Ruderalis Geplaatst: 22 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2023 (aangepast) 19 uren geleden, Kevins Moestuin zei: @Ruderalis weet jij al hoe jij je meloenen volgendjaar gaat supporten? Want normale meloenen moet je volgensmij een stuk bewuster snoeien, vergeleken met watermeloenen die je gewoon los kan laten gaan. Ik ga een 3x3m tunneltent volgendjaar ook toewijden aan meloenen even kijken hoeveel ik er in kwijt kan 😛 Dacht voor nu in het midden elke 50 cm een meloen omhoog stringen en aan de zeikanten juist meloenen die ik vast kan maken aan een soort van gaas van grote mazen. Ik ga dus ook mijn tunnelkas van 2x3mtr. volledig voor de meloenen gebruiken, ik zet aan beide kanten betongaas schermen neer ondersteund met palen daar laat ik de meloenen doorheen vlechten (watermeloenen) of tegenop groeien, de meloenen laat ik vanaf dat ze wat groter geworden zijn verder groeien in meloen netjes die ik dan weer aan het scherm bevestig! Dit is mijn theorie en gaandeweg zal ik dat waarschijnlijk nog wat aanpassen. Ik volg wel gewoon meloen hobby kwekers die ik op het internet tegenkom en die presteren, dan moet het goed komen.😉 Mocht het nodig zijn span ik ook nog wel draden die ik dan aan het dak frame van de tent bevestig. Op dit moment is mij wel duidelijk hoe ik het met de Sugar Baby Watermeloenen moet en wil doen, de suikermeloen ga ik nog wel iets beter bekijken deze winter, nu eerst maar bij de teelt van dit seizoen blijven. Onderstaand filmpje is eigenlijk de mooiste opzet om (water) meloenen in een tunnelkas te telen zo gebruik je de ruimte optimaal als je zo’n boog in je tent zou plaatsen, ik weet alleen niet of je er ook met suikermeloentjes (doe een kleine soort) mee weg komt, 22 juli 2023 aangepast door Ruderalis Video toegevoegd 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ruderalis Geplaatst: 22 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2023 - Terug naar dit eerste (water)meloen seizoen van dit jaar bij ons. Ik ben niet ontevreden maar hoop wel op nog wat beter zonnig weer want dat is toch wel fijn voor de meloenen. We hebben van 3 planten keurig 6 goede meloenen, de groei is inmiddels wat geremd door het natte druilerige weer van de afgelopen tijd hier in het noorden. De meloenen worden mooi donker maar de tendrils blijven met dit weer prachtig levendig fris groen en dat is eigenlijk wat ik niet wil, in iedergeval niet bij de grootste. Gelukkig is het nog maar eind juli dus hebben we nog tijd zat, we hebben nog augustus en september dus voorlopig geduld en hopelijk komt er nog wat gewicht bij!😆 Ik ga aankomend seizoen dus door met de Sugar Baby’s qua watermeloenen want ik vind ‘m ideaal om te kweken in Nederland in een kas, en ja een kas want wat ik nog niet verteld heb is dat we dit seizoen ook een Sugar Baby hebben mee lopen in de openlucht ter vergelijking en die lijkt nergens op ten opzichte van de SB’s in de tunnelkas.😉 De grootste SB watermeloen inmiddels in een zelf gefabriceerd netje, Overzicht foto SB’s, 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AshaiRey Geplaatst: 22 juli 2023 Delen Geplaatst: 22 juli 2023 8 hours ago, sluipwesp said: Dat kan zeker bij enten, vooral als je al meerdere jaren meloenen teelt rond de zelfde plek. Weet iemand waarop je meloen ent? Is dit op flespompoen soms? Quote Groetjes,Bram Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 22 juli 2023 Delen Geplaatst: 22 juli 2023 Weet iemand met welke pompoen soort kan je een watermeloen of een meloen het beste enten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 22 juli 2023 Delen Geplaatst: 22 juli 2023 @AshaiRey @aseel vijgenbladpompoenhttps://www.fruitlent.nl/home/vruchtgroenten/pompoenen-courgettes-patissons/ Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Waar kan ik de f1 soorten kopen. heb het internet gezocht .maar niet kunnen vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Welke rassen zoek je? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 F1 soort. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Fruitlent heeft diverse rassen meloenen: https://www.fruitlent.nl/product-categorie/meloenen/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Dankje.er zijn wel.intresante soorten. Maar ik zoek een onderstam voor watermeloenen en meloen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Onderstammen voor meloen: https://www.vreeken.nl/132290-onderstam-voor-komkommer-water-meloen-ardito-f1 https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaadgids-online/groentezaden-fijnzadig?groep=111 Om te enten heb je wel van die clips nodig. die kun je erbij bestellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aseel Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Dankje roland, Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Hier is er 1 uit zn netje gestort Hij was echt nog niet rijp... ik zal hem nog even laten liggen in de hoop dat er toch nog wat smaak aan komt? Nou ja en anders eten de kippen hem graag op. Deze is dan wel bijna rijp verwacht ik, zijn bungee-grijpertje is al bijna helemaal bruin: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 23 juli 2023 Delen Geplaatst: 23 juli 2023 Ik ben er wel achter dat je de zijtakken van de honingmeloenen kunt toppen op 2 bladeren. Als hier geen vrouwelijke bloemen in zitten dan komen ze ook niet verderop. Heb vandaag zijranken van 1 tot 1,5 meter gesnoeid en alleen maar mannelijke bloemen achter deze eerste 2 bladeren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
FreyaS Geplaatst: 24 juli 2023 Delen Geplaatst: 24 juli 2023 Zo'n prachtige resultaten allemaal! Ik had voor de fun nog wat zaadjes geplant van een dwergmeloen die gewoon buiten kan. En was zo blij met mijn 6 meloentjes! Helaas zijn ze op 2 dagen tijd, en net toen ze bijna hun grootte hadden, alle 6 gepikt! Vermoedelijk door de hele zwerm kraaien die in de nabijgelegen boom zaten... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 28 juli 2023 Delen Geplaatst: 28 juli 2023 Ik heb de watermeloen geoogst waarvan de/het grijper/sliertje/armpje al een paar dagen helemaal bruin was. Ik zette mijn mes er lichtjes in en het ding barstte open! Er zitten flink wat pitten in, en de smaak is heerlijk zachtzoet en fris. Daar ga ik wel punten mee scoren bij de bbq van vanavond 8 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 28 juli 2023 Delen Geplaatst: 28 juli 2023 @Jorieke123 Heel veel BBQ plezier 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MSDG Geplaatst: 28 juli 2023 Delen Geplaatst: 28 juli 2023 Jammer de pammer, foutje dit jaar met snoeiwijze en dus maar één meloen per plant. Alle andere vruchten sterven af 🤔 Volgend jaar maar even iets langer wachten tot de eerste bevruchting en misschien de eerste vrucht eraf halen. Meloentjes blijven toch aparte dingen met dat snoeigedoe. 😄 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Beukwood Geplaatst: 8 augustus 2023 Delen Geplaatst: 8 augustus 2023 Op 17-7-2023 om 14:00, Ruderalis zei: @sluipwesp, ik ga niet echt op het aantal dagen na bestuiving af, al zal dat ergens tussen de 45 tot 60 dagen uitkomen. Ik ga af op de verschijnselen/kenmerken dat de watermeloen rijp is; totaal donker en vaal van kleur, verder moet de tendril het dichtst bij de steel van de meloen totaal bruin en levenloos zijn (dit is de belangrijkste graadmeter!) en als laatste op de meloen slaan om kloenk kloenk te horen!😆 Dus met de combinatie van bovenstaande factoren hoop ik het juiste tijdstip te bepalen en uiteraard zal ik dit proces weer hier in dit topic delen.😉 Bovenstaande geldt voor watermeloenen 🍉 hoe het met andere meloenen zit weet ik nog niet. Tendril, Zo moet de Tendril er minimaal uit zien als de watermeloen rijp is, mag zelfs nog iets meer vergaan er uit zien als dit, Moet de tendril echt verlept zijn bij een cantaloupmeloen? Ik heb namelijk een cantaloupmeloen hangen in de kas en elke keer dat ik de kas in loop de laatste 3 dagen ruik ik gewoon de zoete geur van de meloen. Mijn smaakpapillen zeggen dat de meloen rijp is maar de tendril is gewoon groen en vertoont geen verschijnselen van verschrompeling op dit moment. In het verleden heb ik heel vaak een meloen te vroeg geoogst en daarom ben ik gemotiveerd om hem te laten hangen maar ondertussen krijg ik alle signalen dat de meloen wel rijp is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kevins Moestuin Geplaatst: 9 augustus 2023 Delen Geplaatst: 9 augustus 2023 @Beukwood de tendril methode is voor watermeloenen, bij een cantaloup ga je inderdaad af op basis van geur en even kijken of er een barstje rond de vruchtsteel zit. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roland Geplaatst: 9 augustus 2023 Delen Geplaatst: 9 augustus 2023 Barsten rond de vruchtsteel. De watermeloen is een totaal andere soort die je niet kunt vergelijken met de honingmeloen. Dus ook niet kwa rijping, groeiwijze, vruchtzetting ed. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MSDG Geplaatst: 9 augustus 2023 Delen Geplaatst: 9 augustus 2023 Kakzooi, petit gris de Rennes hing één vrucht aan en die lag op de grond van de week. 😩 De plant takelt nu vervolgens in enorm tempo af, alles wordt al geel. Volgend jaar toch binnen weer iets zorgvuldiger opkweken en een goede zijscheut kiezen om meer vruchten te krijgen. De andere meloenen zien er nog wel goed uit dus we gaan wel wat meloenen krijgen, maar niet zo’n overdaad als vorig jaar. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ruderalis Geplaatst: 11 augustus 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2023 Het weer van de laatste weken, regen en lage temperaturen hebben hier de (water) meloenen stil gezet! Het heeft geresulteerd in weinig groei en nog geen afrijping, de meloenen zijn nog steeds gezond en fris maar verder komen doen ze niet, de tendrils blijven namelijk ook groen en fris. Ook is er bij ons een meloen naar beneden gevallen, erg jammer want uiteraard was ie nog niet rijp dus daar konden we niks mee, de meloen woog ruim 2 kilo. Al met al een zeer goed begin qua meloen kweek maar door het slechte weer dit seizoen waarschijnlijk toch een tegenvallend resultaat. Wel heel leerzaam tot nu toe en met hopelijk volgend seizoen betere weersomstandigheden is het zeker mogelijk de Sugar Baby water meloen in Nederland te kweken, de gevallen meloen (2kg), 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 augustus 2023 Delen Geplaatst: 11 augustus 2023 @Ruderalis ik heb bij de enige watermeloen die nog aan de plant zit helemaal geen tendril die is of opgegeten of iets anders mee gebeurt, volgendjaar gaan ze bij mij in de nieuwe polycarbonaat kas van 5 x 4 meter, zat zelfs te denken om ze mooi onder de tomaten rijen te laten kruipen, kan dan in iedergeval 2 of 3 watermeloen plantjes per tomaten rij kwijt, ik ga 3 rijen voor de tomaten reserveren dua zou dan 6 tot 9 watermeloenen kwijt kunnen, ik maak ook nog een rije speciaal voor de andere meloen soorten in totaal heb ik plek voor 10-12 meloen planten en dan 6-9 watermeloen dus ik heb nu al zin in het volgende seizoen. En ik kan daarnaast in de 3x3 tunneltent ook nog wat meloenen kwijt als ik wil 😛 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ruderalis Geplaatst: 11 augustus 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 augustus 2023 @Kevins Moestuin, onhandig hoor geen tendril 😖, dat is voor mij toch wel de grootste houvast qua rijpheid bij de watermeloenen. Mooie meloenen plannen maat 🤙, ik ben net als jij alweer volop in mn hoofd bezig met volgend (water) meloenen seizoen!!😆🤣 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.