Tomatenblond Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 Dag allemaal, Zoals jullie misschien in mijn voorsteltopic van net voorbij hebben zien komen ben ik begonnen met het bouwen van een kas. Ik loop een beetje vast op het bevestigen van het glas en ik hoop hier wat tips over te kunnen krijgen. De situatie is als volgt: Ik heb voor het glas smalle houten rabatdelen. De sleuf is 8mm breed, het glas heb ik in 3 en 4mm. Ik heb proefstrookjes van rubberen u-profielen, maar volgens mij denk ik te moeilijk daarmee, want als ik het glas in de profielen in het hout zet is het alsnog best gammel. Om dan nog te gaan freubelen met glasband en/of glaskit lijkt me ten eerste onhandig en ten tweede een beetje veel van alles. Op internet vind ik veel uiteenlopende informatie over glasband en -kit, en ik weet nog steeds niet waar ik nou goed aan doe. Kan ik misschien 'gewoon' de sleuf in het hout vullen met glaskit, het glas daarin vastzetten met aan weerszijden glasband zodat het klem/vast zit of is dat te simpel gedacht? Ik voeg wat foto's toe van het hout en de rubberen profielen in de hoop dat het eea verduidelijkt, als dat niet zo is hoor ik graag hoe en wat. Alvast bedankt! (Ik zie dat de foto's op hun kant liggen, weet even niet hoe ik dat recht krijg aangezien draaien niet lijkt te werken...) Quote
fre3ke Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 Heb je er over nagedacht dat hout werkt, vooral smalle delen, en dat er dan spanning op het glas komt te staan waardoor het kan breken? Quote
Tomatenblond Geplaatst: 22 februari 2023 Auteur Geplaatst: 22 februari 2023 Ja, daarom wil ik graag wat speling houden door met flexibele vulling te werken zodat het niet gelijk muurvast zit, maar wel vast genoeg. Ik maak als het ware een soort grote fotolijsten, dus ruimte voor speling is er, of kan ik incalculeren. Dit hout schijnt er wel om bekend te staan een minimale werking te hebben, dus ik vertrouw erop dat dat wel losloopt. Quote
Swa Geplaatst: 23 februari 2023 Geplaatst: 23 februari 2023 Bij een kas moet je ook heel goed denken aan water op de ramen. In alle vormen, van regen aan de buitenkant tot veel condens aan de binnenkant. Dat water moet weg kunnen en zal mogelijks ook impact hebben op het hout. Kijk eens hoe het werkt met een afdichtingsrubber op een aluminiumprofiel: https://vemakas.nl/shop/product_info.php/products_id/176 Zo'n afdichtingsrubber is vrij standaard. Deze rubber zit links en rechts van het glas maar niet boven en onder. Hij laat voldoende speling toe, zeker wel een 3-tal millimeter aan iedere kant al naargelang de grootte van het glas. Voor een kas geeft het niet dat er een spleetje is onderaan en boven, ze moet toch goed verlucht worden en zo kan het water beter weg. Denk ook aan glasbreuk. Ik hoop dat het je niet overkomt, maar voorzie toch best de mogelijkheid een glasplaat te vervangen. Nu jouw specifiek geval. Ik zou een afdichtingsstrip (weerstrip; deurafdichting) in de andere richting monteren. Zie op de foto de witte halve maan. Dit kan ook een rondere vorm aannemen zolang het raam wat aangedrukt is. Indien dat houten staafje niet los kan dan kan die rubber er vrij eenvoudig tussen geduwd worden en zo nodig ook verwijderd. Eventueel het grijze vakje verwijderen als er niet voldoende dikte is. Wil je ook wel 4mm glas wil aanraden. 1 Quote
Tomatenblond Geplaatst: 23 februari 2023 Auteur Geplaatst: 23 februari 2023 Dag Swa, Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik zeker wat mee. Voor wat betreft water in/op/rondom de kas, het zal gedeeltelijk moeten blijken hoe dit gaat verlopen, maar ik heb er in het ontwerp wel rekening mee gehouden voor zover mijn kennis reikt; zo plaats ik bij de schuin liggende glasplaten geen hout aan de onderzijde, maar zorg ik dat de onderste rand van het glas 'vrij' ligt zodat het water er makkelijk af kan lopen, wat ik dan via een constructie weer opvang in een regenton. Ik zal bij de verticale ramen in de praktijk moeten zien wat daarbij handig is, ik dacht al wel aan schuinlopende rubbers bij de onderzijde van de ramen zodat het water ook daar weg kan, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. De achterkant van de kas ga ik of vastmaken aan schuttingpalen (die staan er al) of ik zet het geheel iets daarvoor zodat ik nog een kleine afloop kan maken daar. Een deel van de achterkant zal ventilerend zijn, denk aan een soort louvre/lamellen idee. Ik twijfel nog of ik een of twee ramen voorzie van een scharnier zodat die open kunnen. In mijn vorige kas zette ik eigenlijk elke dag de deur open voor ventilatie en dat werkte prima, dus daar kan ik ook altijd nog op terugvallen. Dan glasbreuk, mijn vorige kas (die is helaas gesneuveld door een boom die erop viel) was een tweedehandsje die ik toen weer redelijk in elkaar heb kunnen zetten, maar zeker niet helemaal waterpas waardoor het glas op een aantal plekken behoorlijk onder spanning stond. Maar het glas hield het boven verwachting goed, ook tijdens storm. Ik hoop dat dat nu ook zo zal zijn, ik doe in ieder geval mijn best voor een strakke fundering en een zo minimaal mogelijke belasting. Ik begrijp dat 4mm glas het beste is, gelukkig is het grootste deel van wat ik nu heb staan 4mm, maar een klein deel is 3mm, die zal ik dus strategisch moeten plaatsen of wellicht voor de deur moeten gebruiken (het glas was een restpartij van een buurt-tuinder die het voor me op maat gemaakt heeft). Ik ga op zoek naar de rubbers die je adviseert. Dus ook bedankt voor het bewerken van mijn foto, fijn om te zien dat ik het redelijk eenvoudig kan oplossen en niet te moeilijk moet denken. Ik ga zeker rekening houden met wat speling in de kleine kieren. Het houten randje zit vast, maar zou er ook zeker af kunnen, daar had ik nog niet aan gedacht. Er komt weer een leuk klusweekend aan Quote
Swa Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Schuin liggend glas: Idem in mijn kas, het glas wordt tegengehouden met twee S-vormige clips. Achterkant: hou voor ogen dat je dat glas ook wel eens proper wilt maken, dus je moet er nog aan kunnen op één of andere manier. Weet niet of dat nog mogelijk is met die schuttingpalen. Ik zie wel eens dubbelglas op de 2de hands markt staan en vaak gratis weggegeven. Eens die strip die rondom zit eraf gehaald is dat nog zeer goed glas. Met een snijmesje gaat die strip er zo af. Glas is verwonderlijk sterk inderdaad. In het dak van mijn kas zitten 2 automatische dakramen. Beste investering in de kas ooit. Ben wel helemaal vergeten de pompjes eraf te halen deze winter, we zien wel of ze nog werken... Verder ook 2 deuren aan noord en zuidkant zodat wind er vrij door kan. Een louvre systeem is mooi voor de ogen maar klinkt delicaat en fragiel. Misschien ergens een afgedankt raam met kiepfunctie op de kop tikken dan heb je direct ook een stevig kader. Waterpas: Je hebt helemaal gelijk. Meten en passen en nog eens en nog eens tot die fundering pico-belo staat. Dat gaat jou veel werk besparen achteraf bij de montage van de rest. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.