Ga naar inhoud

Meloen 🍉 topic 2023!

Ruderalis

Aanbevolen berichten

Bij deze de opening van het Meloen topic 2023,

het is nog wat vroeg maar aangezien ik dit jaar voor het eerst de overstap maak van Pompoen kweek naar Meloen kweek is het voor mij nu al wel handig!

Ik ga Sugar Baby Meloenen proberen te kweken in een bak van 3 mtr bij 75cm in de tunnelkas, ik twijfel 🤔 nog een beetje hoeveel zaailingen 🌱 ik in de bak kwijt kan, dus input is gewenst?

In iedergeval iedereen succes gewenst met het groeien van lekker zoete Meloenen.😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier afgelopen jaar voor het eerst meloen in de tunnel geprobeerd (Ierland) maar duurde lang voor de planten op gang kwamen, uiteindelijk begin October wat kleine galia meloenen kunnen oogsten (overigens wel goed rijp en zeer zoet, dus viel niet tegen)

benieuwd wanneer anderen beginnen met het opkweken? Zelf begonnen tegelijkertijd met de pompoenen maar dat leek wat te laat?

04212262-5710-4002-A649-48F4E0D92EED.jpeg

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin in maart aangezien de zaailingen zo’n 6 weken oud zouden moeten zijn als ze uitgepoot worden in de tunnelkas na ijsheiligen!

Voor de rest doe ik het vrij gelijk aan de Pompoen kweek, ik verwacht dat ik er 4 kwijt kan in de bovengenoemde bak.

Verder hopen op een warme zomer,  goed voeden en veel water geven tot de vrucht goed op grote is en dan steeds minder water geven dat bevordert de zoetigheid en vingers crossed 🤞😎

aangepast door Ruderalis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar zeker weer meloen! Op tijd starten en goed opkweken door een zijrank al vroeg als hoofdrank te selecteren. Vervolgens genoeg water zolang er geen meloenen aan hangen, daarna watergift terugschroeven. Bij watermeloen werkt dit anders, die hebben constant voldoende vocht nodig. Check het topicvan vorig jaar! Heel veel info en tips. 😉👍 Warmte is sowieso nodig dus aan te raden om ze in de platte bak of kas te kweken.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2022 voor het eerst Meloenen in mijn nieuwe kas gekweekt. omdat de meloenplanten erg veel wamrte nodig hebben heb ik ze eind april gezaaid. 

De jonge plantjes heb ik op 3 bladeren getopt zodat een stevige zijtak als nieuwe hoofdrank langs een touw omhoog kan groeien. Op de zijtakken van deze hoofdrank komen dan de vrouwelijke bloemen.

Steeds de vrouwelijke bloemen verwijderen omdat wanneer 1 vrucht gezet is er geen vruchten meer bij komen. Zodra je in 1 a 2 dagen 3 tot 6 vrouwelijke bloemen tegelijk open hebt en deze kan bestuiven kun je ze laten zitten. je krijgt dan dus 3 tot 6 vruchten aan een plant.

Kazakh is een vroeg ras die heerlijk zoet smaakte en gemakkelijk vrouwelijke bloemen maakt. Dit is mijn aanrader en zet ik dit jaar zeker weer.

Daarnaast zet ik nog een paar andere rassen:

Pelgalia F1 van Fruitlent

Oranje ananas (nog geen ervaring mee)

Petit Gris de Rennes (zou erg moeilijk zijn maar super lekker) Als iemand zaden heeft van dit ras?

Fruitlent heeft een aantal eigen F1 rassen die goed smaken en goed te telen zijn in onze kassen.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zomer voor het eerst ervaring opgedaan meloenen in onze kas. Een paar mooie exemplaren geoogst maar ook tegen verbeterpunten aangelopen. Op dit moment ben ik de kas aan het klaar maken voor aankomende zomer, ik wil dan graag over gaan op staande teelt i.p.v. liggend. 

Selectie aan soorten heb ook reeds gemaakt en de volgende soorten zullen een plekje krijgen in de kas.

Suikermeloen 'Honey White'

Watermeloen 'Sugar Baby'

Cantaloupe meloen 'Charentais'

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rolandheb net zaden van Petit gris de Rennes gevonden en besteld. Als je nog interesse hebt dan kunnen we misschien een ruil doen of ik kan je enkele zaden toesturen tegen een vergoeding. 😉

Ook de volgende zaden in het mandje beland: Kajari, Witte Suiker en Golden Midget. 😄

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net mn Meloen 🍉 zaden binnen gekregen, keurig op tijd, het begint nu wel te kriebelen aangezien Meloen mn favoriete fruit is!

Ik heb al een heel plan in mn hoofd en dit wordt mn grote project voor dit seizoen, of het een succes wordt gaan we vanzelf zien, ik heb er weer zin in.😊

De zaden Sugar Baby Watermelon 🍉,

20946299-60F1-4C24-A238-7C1261D64552.jpeg

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De sugar baby groeide bij mij vorig jaar niet super goed, kan ook aan mijn verzorging hebben gelegen dat ik te weinig water heb gegeven. Dit jaar probeer ik 't opnieuw, want de enige rijpe sugar baby was erg lekker en ik was heel trots op m'n eigen watermeloen. :D Kon er vorig jaar ook wat lastig bij in de kas omdat er een halve struiktomaat overheen groeide. Ik denk dat je zeker 6 tot 8 planten kwijt kan in de 300x75.

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Beste Meloen vrienden,

hebben jullie de Meloenen al gezaaid?

Wij hebben inmiddels al 5 Sugar Baby meloen 🍉 zaailingen staan dus dat gaat goed.

We hebben een gaas korf in de tunnelkas gemaakt waar we 3 planten rondom zullen plaatsen en ze dan onhoog laten groeien, door omstandigheden is de grote bak een jaar uitgesteld.

De andere 2 gaan in de openlucht in de voortuin wat de meest zonnige plek is die we beschikbaar hebben, samen met de 2 soorten Pompoenen!

We zien wel of het in de openlucht wil lukken met de Meloenen, in de tunnelkas heb ik alle vertrouwen.😉

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ruderalis zei:

🍉We zien wel of het in de openlucht wil lukken met de Meloenen, in de tunnelkas heb ik alle vertrouwen.

Ik heb eerder twee sugar baby's uitgeplant in de buitenlucht omdat de plannen in m'n kas last minute wijzigden. Het is mij toen (op een flink zonnige plek) niet tegen gevallen qua opbrengst! Was in 2020 geloof ik, volgens mij hadden we toen ook een goede zomer. 

Overigens wel kleine vruchten (zoals ook beoogd met dit soort, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal of ze kleiner waren dan dat ze in de kas zouden zijn. 

aangepast door Vastone
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit jaar voor het eerst meloenen kweken. Cantaloup meloen, 3 zaden gezaaid op 30 maart en die zijn allemaal na 5 dagen gekiemd. Twee ga ik zelf kweken. Deze planten zijn nog klein en staan nog binnen onder de lampen.

Zo'n 30 jaar geleden (aan het begin van mijn carriere 😊) waren er in Nederland nog "2 handen vol" professionele meloenenkwekers. Die zijn al lang geleden gestopt.

Recent zijn een paar tomatenkwekers weer gestart met de teelt van mini-meloenen in een deel van hun kas.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vanavond zaaien, ze groeien super snel namelijk maar weer te langzaam om twee oogsten te geven. In de kas kan ik me niet voorstellen dat het mislukt eerlijk gezegd, daar had ik vorig jaar zo vroeg in de zomer rijpe meloenen dat zelfs bij een koele zomer meloenen moeten kunnen groeien. Soorten zullen zijn: petit gris de rennes, witte suiker, ha-on en kajari . Watermeloen crimson sweet en Minnesota midget

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een foto van mijn 2 suikermeloentjes uit seizioen 2022. Type: Outdoor wonder.

Dit seizoen ben ik bezig met de kweek van Charentais meloen Stellio, Suikermeloen Outdoor Wonder, Watermeloen Suger Baby, Mini meloen Queens Anne's Pocket en voor de grap ook de Muismeloentjes. 

IMG-3345.jpg

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Inmiddels staan er 3 Sugar Baby meloen zaailingen in de tent, de bedoeling is dat ze in de geplaatste korf omhoog gaan groeien!

Wel belangrijk is dat er nu echt goed weer gaat komen anders wordt het best moeilijk, het is gelukkig niet een heel lange teelt (90 dagen) dus het kan nog makkelijk, de kleine plantjes zijn in goede staat.🤞

IMG_0381.png

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalissucces zou leuk zijn als ze mooi gaan klimmen, ik had zelf 8 plantjes 2 van elk ras, en dat ging opzich best goed binnen maar eenmaal naar de tunnelkas ging de groei toch een stuk langzamer wat ook te verwachten was door de koude periode die ineens kwam. Viel mij wel op dat de stengel van de meloenen echt een heel stuk dunner is ten opzichte van pompoenen en courgette.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...