Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

Aangenaam. Ik val een beetje met de deur in huis, maar ik ben gewoon een moestuinliefhebber zoals eenieder hier. Met een tuin in Noord Brabant. Ik heb via de zoekfunctie geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Van een losloopgebied voor runderen en paarden, mag ik een beperkte hoeveelheid mest verzamelen. Ik gebruik al langer oudere, korte rundermest van een biologische boer. Nu wil ik voor bepaalde teeltmethoden graag mest uit het veld (het losloopgebied) drogen. Gedroogd kan ik het vermalen tot een uniform poeder, zodat ik het nauwkeurig kan afwegen en mengen met andere substraten, zowel voor gebruik bij potplanten als bij het kweken van paddenstoelen. Voor het normale werk in de tuin gebruik ik gewoon oude gerijpte mest van de biologische boer. Als ik zoek via reguliere zoekprogramma's, kom ik eigenlijk alleen uit bij het bedrijfsmatig scheiden/drogen van stalmest, of het verwerken van mest tot briketten voor in de open haard,

Ik ben al aan het testen geslagen met de koeienmest, maar totaal zonder resultaat. Ruim 4 weken uitgespreid op een droogrek van grof gaas onder een overkapping, zorgt voor geen enkele droging. Op dezelfde manier in de schuur ook niet (wel met ventilatie). Er is ook geen schimmelvorming of een verandering van de substantie van de mest. Verwarming zie ik gezien de energieprijzen niet echt zitten, en in de oven drogen is in mijn geval ook niet echt een optie. Ik zie dat de professionele drogers met tuimelaars en warme lucht werken, daar kan ik niet aan voldoen. Ik kan natuurlijk wachten op meer zonneschijn en hogere temperaturen (icm ventilatie), maar ik wil het liever al sneller kunnen gebruiken.

Heeft iemand toevallig ervaring met het drogen van veldmest (met name van paarden, en behoorlijk uitgespoeld door de regen) buiten de zomer, of anders een (wild) idee om te proberen het alsnog voor elkaar te krijgen voor het voorjaar?  Mijn dank is groot! Groet, de Blonde Bosjesman.

Geplaatst:

Ik vrees dat we toch echt moeten wachten op warmer weer. Ik zit met hetzelfde: genoeg bio paardenmest, maar nog steeds klonten die moeilijk bewaren of af te meten zijn. Voorlopig meng ik het met blad en bladcompost, zodat het wat uitelkaar gaat vallen. Als je een jaar wacht, is het een rulle eenheid. Ik hoop in de zomer ook wat te kunnen drogen. Echter, ik zie de paardenmest niet zo erg als echte meststof, maar als bodemverrijker. 'Mijn' mest komt van de weide en heeft al lang gelegen, er zaten ook niet of nauwelijks wormen in. Voor mij prima verder, dan weet ik dat het niet meer scherp is en voornamelijk massa. 

• Like 1
Geplaatst:

Moet die paardenmest echt droog zijn?  Ik bedoel: Ik zie daar geen voordeel van in tenzij je het binnenshuis in een zak of zo wilt bewaren en zo zeker wilt maken dat er geen reukje vanaf komt. Eens je het ergens in vermengd zal het toch ook weer vocht absorberen zodat de microben en pieren er verder mee kunnen.

Zelfs in de zomer is het zelden helemaal droog (tja, wat is droog? Die mestpellets van in de winkel hebben ook nog 7% vochtigheid of zo). De beste verkruimeling is er wanneer die kleine zwarte kevers er zich in de weide met honderden op storten, een dag later is het verpulverd en gelijk gestreken, maar nog steeds niet droog.

Zoals je zelf al opmerkt is drogen in een (droog)oven er eigenlijk ver over.

Het verkleinen van de bollen mest om die wat handiger te kunnen vermengen achteraf kan je met een mixer doen. Met een sneldraaiende houtversnipperaar bvb. Met een keukenrobot zou ik er niet aan beginnen 😁

Als je toch wilt wegen hou dan gewoon rekening met het gewicht aan water dat er nog in zit. Nu... zijn die hoeveelheden echt zo belangrijk dat je het wilt wegen? Zo ja, dan moet je al de rest toch ook gaan meten en wegen inclusief chemische ontleding want de ene drol is de andere niet... Als je dat graag doet mag je dat doen natuurlijk maar weet dat de natuur daar geen tijd in steekt.

Er is misschien nog een andere methode die je kan helpen: maak er een afgietsel van. Doe een schop mest in een grote emmer water. Goed roeren en die vloeistof is direct bruikbaar. Desgewenst eerste zeven. Wel relatief straf spul. Opslaan kan in een afgesloten tonnetjes. En zo is het ook echt een meststof geworden.

Ik maak het me allemaal niet zo moeilijk en gooi de hele kruiwagen verse mest ruim op tijd (liefst 3 maanden, maar soms ook maar 2 weken) over het veldje waar aardappelen, kolen, pompoenen, tomaten, etc... komen. Als er plantjes komen die wat fragiel zijn dan krijgen ze gecomposteerde mest.

• Like 2
Geplaatst:

Ik kan me helemaal vinden in jullie opmerkingen, en gebruik het doorgaans ook als bodemverrijker. Maar voor sommige exacte experimenten is het handig om alles droog te kunnen mengen en verschillende percentages substraat en vochtgehaltes voor bepaalde mengsels te kunnen bijhouden. Het is absoluut niet noodzakelijk, daar ben ik het mee eens, maar voor mijn plannen is het wel handig (aangezien het ook gaat om deels anorganisch substraat, dan kun je met gedroogde en verpoederde mest een consistenter geheel maken zonder "ophopingen" in verschillende potten en beduidend minder mest in andere potten). Ik was ook verwonderd hoe moeilijk het was om de rundermest te drogen. Laat overigens wel duidelijk zijn dat dit echt voor persoonlijke probeersels is, er is normaal geen enkele reden om die mest te drogen. 

Het gaat mij dus ook niet om de exacte chemische samenstelling van een partij, maar meer om een indicatie per "batch". Ik ben me ervan bewust dat de samenstelling van mest niet consistent is. Maar binnen een gedroogde, gemalen en dus goed gemengde hoeveelheid heb je wel een redelijk constante verhouding  (binnen die ene partij). Als je rekening wil houden met het natuurlijke vochtpercentage, moet je alsnog een deel drogen om het exacte vochtpercentage te kennen, en dan heb je nog steeds meer inconsistentie (verschillende vochtverdeling per drol en tussen drollen) dan wanneer je alles gelijk behandelt. 

De oven, voedseldroger en keukenapparatuur gaan mij ook een stap te ver, maar ik ga alsnog wat pogingen wagen. Lukt het niet, gaat er ook niets verloren, hooguit wat van mijn tijd. En anders wachten op de zomer, goed verkruimelen, drogen en volgend voorjaar gebruiken. Hartelijk dank voor het meedenken! 

• Like 1
Geplaatst:

Tja met die experimenten heb je me nu wel curieus gemaakt hé , en anderen waarschijnlijk ook. Hou je niet in om er wat van te laten zien 😃.

• Like 1
Geplaatst:

Haha je moet een beetje interesse aanwakkeren,  anders reageert er niemand ;-).  Nee, het is niets spectaculairs, gewoon grondverhoudingen in potten voor bepaalde bessen en planten (ik zit buiten  op zware rivierklei, en in de koude kassen kan ik ook zaken aanpassen,  maar soms is het handiger om in het klein uit te zoeken wat werkt voor je voor drastische maatregelen kiest. Ik houd je op de hoogte als er iets uitkomt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...