Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
red-lane-201371121396713797.JPGHierbij een foto van de red lane tijdens de bloei. De boompjes bereiken intussen een hoogte van toch wel 3m. Vorig jaar heb ik een mega oogst gehad, verschillende emmers vol middelgrote en kleine appels met een goede smaak. Belangrijk is wel dat je ze consumeert binnen de pakweg 14 dagen! Nadien gaat de smaak sterk achteruit.
Geplaatst:

red-lane-201371121396713797.JPG

Hierbij een foto van de red lane tijdens de bloei. De boompjes bereiken intussen een hoogte van toch wel 3m. Vorig jaar heb ik een mega oogst gehad, verschillende emmers vol middelgrote en kleine appels met een goede smaak. Belangrijk is wel dat je ze consumeert binnen de pakweg 14 dagen! Nadien gaat de smaak sterk achteruit.

Zo

Geplaatst:

Nu versta ik je uitleg, hoe lang zijn jouw boompjes al aangeplant ? . Ja, dat de bewaartijd niet zo lang is heb ik ook gelezen, maar dan eet je ze maar eerst op hé. Trouwens mooie foto, is toch wel een bezienswaardigheid!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Sorry voor de late reactie, ik was er even tussenuit. De boompjes zijn 4 jaar geleden geplant en stonden in pot, een beetje als ornament, te koop op de lokale markt. Ik schat dat ze toch al een 8-tal jaar oud moeten zijn, de stam begint er ook "oud" uit te zien trouwens, hetgeen wel mooi is.

De bloei dit jaar is een heel stuk minder (en bovendien een heel leger rupsen die de bladeren eten) hetgeen mij doet besluiten dat ze toch een beetje beurtjaargevoelig zijn! Niet zo erg als een Cox, maar toch, je merkt dat een rijk jaar steevast gevolgd wordt door een minder jaar.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hebben meerdere last van 'achterliggende' red lanes?

Zie hier van vandaag:

2ujm35d.jpg

Terwijl andere appels ernaast dit vertonen:

s3hwjq.jpg

En let aub niet op het blad, stomme bladluis + slakken..

Benieuwd hoeveel roodvlezige ik dit jaar mag verwelkomen, ik denk rond de 10

Geplaatst:

Wat bedoel je met ' achterliggende ' ?

Bij mij zijn al de appeltjes ongeveer die maat.

Ik zie dacht ik wel veel vogelpoep. Weinig groei ook.

Geplaatst:

Is zaagsel van de schutting haha, ik moet ze even schoonspuiten...

Maar... idd, de roodvlezige soort heeft ook klein (en weinig) blad en appeltjes zijn van alle andere soorten appels toch flink groter... zo bedoel ik het. Geen idee wat dit betekend, we zullen het zien.

Blij dat mijn appeltjes van deze struik iig niet anders doen dan bij jou

Heb nu al zin om roze appelmoes te maken

ratio

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik ben me een tijdje aan het orienteren op een appelboom met roodvlezige appels. De 2 soorten die heel erg naar voren komen met een goede smaak zijn de rosette en de baya marisa.

Heeft iemand van jullie ervaring met 1 van beide?

Geplaatst:

Het ras Dries, dat wel smakelijker zou zijn als ik diverse kenners mag geloven, is in Vlaanderen zeer gewild, maar ook moeilijk verkrijgbaar.

De Moerbeiboom in Geraardsbergen is een kleine kwekerij die het waarschijnlijk wel verkoopt (website is niet zo duidelijk over verkoop...dus even verder informeren?)

http://demoerbeiboom.be/en/catalogue/roodvlezige-appel

Ook in Roeselare is Dries als halfstam te koop. Daarnaast nog enkele roodvleesappels in het assortiment. Ze lijken er zich wat op toe te leggen...?

https://www.palmhunters.be/detail/5322097-malus-domestica-dries-malus-domestica-dries-halfstam-roodvlezige-appel-c10

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als je Dries wil moet je eens informeren bij De Moerbeiboom, zoals weknow aangaf, dan zit je aan de bron. Hij is de vinder, zo blijkt, van dit ras en heeft het op de markt gezet.

Ikzelf heb de Baya Marisa en vindt het een goede appel. Geen zoete appel zoals velen er zoeken maar tussen de 2, zoet-zuur met een goed gehalte aan sap. Om appelmoes van te maken of taarten scoor je altijd als je volk in huis hebt

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Heb zelf het roodvlezige ras baya marisa staan, is een van de betere, moderne te zijn. Dit jaar voor het eerst appels eraan.

Helaas heeft een onverlaat ze allemaal geplukt en vond ik op een dag enkel een leeg boompje.

Veel roodvlezige rassen zijn nogal aan de zure kant.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Ook hier een Baya Marisa en ik heb dit jaar appels gekregen. Vond ze alleen nogal droog en zurig smaken.

Hopelijk trekt dit nog een beetje bij met de jaren

Groetjes,

Bram

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik had wat soorten die makkelijker verkrijgbaar zijn baya en rosette. Smaakten enz voor mij onder maats.

Nu probeer ik odysso

IMG861960231480714380.JPG

En circe

IMG862066161480714407.JPG

aangepast door Gast
Geplaatst:

Zelf heb ik ook 3 soorten van het assortiment Red Love geplant,nml. Era, Odysso en Sirena in 2013. Ondertussen heb ik al twee jaar oogsten gehad,maar van smaak vind ik ze veel minder lekker dan mijn andere 'gewone' soorten. Mooi in appelmoes of -sap zijn ze wel,maar als ik de keuze heb om eens gewoon een appel te eten ga ik ze zeker niet nemen als ik er andere heb.

Geplaatst:
Ik had wat soorten die makkelijker verkrijgbaar zijn baya en rosette. Smakten enz voor mij onder maats.

Bart, wat is bij jou de bestuiver voor de Rosette?

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Bram ik zou het echt niet weten kwam wel vrucht aan maar goed ik heb div appels en de buren sier appels.

Rosette licht nu op de composthoop als snippers.

@ viktor hoe groot worden de vruchten bij jou van deze rassen is odysso de grootste?

Geplaatst:

Ja,de Odysso was de grootste,de Sirena de kleinste. Het kan ook aan het voorjaar hebben gelegen,hopelijk wordt 2017 opnieuw een normaal jaar voor alles.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Dit jaar 1 Rosette appel die over gebleven was. Ook die laatste begon te rotten. Dus niet geheel rijp geprlukt en geproeft van wat er over was. De smaak was ... mwaaah, gaat wel. Nou niet echt geweldig.

Volgend jaar nog eens aankijken. dus

Groetjes,

Bram

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...