent. Niet iedereen heeft de mogelijkheid. Shoppen in de P.C hoofd en de ander een sloeber noemen is in mijn ogen hetzelfde als iemand sommeren chemieloos te tuinieren. Deze ´raad´ heeft niets met informeren of bewustwording te maken. Een gevorderd liefhebber is bewust, punt. Chemieloos voedsel produceren is volgens mij absoluut niet decadent maar bittere noodzaak! Het is niet bewezen dat wij door gebruik van gif meer voedsel produceren. Bovendien, wat heb je aan voedsel dat eigenlijk niet echt gezond is en wat verstaan wij onder welvaart? Veel cijfertjes op je bankrekening? Dat de hele wereldbevolking voeden niet mogelijk is zonder gif is onwaar. We moeten even ons dieet en onze manier van leven heroverwegen. Ik denk dat we allemaal zoveel gezonder, minder stressvol en veel gelukkiger zouden kunnen. Quote
Bubbels Geplaatst: 19 maart 2012 Auteur Geplaatst: 19 maart 2012 Ik ben aan het wieden geslagen. Zevenblad reageerde dus echt totaal helemaal niet op roundup, en ik ga niet nog een keer met die meuk in de weer (ik luister wel een beetje naar jullie hoor). Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
claartje Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Nog nooit ben ik iemand tegengekomen welke én anti-chemie is, én lid van de club van drie miljard. Je zou zeggen dat gaat hand in hand. Chemieloos je eigen voedsel produceren is leuk. Het heeft ook mijn voorkeur. Maar het is ook decadent. Niet iedereen heeft de mogelijkheid. Shoppen in de P.C hoofd en de ander een sloeber noemen is in mijn ogen hetzelfde als iemand sommeren chemieloos te tuinieren. Deze ´raad´ heeft niets met informeren of bewustwording te maken. Een gevorderd liefhebber is bewust, punt. waarom moet men tot de club van drie miljard behoren??? dat heeft voor mij weinig met welvaart te maken. mijn welvaart is gezond zijn en een gelukkig leven met mijn dierbaren leven. ja, geld maakt dat soms wat makkelijker, maar is echt geen bittere noodzaak. Wellicht dat de milieubewuste boer beter zou boeren als de 'ik-wil-alleen-maar-snel-en-makkelijk-rijk-worden'-boer iets minder met z'n eigen verrijking bezig zou zijn en iets meer aan de rest van de mensheid zou denken? Quote
sugar Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Als je zevenblad wiedt, kan je het best steeds weer opnieuw laten opkomen en dan de nieuwgevormde bladeren afknippen. Zo zorg je ervoor dat de plant steeds weer opnieuw energie uit zijn wortels verbruikt om nieuwe chlorofyl aan te maken Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Kruidje Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Wel vaak genoeg "je favoriete blaadjes" plukken zodat er ook weer niet te veel zonenergie naar de wortels komt. Ze worden wel steeds kleiner. Dat zul je zien. Op veel plaatsen is het bij mij nu bijna te klein voor in de spinazie. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
sugar Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 waarschijnlijk is de combinatie enkele weken afdekken, dan openleggen en alle gevormde scheuten weghalen nog efficiënter... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Bubbels Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Efficiënt waarschijnlijk wel, maar er staan pioenrozen en een berg tulpenbollen tussen die dat niet zo gaan waarderen. En een pioen zet je niet tijdelijk ergens anders. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Menph Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Hier komt het zevenblad ook weer vrolijk omhoog. En dat terwijl hetgeen er naast staat dood is, haha. Quote
Bubbels Geplaatst: 21 maart 2012 Auteur Geplaatst: 21 maart 2012 Vandaag weer een uurtje aan mijn favoriete onkruid besteed. Wilde toch de sneeuwklokjes gaan delen, dus gelijk wat ondergronds tuig weggehaald. Wat een wirwar van wortels was dat zeg. Wel grappig gezicht. Trek je aan een wortel, verdwijnt er 10cm verderop een zevenbladje onder de grond. (Ja, ik probeer er de lol maar van in te zien.) Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Kruidje Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Ik heb begrepen dat zevenblad eruittrekken niet zo veel succes belooft. Omdat je dan juist meer plantjes krijgt. Van ieder achtergebleven stukje wortel minstens 1. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Zeeuw Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Ik heb in mijn tuin in een jaar het meeste onkruid kunnen uitroeien dankzij gif. Maar ik moet zeggen glyfosaat werkt lang niet tegen alle onkruiden. Kattenstaart en muur is er immuun voor laat nou net mijn tuin vol hebben gestaan met kattenstaarten. Wortels van een halve meter diep! Elke week heb ik gespoten op de kattenstaarten met middel X en aan het eind van het jaar had ik het redelijk onder controle.Als ik geen ziektes in bv aardappels wil zal ik wel moeten spuiten met een middel als cymoxanil. Heb ik phytoftera dan zal mijn buurman het dankzij mij ook krijgen. Ik denk dat dat ook niet de bedoeling is. Wees wel zuinig en zorg ervoor dat alles wat je doet ook nut heeft. Ik schoffel veel standaard onkruid weg, maar sommige onkruiden zijn met de schoffel niet uit te roeien, dus dan spuit ik op die onkruiden het juiste middel. Quote
Bit Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Helemaal niks persoonlijks bedoeld hoor, maar daar kan ik me dus echt niets bij voorstellen. Dat iemand wekelijks, en dat een seizoen lang, spuit op kattestaart ( Lythrum salicaria ) Dat spit je toch gewoon uit ? Breek het af op 10-20 cm diepte en daarna inderdaad een kwestie van eventuele nwe scheuten schoffelen. Het is geen wortelonkruid , gaat niet lopen , rot zelfs weg als je het de kans niet geeft groen te vormen. Geen plant die wij hier met z'n allen ónkruid ' noemen, die kan leven en blijft leven zonder groen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia69 Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Ik heb in mijn tuin in een jaar het meeste onkruid kunnen uitroeien dankzij gif. Maar ik moet zeggen glyfosaat werkt lang niet tegen alle onkruiden. Kattenstaart en muur is er immuun voor laat nou net mijn tuin vol hebben gestaan met kattenstaarten. Wortels van een halve meter diep! Elke week heb ik gespoten op de kattenstaarten met middel X en aan het eind van het jaar had ik het redelijk onder controle.Als ik geen ziektes in bv aardappels wil zal ik wel moeten spuiten met een middel als cymoxanil. Heb ik phytoftera dan zal mijn buurman het dankzij mij ook krijgen. Ik denk dat dat ook niet de bedoeling is. Wees wel zuinig en zorg ervoor dat alles wat je doet ook nut heeft. Ik schoffel veel standaard onkruid weg, maar sommige onkruiden zijn met de schoffel niet uit te roeien, dus dan spuit ik op die onkruiden het juiste middel.Onze tuin was vergeven van de kattenstaarten toen we hier kwamen wonen. De vorige bewoner spoot alles dood 'met een goed product" en dat was het enige onkruid dat op die grond bleef leven. We hebben de tuin een paar jaar in grasveld laten liggen en dat heel kort gehouden. Daarna pas een moestuin opgestart, compost en bemesting toegevoegd aan de grond, en de kattenstaarten consequent gewied. Intussen zijn die redelijk onder controle zonder spuiten. Quote
Zeeuw Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Tja ieder op zijn eigen manier, maar een paar jaar wachten om te starten met mijn volkstuin is ook weer wat.En kattenstaarten ontwikkelen zich via sporen en via de bodem wortels van 1,5 meter diep. Het is dus wel degelijk een wortelonkruid. http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/heermoes-bestrijden Als een boer het in zijn land heeft kan hij er alleen gras, tarwe, en mais telen. De bestrijdingsmiddelen die voor kattenstaart zijn tasten gras, tarwe en mais niet aan. Na twee tot drie jaar is de akker dan kattenstaart vrij en pas dan kan men andere gewassen gaan telen.Het advies wat ik kreeg was dus de kattenstaart met een knijpflesje systematisch uitroeien.We zullen de komende lente zien of ik gewonnen heb of de kattenstaart. Grtz Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.