Ga naar inhoud

Advies gevraagd over aanschaf hobbykas.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Advies gevraagd over aanschaf hobbykas. Die heb ik nog steeds niet.

Waar: Eigen tuin, aan huis, tuin is 7 meter breed, met een perfect bestraat middenpad van een kleine meter breed. Bruikbare lengte tuin is ruim 40 meter.

Ik denk aan een kas met een nokhoogte van 250 cm, goothoogte 200 cm, van Dave Storm hobbykassen. Afmeting: 240 cm breed, lengte 500 cm. Maar iets langer zou ook goed kunnen.

Met die breedte past de kas tussen een al aanwezig bestraat pad, en de schutting op de erfgrens. Die schutting van 150 cm hoog staat richting Noord-Oost, daar zal ik geen last van hebben. De zon-kant (van ZO tot NW) is volledig schaduwvrij.

Er blijft dan nog 50 cm tussen kas en schutting over, zodat ik er -heel af en toe- achterlangs kan om onkruid onder de duim te houden.

Over dat bestrate middenpad: daar blijf ik liever vanaf, dat is professioneel bestraat.

Verder:

- Is 240 cm (of zelfs maar 220 cm) wel breed genoeg?

- Eén of twee (automatische) dakramen?

- Beste plek voor de deur (aan een van de kopse kanten). Op ZW of op NO?

- Tuindersglas 4mm verticaal, maar wel gehamerd glas op het dak?

- Jullie kas: groot genoeg, of achteraf toch aan de kleine kant?

Jullie tips / ervaringen / ideeën hoor ik heel graag!

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Davy Storm, ben ik ook geweest maar geen goede indruk van. Betere en goedkopere kassen gevonden bij stappeard in belgie. Plaats ook in NL.

Afm. Neem het grootste wat je kwijt kan. Tussen kas en schutting willen ze 50 cm vrij hebben voor het plaatsen/opbouwen.

2 automatische ramen.

Deur kopse kant. Welke haalt niet uit.

Geharmerd glas boven in is veiliger en het tempert ook de hevigste zon in mid zomer.

Ik heb 3x4m staan en de 2e is zo groot geworden als we max kwijt konden. 3m8 x 6m.

Staat altijd tjokvol. Soms denken we hij is te klein tot dat alles loskomt en we het niet voor gegeten krijgen of anders verwerkt. 

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Wij zijn erg tevreden met onze Dave Storm kas :thumbup: Maar wie weet kan het idd goedkoper en nog beter, geen ervaring verder. 

Onze kas is best wel flink aan de maat, voor alleen tomaten+paprika+komkommers. Dus ik ben wat dingen gaan verzinnen die we er komend jaar nog meer in gaan telen (perzik, nectarine, abrikoos, luffa, meerdere meloenen, aloë vera? Gember?) Maar goed, die van ons is dan ook 3.40 bij 9. I.v.m. dat formaat ben ik blij met de 2e deur die we er in hebben zitten. En dan niet op de kopse kant, maar aan een zijkant. Hij staat hier nogal vrij en dan kan ik de ene deur sluiten en de andere openen als er nogal wat wind staat en het toch warm is. 

Zeker 2 ramen! Ik ben geen fan van automatische dus ik bedien ze zelf. 

Wij hebben normaal (geen gehamerd) glas als dak en ik heb nog nooit last gehad van hevige zon. Ik heb ook nooit het dak gewit o.i.d. 

Ben ook blij met de kweektafel die ik er toen meteen bij heb genomen, ik zou er nog wel 1 willen al zit ie dan in de zomer wel wat in de weg want dan doe ik er weinig mee. 

Geplaatst:

Ik heb een soortgelijke kas, maar dan 2e hands van marktplaats.

Als het kan, doe dan ABSOLUUT 2 dakramen! Dit jaar tijdens de hittegolf werd het al snel 50°C in mijn kas met een raam, dus heb veel uit de kas moeten slepen op de ergste dagen. 2 is echt geen overbodige luxe.

Qua grootte, tja. Zo groot als je kwijt/betalen kan. Maar de kas die jij in gedachte heb is groot zat voor een mooi aantal grote tomaten/pepers/paprikas, maak je daar maar geen zorgen over!

Succes, en hopelijk vind je wat☺️

Geplaatst:

Wij hebben een mooie kas van Tuinkassen Zeeland, voor jou misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken. Zeer tevreden over de kas en het bedrijf.

Formaat zou ik zo groot mogelijk doen, in de praktijk wil je altijd meer dan je kwijt kan 😅.

Geplaatst:

Eens met @MSDG, groter is beter. Hoger ook, wordt het niet zo gloeiend heet rond je hoofd als je in de zomer in je kas staat.

Automatische ramen zijn handig, zeker als je niet elke dag naar je tuin gaat. Al moet ik erbij zeggen dat bij erg warm weer alles gewoon de hele dag open staat, deuren, ramen, alles wat lucht doorlaat. 

Ik mocht ook niet groter bouwen dan 20m^2, anders was-ie minstens 2x zo groot geworden.

Geplaatst: (aangepast)

Voor hoeveel personen gaat de kas dienen Henk ? Als het zoals bij mij voor maar één persoon is dan heb je aan die 12 vierkante meter zeker genoeg. Ik heb de 20 cm verhoogde uitvoering van de Prestige R307H-B van ACD (deze uitvoering wordt niet meer gemaakt). Goothoogte 199 cm, nokhoogte 279 cm en een oppervlak van 15,88 vierkante meter (306 x 519 cm). In 2014 gekocht en nooit te weinig plaats gehad. Integendeel. Ieder jaar zet ik er wel spul in waarvoor je niet echt een kas nodig hebt zoals bijvoorbeeld zoete aardappels of komkommers. 

Een flinke goot- en nokhoogte is prettig. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de planten. Laat maar eens een tomatenplant in de kas zijn gang gaan. Bovendien draagt het bij aan het volume van de kas en een groter volume zorgt er voor dat je geen al te snelle temperatuurschommelingen krijgt. Een kweektafel is zoals Jorieke al zei ook handig. Hoeft niet nadelig voor het bruikbare oppervlak te zijn als je hem op borsthoogte plaatst, of gemonteerd tegen de aluminium profielen van de ramen zoals bij mij , zodat de ruimte eronder nog benut kan worden voor wat minder hoge planten.

Ik zou 2 dakramen nemen maar dan wel automatisch bediend. Een hordeur is ook een aanrader zodat bij warme nachten ook 's nachts gelucht kan worden zonder dat katten en ongedierte je kas kunnen bezoeken. Houdt zelfs slakken tegen.

4 mm tuindersglas zou ik zeker nemen (ik neem aan dat met tuindersglas veiligheidsglas bedoeld wordt ?). Is enkele malen sterker dan gewoon glas en als het toch breekt valt het zoals een autoruit in brokken uit elkaar). Gehamerd veiligheidsglas voor het dak is ook een aanrader. Ik zou het niet willen missen. Tempert en verstrooit fel zonlicht dat op het dak valt. 

aangepast door Frans
Foute nokhoogte gecorrigeerd

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier een kas van Stappaerts van 3,3 x 4,4 mtr. Staat langs de slootkant. Ter hoogte van de kas heb ik een extra dekplank op de beschoeiing gemonteerd, zodat ik 40 cm ruimte achter de kas heb. Dat is best krap als je het dak moet schoonmaken. De goot steekt een stuk uit en daar moet je omheen om bij het dak te komen. Voldoende werkruimte rondom is erg handig. Ook voor de bouwer.

Ik heb 3 ramen waarvan 2 automatisch gaan. De 3e staat altijd open. De kas brengt een enorme hoeveelheid tomaten, pepers, paprika s en komkommers voort. In de zomer kan ik de hele kantoorafdeling bevoorraden.

• 4 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Onze kas van Dave Storm staat hier nu 6 jaar. Nog steeds zeer tevreden mee.

Onze is 2.40 bij 4m en gehamerd glas in het dak, dus bijna hetzelde als wat jij wilt. Zoals eerder opgemerkt groter is altijd beter. Maar voor ons is de afmeting prima zat.

Aan de kopse kant heb ik een kweektafel, vind ik heel fijn werken. Aan de andere kant de deur.

Wij hebben 1 automatisch raam, hoog zomer staat de deur ook gewoon open.

Qua oppervlakte bedenk ook waar je een wateropvang wilt neerzetten voor water aanvoer.

aangepast door Wortel
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...