Vastone Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Ha allemaal, Na het onder handen nemen van onze tuin 2 jaar geleden zijn ook een behoorlijk aantal bessen, bramen en frambozenstruiken verdwenen. Deze maand willen wij op een andere plek (achter in onze achtertuin waar ook de moestuin en kas gelegen zijn) weer nieuwe struiken aanplanten. We hebben twee kinderen die graag vers fruit eten en ook tijdens het spelen e.e.a. uit de tuin snoepen. Persoonlijk vind ik het leuk om ook wat andere kleuren aan te planten dan we normaal in de winkel aankopen. Doordat er al van alles in de tuin stond, hoefden wij eerder niet over soorten/rassen na te denken. Nu gaat er dus een hele wereld voor ons open qua keuze, maar dat brengt ook continue weer aan het twijfelen. Vooralsnog is het de bedoeling de struiken aan te kopen bij fruitbomen.net en is de voorlopige keuze gemaakt: rode bes jonkheer van tets roze aalbes pink champagne witte bes witte hollander blauwe bes bluecrop blauwe bes pink lemonade framboos zomer meeker framboos zomer golden everest framboos herfst autumn bliss framboos herst fall gold braam chester thornless japanse wijnbes Ik ben benieuwd of jullie uit eigen ervaringen nog tips of alternatieven hebben? Ten aanzien van de blauwe bessen overweeg ik om deze in een heel grote pot te planten zodat we voor een juiste zure bodem kunnen zorgen. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben t.a.v. de keuze! Groetjes, Vastone Quote
MSDG Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Zorg voor goede bescherming tegen vogels! Ik vind zelf witte aalbes ook enorm lekker en die kan je vrijwel nergens kopen. Qua braam zijn er lekkerdere rassen dan een thornless. Tayberry en Loganberry kan ik ook aanraden. Ze hebben ook flink verschillende groeiwijzes dus zorg voor de bramen voor voldoende groeiruimte. 4-5 meter groei per jaar is geen uitzondering! Blauwe bessen inderdaad goede zure grond anders zijn ze zo weg. Pink limonade is grappig maar niet super productief of super lekker, dus als je maar twee planten hebt kan je beter twee rassen kiezen die elkaar super bestuiven. Daar kunnen ze je over informeren bij fruitbomen.net. Golden Everest en fallgold zijn heel erg hetzelfde, dus liever een andere mooie rode framboos zoeken. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Goldfish Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Jonkheer van Tets is met recht een klassieker, maar zou zijn het ongelijktijdig rijpen van de bessen per tros zijn. Geen probleem als je toch elke dag een handje wil oogsten, maar je kan overwegen een ander ras te nemen als je bv jam wilt maken. Alle rassen met een rasnaam die begint met een R zijn interessant zoals Rovada. Ook de andere soorten fruit bevat veel klassieke rassen. Ik zou zelf één van de herfstframbozen in ruilen voor een meer modern ras (een two-timer) waarvan je ongeveer 1/3 van de stengels probleemloos kan laten staan in de winter (ipv alles tot 10cm terugsnoeien). Die geven dan in juni een kleine oogst, de rest geeft gewoon in de herfst de grote oogst. Daartussen door oogst je zomerframbozen. Daarmee verleng je het frambozen smikkel seizoen. Heb je trouwens met Fruitbomen.net gekeken naar het aansluiten van de oogstperiode van alle planten bij elkaar? Je wilt natuurlijk het liefst van juni tot begin november vers kunnen oogsten. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Jonkheer van Tets is inderdaad een klassieker, maar ik vind ze erg zuur. Heb bewust gekozen voor Red Lake als rode bes (de minst zure/best smakende rode bes), ook gekocht bij Fruitbomen.net afgelopen najaar. Witte Hollander (witte bes) is prima. Fruitbomen.net heeft meerdere rassen witte aalbes. Blauwe bessen: zelf heb ik gekozen voor spreiding, dus een vroege, middel en late soort. Volop keuze daar. Pink Lemonade heb ik ook. Die vinden we hier juist extreem lekker. Oogst is ook goed, maar deze is wel wat gevoeliger voor vorst en nattigheid in de winter is mijn ervaring. Bramen heb ik ook een paar soorten, Reuben en nog 1. Ook een witte braam maar dat is echt niets, die gaat er uit bij mij (zie separaat topic witte braam). Frambozen heb ik geen ervaring mee. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Vastone Geplaatst: 8 februari 2023 Auteur Geplaatst: 8 februari 2023 Dank voor alle uitgebreide reacties al zo snel! Helemaal fijn en zet weer tot nadenken. @MSDG Ik dacht bewust te kiezen voor zowel Golden Everest en Fallgold om zowel een zomer- als herfstframboos in oranjekleur te hebben. Jij raad dus aan om één van de twee in te wisselen voor een ander omdat ze qua smaak bijna identiek zijn? Ik wilde eigenlijk ook graag de Valentina planten (veel goede berichten over gelezen), maar die zijn alleen in de winter leverbaar.. misschien maar gewoon geduld hebben en een plekje vrij laten! @Goldfish Weer wat geleerd! een two-timer. Waar kan ik uit opmaken welke rassen dit betreft? Naar de keuze voor rode aalbessen ga ik nog even kijken, inderdaad gekozen voor een "veilig" klassiek ras dat ook aangeschreven staat als "makkelijk". Ik weet niet wat er bij ons in de tuin stond (struiken waren zo groot dat verplaatsen niet gelukt is helaas), maar dat waren rode aalbessen, niet heel zuur maar hele grote volle trossen die gelijktijdig rijpten. @Mai Pensato Leuk dat bij jullie juist de Pink Limonade in de smaak valt! Het leek mij wel grappig roze blauwe bessen.. je zegt dat ze gevoelig zijn voor vorst, dan is in een pot planten misschien helemaal niet zo'n gek idee, dan kunnen ze in de kas overwinteren. Quote
MSDG Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 @Vastoneik vergat nog de jostabes, dat is een verdraaid lekker besje en heel makkelijk te telen! 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Stan W Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Witte Hollander is een goed ras, groeit snel uit tot een mooie volle struik en geeft ook goede opbrengsten binnen enkele jaren. Ondanks dat ze wit zijn is een vogelnet wel een aanrader bij alle aalbessen. Bovendien erg makkelijk te stekken, waardoor je zo tientallen struiken kan hebben voor de prijs van één (bij wijze van spreken). Braam zou ik altijd voor het ras Himalaya gaan, daarvan zitten de stengels echter wel vol (rozen)doorns. De smaak maakt dat overigens helemaal goed, zeker ten opzichte van doornloze rassen. Mocht je verder nog plek hebben zijn kruisbessen geweldige struikjes, worden niet zo groot als aalbessen en zwarte bessen maar zijn erg lekker om zo te eten en je kan er heerlijke jam of compote van maken. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Kruisbes is inderdaad ook een optie. Zelf heb ik de rode Pax een jaar of 3 staan en telkens een goede oogst. Afgelopen jaar hing de struik helemaal rode bessen. Tot.... in 1 dag tijd de merels werkelijks alles opgevreten hadden. De witte bessen laten ze hier hangen. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 3 uren geleden, Vastone zei: je zegt dat ze gevoelig zijn voor vorst, dan is in een pot planten misschien helemaal niet zo'n gek idee, dan kunnen ze in de kas overwinteren. Ik denk dat het eerder te nat is dan alleen de lage temp. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Jometje Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 (aangepast) Kruisbessen zit vol met vitamines , ik heb twee struikjes : Hinnonmaki ( rood en groen ) zeer goede oogst jaarlijks ! één keer is het mis gelopen omwille van verhuis heb ik ze verplant in tamelijk grote potten , ook mijn blauwe bessenstruik in een pot verplant . Heb ze door te veel werk een paar jaar in pot willen verder kweken , maar het viel enorm tegen . Nu staan ze terug in volle grond al een paar jaar en hebben zich terug hersteld . 9 februari 2023 aangepast door Jometje 1 Quote
simonvb Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 Als je graag blauwe bessen eet, zou ik er nog meer zetten. In tegenstelling tot de andere bessen die je gaat zetten, groeien de blauwe bessen maar traag. Wij zetten ze in de grond maar zitten wel op zure grond (zand met ph rond 5-5.5). Vorige zomer hadden ze zelfs in volle grond veel water nodig om te overleven, gaven we geen water verdorden de bladeren door de hitte en droogte. Hou daar rekening mee, zeker in potten veel werk indien nog dergelijke lente/zomers. De andere bessenstruiken hebben we vorig jaar ook wel eens water gegeven maar veel minder in aantal keren en deze konden er duidelijk veel beter tegen. Kruisbessen zou ik ook zetten. De kinderen zullen misschien ook wel fan zijn van Chileense guave (Ugni molinae), deze smaken naar kauwgom (de smaak van de vroegere kauwgom). Bij ons hebben de twee struiken het niet overleefd, bij mijn ouders op kleigrond doen deze het wel, staan daar ook in een stadstuin dus waarschijnlijk in de winter ook een stuk warmer. Quote
fre3ke Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 15 hours ago, MSDG said: @Vastoneik vergat nog de jostabes, dat is een verdraaid lekker besje en heel makkelijk te telen! O, wat grappig ik vond de jostabes zo niks dat hij eruit ging. Maar je zal er vast ook variaties in hebben. Er zijn trouwens ook lekkere zwarte bessen. Ik vind zelf Ben Sarek lekker. Kruisbessen heb ik als struik en op stam staan, Hinnonmaki rood is de lekkerste. Het enige nadeel is dat er altijd weer larven van de bessenbladwesp in komen en dan moet je rupsen plukken of accepteren dat je struik wordt kaal gevreten. Quote
Goldfish Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 Het begrip two-timer is denk ik verzonnen door Lubera, een onderneming die een beetje een kwalijke naam heeft als t aan komt op naamgeving. Van de soorten die Fruitbomen.net aanbiedt kan je in elk geval de Sugana Primeberry van die onderneming aanschaffen (wel bestellen, leverbaar binnen 1 maand). Deze is geschikt voor de teelt die ik eerder beschreef: ongeveer 1/3 van de stengels laat je staan om een kleine maar hele vroege oogst in de zomer te krijgen als extraatje. Ik zou dat overigens niet de eerste winter na de aanplant doen, laat de plant eerst maar op krachten komen. Buiten Lubera zijn er nog wel meer kwekers van herfstrassen die je zo kan gebruiken. Het is dus niet zo dat het iets is wat Lubera als enige ontwikkeld heeft. Quote
Goldfish Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 Die Jostabes is een goede suggestie als je veel jam wilt maken en al vanaf 2024 flink wil oogsten. Deze bes combineert een paar goede eigenschappen van de voorouders: kruisbes, zwarte bes en worchesterbes. Je hebt niet de stekels van de kruisbes, en de plant groeit veel harder dan de zwarte bes. Ze gaan makkelijk en snel naar de 2 meter. Jostabessen uit de hand eten kan, net zoals met sommige zwarte bessen, ook wel. Maar zijn niet zo lekker als kruisbessen. Quote
Goldfish Geplaatst: 9 februari 2023 Geplaatst: 9 februari 2023 6 uren geleden, simonvb zei: De kinderen zullen misschien ook wel fan zijn van Chileense guave (Ugni molinae), deze smaken naar kauwgom (de smaak van de vroegere kauwgom). Bij ons hebben de twee struiken het niet overleefd, bij mijn ouders op kleigrond doen deze het wel, staan daar ook in een stadstuin dus waarschijnlijk in de winter ook een stuk warmer. Jammer om te horen van het lot van de struikjes, want ik vrees dat dit gaat om de stekjes die ik ooit bij u heb bezorgd. Overigens is 1 van de 2 moederplanten bij mij in 2021 doodgevroren (2x -10c), de andere had zware schade maar liep verrassend snel weer uit. 1 Quote
carel Geplaatst: 10 februari 2023 Geplaatst: 10 februari 2023 Op 8-2-2023 om 10:42, Vastone zei: Ha allemaal, Na het onder handen nemen van onze tuin 2 jaar geleden zijn ook een behoorlijk aantal bessen, bramen en frambozenstruiken verdwenen. Deze maand willen wij op een andere plek (achter in onze achtertuin waar ook de moestuin en kas gelegen zijn) weer nieuwe struiken aanplanten. We hebben twee kinderen die graag vers fruit eten en ook tijdens het spelen e.e.a. uit de tuin snoepen. Persoonlijk vind ik het leuk om ook wat andere kleuren aan te planten dan we normaal in de winkel aankopen. Doordat er al van alles in de tuin stond, hoefden wij eerder niet over soorten/rassen na te denken. Nu gaat er dus een hele wereld voor ons open qua keuze, maar dat brengt ook continue weer aan het twijfelen. Vooralsnog is het de bedoeling de struiken aan te kopen bij fruitbomen.net en is de voorlopige keuze gemaakt: rode bes jonkheer van tets roze aalbes pink champagne witte bes witte hollander blauwe bes bluecrop blauwe bes pink lemonade framboos zomer meeker framboos zomer golden everest framboos herfst autumn bliss framboos herst fall gold braam chester thornless japanse wijnbes Ik ben benieuwd of jullie uit eigen ervaringen nog tips of alternatieven hebben? Ten aanzien van de blauwe bessen overweeg ik om deze in een heel grote pot te planten zodat we voor een juiste zure bodem kunnen zorgen. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben t.a.v. de keuze! Groetjes, Vastone Hoi vastone je kunt eens proberen om flink wat houtsnippers om de struikjes te gooien ,dan zou de grond ook zuurder moeten worden .een beetje bosgrond nabootsen dus .niet mengen met de aarde of compost dan ontrekt het stikstof aan de bodem.gewoon boven op de aarde. 1 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 februari 2023 Geplaatst: 11 februari 2023 (aangepast) Met housnippers de grond zuurder maken is niet iets dat op korte termijn werkt. Hout moet door schimmels en bacteriën worden afgebroken, door de grond worden opgenomen etc. Je moet hierbij denken aan periodes van 20 tot 50 jaar. Bovendien: wat is het effect van een laagje verteerde houtsnippers op de zuurtegraad van de bodem? 11 februari 2023 aangepast door Brabantse Tuinprins Quote
carel Geplaatst: 11 februari 2023 Geplaatst: 11 februari 2023 Nou ze moeten elk jaar de houtsnippers op nieuwe aanvullen om dat ze binnen een jaar gecomposteerd zijn .dus dat valt wel mee met 20 jaar. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 februari 2023 Geplaatst: 11 februari 2023 Waar ik op doelde was de termijn waarmee je door houtsnippers de grond zuurder maakt. Dat gebeurt echt niet van vandaag op morgen, dan moet je eerder in decennia denken. Quote
MSDG Geplaatst: 11 februari 2023 Geplaatst: 11 februari 2023 Sowieso zal de grond niet verzuren van houtsnippers, dat is wetenschappelijk ontkracht. Het effect zal niet genoeg zijn om tot goed PH niveau te dalen voor blauwe bessen. Houtsnippers op de bodem zijn wel goed voor het opbouwen van koolstofrijke organische stof, het onderdrukken van onkruid en het opbouwen van een schimmeldominante bodem. Dit bij elkaar is heel prettig voor struiken en bomen. Maar goed, we gaan off-topic. 😊 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
rorror Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 Op 9-2-2023 om 00:14, Mai Pensato zei: Zelf heb ik de rode Pax een jaar of 3 staan en telkens een goede oogst. Hoe zit het met de doorns van dit soort? Heb daar zelf hekel aan? En welk soort van de witte kan je aanraden? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Stan W Geplaatst: 16 april 2023 Geplaatst: 16 april 2023 @rorror Stekels zijn bij de kruisbes Pax nauwelijks aanwezig. Met oogsten en snoeien heb ik nooit last van de enkele stekels die de hele struik rijk is. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 (aangepast) 12 uren geleden, rorror zei: Hoe zit het met de doorns van dit soort? Heb daar zelf hekel aan? En welk soort van de witte kan je aanraden. Zoals @Stan W al aangaf: Pax heeft inderdaad maar heel weinig stekels. Met witte kruisbessen heb ik geen ervaring, heb alleen de Pax staan. 17 april 2023 aangepast door Mai Pensato Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.