hebeentuin Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 (aangepast) Hoi, Wij zijn op zoek naar een betrouwbare kwekerij van walnoten die ook verzend. Tot nu toe heb ik enkel bedrijven gevonden die niet verzenden of niet hebben wat we zoeken. Hebben jullie suggesties? Inmiddels heb ik begrepen dat een Buccanneer en een Seiferdorfer Runde traag groeiend is en tussen de 6 à 8 meter wordt. Wat mij ook opvalt is dat prijzen enorm verschillen. Van 50 euro naar meer dan 200 euro 🤔 6 januari 2023 aangepast door hebeentuin Quote
fre3ke Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Eetbaargoed.nl heeft walnoten, en ze verzenden als het nodig is. Of ze die soorten hebben, weet ik niet. Ik weet wel dat ze betrouwbaar zijn met de soorten, en servicegericht. Ik heb zelf trouwens nog een mini multiflora nr. 14 te koop, vanwege recent ontwikkelde notenintolerantie. Kan ik ook verzenden. Ik ben betrouwbaar 🙂 Quote
Martijn Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 De Smallekamp, uw kwekerij van bijzondere vrucht en noten bomen uit Nunspeet Nederland Hier goede ervaringen mee. Koop ze niet te groot dan slaan ze makelijker aan. Eetbaargoed koopt ze hier ook in. Gewoon even bellen. Paar jaar geleden 40 Euro betaald voor een geent exemplaar van 1 meter hoog. Quote
Bertus Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Ik heb mijn Mini Multiflora nr14 bij https://www.denootsaeck.com/nl/ gekocht. Heb het boompje in Huissen (GLD) opgehaald, werd vriendelijk geholpen en kreeg goede toelichting. Ze enten zelf en ze hebben een uitgebreid assortiment. Overigens, ik zie dat @fre3ke haar "mini" te koop heeft .... een leuk boompje om er bij te hebben. Die van mij gaf het eerste jaar al 12 noten. Quote
hebeentuin Geplaatst: 7 januari 2023 Auteur Geplaatst: 7 januari 2023 (aangepast) Dankje voor de reacties. De nr 14 kende ik niet. Ondanks dat ik meerdere kwekers gebeld had voor info. Ik lees dat deze boom ongeveer 2.5 m wordt. Hij geeft kleine noten, maar hoeveel dan ongeveer? Hoe groot is jouw boom nu Freeke? Wel balen dat je nu een notenallergie ontwikkeld... Smallekamp had ik inderdaad wel gevonden, maar die verzenden niet. 7 januari 2023 aangepast door hebeentuin Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 7 januari 2023 Geplaatst: 7 januari 2023 Indien je een walnoot in pot koopt is het belangrijk dat de wortels gezond zijn. In pot zijn walnoten tamelijk gevoelig voor wortelrot (in dit geval een vorm van Phytophthora). Dit is ook de reden dat walnoten meestal in de volle grond worden gekweekt, van wortelrot heb je op de juiste grond (niet te nat) dan meestal weinig last. Bij prijsverschil is het belangrijk niet te kijken naar de lengte van de boom maar naar de stamdikte. In de boomkwekerijsector worden bomen doorgaans niet op lengte verkocht maar op stamdikte. Dit wordt aangegeven in centimeters bijv. 6-8 of 8-10. Geënte walnoten zijn aan de prijs omdat er veel uitval is. Dit moet worden verdisconteerd in de prijs van de exemplaren die wel het verkoopstadium halen. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 7 januari 2023 Geplaatst: 7 januari 2023 Ik heb er twee. Eentje is 1,5 meter en de andere 30 cm. Die tweede heb ik vandaag uitgegraven en in een pot gestopt omdat ik denk dat ik hem dan makkelijker verkoop. De wortels gaan vooral diep bij deze soort, heb ik gemerkt. De kleine heeft relatief veel wortels gemaakt afgelopen jaar, hij maakt zich op voor een groeispurt. Die groeispurt had de grote ook in het tweede jaar 🙂i De 2,5 meter is denk ik als je ze in pot blijft houden. Het schijnt de enige walnotensoort te zijn die je in pot kunt houden. Er is een topic over deze soort op dit forum. Daar kun je ook lezen hoeveel noten hij geeft. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.