donaldk Geplaatst: 9 januari 2023 Geplaatst: 9 januari 2023 Heeft er iemand ervaring met het zelf slijpen van een mes van een walshakselaar, modelletje tandwiel? Ik heb nu een oude walshakselaar. het niet erg houtige of dunne spul pakt ie helemaal niet, maar ook de dikkere steviger takken worden niet altijd helemaal doorgedrukt/gesneden. Enkele van de conifeertakken die ik heb geprobeerd werden enkel doorgetrokken en geschraapt. De dikkere en na een jaar compleet droge takken die ik probeerde worden wel kapot gedrukt, maar het slaat ook wel een inkeping over die niet doorgaat.4 De schroef aan de zijkant heb ik helemaal ingedraaid. Maar ik zie niet echt wat er gebeurd wanneer ik hem uitdraai. Aangezien ik geen eigen vervoer heb voor zo'n groot ding, heb ik hem niet kunnen proberen bij aanschaf. Het gaat om een Florabest FLH 2500/7 Gemaakt door Grizzly Garten GmbH & Co, KG. Ik zag dat zo'n mes online nog te koop is, maar oneconomische prijs, inclusief porto en btw. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
weknow Geplaatst: 9 januari 2023 Geplaatst: 9 januari 2023 Ik ken jouw aparaat niet. Heb altijd gewerkt met een grote Eliet. Die Florabest lijkt een veel lichter kaliber zo te zien. Maar in mijn ervaring is scherp gereedschap...hier de messen...altijd een voordeel. Ik verwacht dat je al met een platte vijl heel wat kunt doen...bramen weghalen en snijvlak - in juiste hoek - wat verscherpen. Dat zou heel veel kunnen uitmaken in wat hij kan...eigenlijk een soort routine om af en toe te doen in mijn ogen...zou dure grap worden als je die iedere keer zou moeten vervangen als ze botter worden. Lijkt me sterk als je niet ergens online een handleiding kunt vinden, waarin ook staat hoe je bij de messen kunt komen en misschien zelfs iets over zelf slijpen? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
redzebra Geplaatst: 9 januari 2023 Geplaatst: 9 januari 2023 (aangepast) @donaldk, zeker dat het de wals is (messen) ? De stelschroef drukt de tegenplaat tegen die rol aan, als daar iets mis mee is, bv die plaat of bevestiging van de schroef dan kan je een gelijkaardig probleem hebben, ooit iets gelijkaardigs gehad bij mijn flymo. Hier zie je een voorbeeldje waar die plaat wordt vervangen (te sterk ingesleten) 9 januari 2023 aangepast door redzebra Quote
donaldk Geplaatst: 11 januari 2023 Auteur Geplaatst: 11 januari 2023 Een van de twee. Of allebei. Ik heb het niet opengemaakt. Dank je voor de video. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.