Swa Geplaatst: 5 februari 2023 Delen Geplaatst: 5 februari 2023 Vorig jaar een aantal blauwe bessen aangeplant. (Vaccinium corymbosum) Deze houden van een lage pH (4 tot 5) en een vochthoudende grond. Tussen die blauwe bessen wil ik nu wat lagere planten zetten. Liefst iets eetbaars. Enige tips? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goldfish Geplaatst: 5 februari 2023 Delen Geplaatst: 5 februari 2023 Jarenlang cranberry / veenbes er om heen gehad. Een stuk of 50. Prima opbrengsten totdat mijn veld overgenomen werd door Potentilla Indica (schijnaardbei). Wat hoger is veenbes, maar dat teel je echt alleen voor de leuk, niet voor de miezerige besjes waar er dan wel veel van aankomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan W Geplaatst: 6 februari 2023 Delen Geplaatst: 6 februari 2023 Heb er zelf bosbessen (Vaccinium myrtillus) en rode bosbes/vossebes (Vaccinium vitis-idaea) naast en tussen staan. Doen het prima op zure, voedselarme grond die rijk is aan organische stof of turf. Worden maximaal een centimeter of 30 tot 40 hoog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Swa Geplaatst: 6 februari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 6 februari 2023 Mercikes, De voorkeur zal richting Vaccinium macrocarpon (Cranberry) en Vaccinium vitis-idaea (Rode bosbes) gaan. Halve meter hoog klinkt perfect. Mogelijks 5 stuks van ieder. Veel meer ga ik er niet zetten want de bodem moet een lage pH aanhouden en dat moet ik hier dan specifiek in het oog houden. De gelijkenis tussen de Vaccinium corymbosum en Vaccinium myrtillus is te groot. Ik zou de vruchtjes niet van elkaar kunnen onderscheiden alvorens ze te plukken. Er staat te lezen dat het grote verschil is dat het sap van de Vaccinium myrtillus rood tint. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan W Geplaatst: 8 februari 2023 Delen Geplaatst: 8 februari 2023 (aangepast) Ik vind de echte bosbes (Vaccinium myrtillus) en de blauwe bes (Vaccinium corymbosum) inmiddels erg makkelijk uit elkaar te houden. Zowel de plant als de vruchten. Van bosbessen blijven de vruchten kleiner, hebben een kuiltje aan de bloemzijde van de vrucht en ze zijn wat donkerder blauw dan blauwe bessen. Deze laatste hebben tevens een soort kroontje op de plek waar de bloem heeft gezeten. Verder is de vrucht bij blauwe bessen van binnen wit/lichtgroen en bij bosbessen paars. De planten zijn nog makkelijker uit elkaar te houden, blauwe bessen worden veel groter, het de takken worden aan de zonzijde wat rood voordat ze bruin verhouten. Ook is bij bosbessen het blad kleiner en de bladrand gezaagd, het blad blijft daarnaast lichter groen van kleur dan het blad van blauwe bessen welke een gave rand heeft. Bosbessen hebben altijd groene takjes en deze zijn ook wat vierkant, blauwe bessen hebben gladde, ronde takken. Tot slot zijn de bloemen van blauwe bessen wit en ligt de stamper in de bloem, bij bosbessen zijn de bloemen groen met roze en ligt de stamper buiten de kroonbladeren. Bovendien hangen de bloemen van de blauwe bes in trossen bij elkaar aan een takje en bij bosbessen voornamelijk los (individueel). blauwe bes Verschil tussen beide vruchten bosbes 8 februari 2023 aangepast door Stan W 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.