Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de stam peultjes en erwtjes uitgeplant vandaag. Het waren er minder dan ik had gehoopt door slechte opkomst en slakkenvraat . Daarom toch nog maar een derde lichting klim erwten gezaaid…

De eerste lichting klim erwten staat al een tijdje in de grond en vond het weer afgelopen weken blijkbaar prima om lekker door te groeien. 

• Like 1
Geplaatst:
On 4/2/2023 at 9:39 PM, Arja said:

Mijn doperwten staan buiten. Het is flink nat geweest en misschien kon de ene soort daar gewoonweg niet tegen en de andere wel. 

Sterker nog: ik heb mijn erwten in volle grond gezaaid. En aan de ene kant van mijn moestuinbed is bijna alles opgekomen, en aan de andere kant bijna niks. 

En dan hebben we het over 2 meter verderop.

Misschien slakken, misschien waterafloop.

Gelukkig heb ik ook wat voorgezaaid binnen. Dus die plaats ik nu op die kale plekken :)

Geplaatst: (aangepast)

Dit is de eerste keer dat ik doperwten kweek op mijn stadsbalkon in een flat op 4 hoog. 

Het soort is Marktveroveraar en ze kunnen rond de 150 cm groot worden.  Ze zijn nu tussen de 30 en 40 cm groot en het gaat tot nu toe boven verwachting goed. 

IMG_20230408_135256.jpg

aangepast door Jeannette
  • Like 4
Geplaatst:

Vanmiddag gestart met de erwtenteelt 2023. Door het slechte weer van de afgelopen weken later dan andere jaren. Het ras is Vada.

Het begin is er. De frames zijn de afgelopen winter in de tuin blijven staan.

erwten2023_1.thumb.JPG.6b0c4673f8f965dde64001328c576585.JPG

Halverwege de klus. Het eerste draadgaas is geplaatst en aan weerszijde daarvan zijn in sleuven erwten gelegd.

erwten2023_2.thumb.JPG.4fa8a36c4be3b46f1375144ae0ab7dd6.JPG

Net voor de eerste druppels vielen klaar met de andere helft. Er moet wel nog een net over de frames maar zolang de erwten nog niet boven de grond komen heeft dat nog geen haast. Zonder net kan ik een redelijke oogst wel vergeten want dan valt het merendeel van de plantjes ten prooi aan mussen en houtduiven terwijl kauwtjes puur uit nieuwsgierigheid de jonge plantjes uit de grond trekken.

erwten2023_3.thumb.JPG.9165f5b84d1aaf586d0f14e7893b6375.JPG

• Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb doperwten direct in de volle grond gezaaid en er is helemaal niets opgekomen. Hoogstwaarschijnlijk veel te nat en vorige maand stond de moestuin half onder water ..... 😶

Daarnaast heb ik vier binnen voor gezaaid in februari en die groeien nu super goed in een bak.
Kan ik nog doperwten binnen voorzaaien en dat ik ze dan later als zaailing uitplant in de volle grond? 

• Like 1

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

Ja, dat kan prima.

Zelf zaai ik ze nu in potjes of balkonbakken voor. Die staan te kiemen in een plastic tunneltje op de tuin.

Maar met mooi weer volgende week maken ze in de volle grond nu ook meer kans op slagen.

20230327_160425 (2).jpg

20230402_173601.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 3

@Jeannette ik heb vandaag twee potjes (met drie zaailingetjes per potje) marktveroveraar gekocht. Toen ik vroeg hoeveel je ervan kon verwachten vertelde de man mij dat je toch wel vier nodig hebt om een maaltje te kunnen oogsten, maar ben een beetje schrieperig, misschien verkeerde zuinigheid.

Ik heb begin van de avond ook nog 20 x4 (plastic eierdoosje met deksel) in en onder het cocos gelegd. Ze waren allen reeds gekiemd in water. Ik heb nog zeker hetzelfde aantal liggen, moet morgen dus nog een bakje of zo regelen. Was de Kleine Rheinländerin of Kelvedon Wonder oogst van vorig jaar. Ik heb van beide ook nog Lidl zaadjes van vorig jaar liggen als ook een paar nieuwe zakjes.

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Het is tot nu toe een slecht erwtenseizoen. De plantjes in volle grond groeien amper (al wekenlang +/- 10 cm). En de bladeren worden flink aangevreten, waardoor ik een soort eikenblad heb.

Heb er wel netten overheen gespannen, dus het zijn sowieso niet te vogels.

Geplaatst:

Waarschijnlijk vraat door de bladrandkever @ChrisG . Plaats eens een foto.

Als de aantasting niet extreem is groeien de plantjes er wel doorheen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bij mij gaan de rijserwten in volle grond wel goed. Als ik ze onbeschermd laat dan eten de de duiven ze op, dus er staan roosters voor. Heb ook slakkenvraat dus biervalletje gezet. Met de regen van gisteren had ik een mooie score baby naaktslakjes. 

De stamerwten gingen in de potjes in het minikasje bij mij al een stuk trager en die trend zet zich voort in de volle grond. Zal ze morgen eens wat beter bekijken op vraatsporen. 

@donaldk ik weet niet of ik je berichtje helemaal goed begrijp maar je hebt aardig wat planten nodige voor een maaltje. Komt ook doordat ze lang niet allemaal tegelijk rijpe peulen geven. Het gaat geleidelijk. Bij de rijserwten kan ik normaal gesproken wel gedurende een langere periode oogsten (hangt een beetje af van het weer. Ze houden niet zo van droogte & echte warmte). 

Geplaatst:

Ook ik had veel slakken vraat aan de peulvruchten vandaag nog even zoete doperwten opnieuw gezaaid als back up plan mochten de andere toch niet herstellen van de vraat, maar nu het warmer wordt vermoed ik dat ze er wel doorheen groeien :)

Geplaatst:

Doperwten zijn hier verdwenen... geen glibberige sporen te zien dus geen slakken. Honden hebben er niet aan gezeten dus wat wel?? Vogels??

Geplaatst:

De duiven beginnen hier 's ochtends al voor 6uur te koeren  ( herrie maken!!) Dacht dat t nu wel zonder bescherming kon.... niet dus 
Volgende keer langer t vliesdoek er overheen houden... Al doende leer je 😄

• Like 1
Geplaatst:
On 4/22/2023 at 11:16 PM, Frans said:

Waarschijnlijk vraat door de bladrandkever @ChrisG . Plaats eens een foto.

Als de aantasting niet extreem is groeien de plantjes er wel doorheen.

Hierbij. Ze groeien nog wel, maar het ziet er treurig uit  :)

PXL_20230430_092514197.jpg

PXL_20230430_092457002.jpg

Geplaatst:

Hoop van mijn struik erwtjes kiempjes zijn verbrand. Nieuwe zaaien? Welke van de twee is voller, niet scherp velletjesmaak van de twee Kelvedon Wonder of Kleine Rheinländerin?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

@MSDG je kan ze ook wat jonger oogsten al maar over het algemeen oogst je peulen inderdaad als ze mooi gegroeid zijn en dan zaden nog zo dun mogelijk zijn. Vandaag mijn eerst bak peulen geoogst, bij sommigen waren de zaden al wel wat boller aan het worden.

20230529_141040.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...