Pedorie Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Wij hebben een moestuin overgenomen en daar stond al een appelboom in de moestuin. We hebben er niets aan gedaan en in de zomer hing deze (te) vol moet kleinere appels. De takken moesten ondersteund worden. Eigenlijk willen we deze snoeien om hem een betere vorm te geven en te kijken of er minder maar iets grotere appels aan de boom komen. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen, wie kan er wat advies geven? Quote
marcelru Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Vraag 1 is altijd: wat wil je met de appelboom? Zoals deze nu (niet) gesnoeid is wordt het een laag struikje. Het is een beetje lastig te zien, heb je nu min of meer twee toppen in de boom? Als je een spil wilt, kun je proberen om een van de min of meer horizontaal hangende takken bovenin wat meer verticaal te krijgen, door die aan te binden aan een Tonkinstok langs de hele boom. Dat zou ik zowiezo doen, je hebt nu een vrij krom ding staan. Daarnaast misschien de tweede min of meer verticale tak een beetje fatsoeneren. Quote
Pedorie Geplaatst: 5 januari 2023 Auteur Geplaatst: 5 januari 2023 Hey Marcel, Tja wat wil ik met de appelboom? Goede vraag. We kregen deze er gratis bij en hebben deze lekker laten staan en hij bleek helemaal vol te hangen met appels. De "boom" heeft inderdaad 2 toppen, er zit in het midden ineens een splitsing. Ik wil eigenlijk dat het een nettere, smallere boom word en als het kan iets grotere appels. Een tonkinstok lang de boom en daar e.e.a. aan vastbinden in misschien wel een goede optie. Quote
woldistel Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Veel kleine appeltjes kun je verhelpen (als het geen raskenmerk is). Na de bestuiving vormen zich kleine trosjes met hele jonge vruchtjes. Meestal begint een boom dan zelf al met ruien; slechte of niet bevruchte appeltjes vallen eraf. Vaak blijven er dan toch nog groepjes van twee of meer appeltjes hangen. Ik dun die zelf dan nog uit tot 1 of 2 overblijvers. De dikste laat ik zitten. Snoeiadvies heb ik niet. Ik knip maar wat raak tot ik denk dat het goed is. Ik kijk wel naar bloem of takknoppen, want ik wil wel wat appels, natuurlijk. Quote
marcelru Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 1 hour ago, Pedorie said: Ik wil eigenlijk dat het een nettere, smallere boom word en als het kan iets grotere appels. Een tonkinstok lang de boom en daar e.e.a. aan vastbinden in misschien wel een goede optie. Het lijkt erop dat de boom vrij slap hout heeft. Weet je welk ras het is? Dat slappe hout kan een raskenmerk zijn, of het effect van een traag groeiende onderstam (typisch M9). In dat laatste geval is het verstandig om de boom aan een paal te binden (met bindbuis, boomband is een beetje overdreven), een tonkinstok is dan niet voldoende. Appels geent op M9 hebben levenslange ondersteuning van zo'n paal nodig. In elk geval zou ik de horizontale takken nog even laten zitten (behalve die ene bovenin die met wat buiging omhoog een top zou kunnen worden) zodat je vruchten krijgt. Als de appels wat klein uitvallen kun je vruchtdunning toepassen, maar dat zou ik pas na de zgn. juni rui doen. Zo rond juni beslist de boom zelf welke vruchtbeginselen door mogen groeien en welke afgestoten worden. Als je daarna nog teveel appels hebt, kun je zelf gaan selecteren welke je behoudt en welke je eraf haalt. Vanaf de plaatjes is het moeilijk te zeggen wat de beste snoei-opties zijn, daarvoor moet je toch een driedimensionaal beeld van de boom hebben. Maar wees niet te bang, een gezonde appelboom is vrij vergevingsgezind, als je wat teveel hout wegsnoeit, groeit dat gewoon weer terug. Hooguit heb je wat minder appels als je veel van het vruchthout eraf knipt. Je hebt niet toevallig wat foto's van de appels genomen, afgelopen seizoen? Quote
weknow Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Dit zeker: Wacht even tot maart. Een hoofdstam aanhouden. (Linksachter) Andere geheel verwijderen. Alle verdere zijtakken inkorten tot 1/3 a 1/2 tot op een naar onderen gerichte knop. Volgende jaren geleidelijk onderste zijtakken geheel wegnemen en op gewenste hoogte kop eruit, zodat zich een kroon vormt. Het volgende zou ik persoonlijk zeker ook doen: Daarna vooral nog zomersnoei en zorgen dat je wat vruchthout krijgt daarmee. Meer begeleiden dan af en toe snoeibeurt van alles in een keer willen geven. Plastic opruimen!!! Schadelijk voor gezonde beworteling van de boom. Begroeiing in boomcirkel verwijderen en bodem verzorgen door te mulchen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
fre3ke Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Ik denk dat je beter een nieuwe boom kunt kopen. Je mist een harttak, een centrale stam. Wat je wilt, is denk ik moeilijk te bereiken met dit uitgangsmateriaal. Bovenin zijn de takken opzettelijk horizontaal uitgebogen, zo te zien. Die zou je voór de knik kunnen snoeien. Er komt nieuwe groei aan de gesnoeide tak, daar kun je volgend jaar een mooie nieuwe tak kiezen als verlenging van de gesnoeide tak. De takken onderin kun je 1/3 tot 1/2e van de lengte weghalen. Met name het deel dat naar de grond buigt kun je verwijderen. Het is waarschijnlijk opzettelijk uitgebogen, maar erg lelijk en onhandig. Of helemaal verwijderen. Niet meer dan 1/3e van de takmassa verwijderen dit jaar. Verder moeten de vruchtsporen worden gesnoeid. Daar weet ik weinig van, maar ik geloof dat dat ook na de bloei nog kan. 1 Quote
marcelru Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 (aangepast) Hmmm, nu al rooien is een behoorlijk zwaktebod. De meeste appels zijn nog wel in model te krijgen, maar daar gaat wat tijd overheen. Het hout dat naar beneden buigt kun je gewoon laten zitten, daar komen komend jaar je appeltjes aan. Ik heb niet de indruk dat dit een boom is die gaat uitgroeien tot een volwaardige hoogstam met een mooie boomkroon, daarom is de keuze voor je boomvorm beperkt tot een struik of een spil. In beide gevallen heb je nu al de uitgangsvorm, alleen bij een spil zou je een van de bovenste takken weer recht (verticaal) moeten buigen. De tweede ongeveer verticale tak kun je een eindje terugsnoeien, ik zou die er nog niet helemaal uit halen, dat kan altijd nog. Omdat je al horizontaal hout hebt, zou ik (als je al terugsnoeit) terugsnoeien op 1/3 van de scheutlengte, op een oog dat naar boven wijst. Dan krijg je scheuten die omhoog groeien, met een beetje tempo erin. Als die later vruchten gaan dragen buigen ze vanzelf naar beneden. Als je takken horizontaal laat groeien door terug te snoeien op naar beneden wijzende ogen, gaat de groei er meteen uit en krijg je alleen vruchthout. Dat lijkt mooi, maar vergis je niet, je hebt per appel ongeveer 30 bladeren nodig om een fatsoenlijke appel te laten groeien. Met alleen vruchthout kom je er dus niet. Kun je een foto posten van de plek waar de boom geent is (even dat plastic weg) en dan vlak boven de grond de plaatstelijke verdikking van de stam in beeld brengen? Snoeien (wintersnoei) kan in de periode van winterrust, zeg maar vanaf het moment dat het blad er allemaal af is totdat de knoppen weer gaan schuiven. (december t/m februari, soms half maart). Wintersnoei bevordert de groei, zomersnoei (eind augustus zo'n beetje) bevordert vruchtdracht en remt groei. Als ik dit boompje zo zie, dan kun je wel wat groei gebruiken. Vruchten had je al genoeg, als ik je eerste post goed lees. 6 januari 2023 aangepast door marcelru typo's Quote
MSDG Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Hier valt een prima laagstam boompje van te maken, rooien is wel heel drastisch. Als ik tussen de regels doorlees dan meen ik dat je weinig of geen ervaring hebt met fruitbomen snoeien? In dat geval een basis principe voor appels en peren: wintersnoei stimuleert groei, zomersnoei remt groei en stimuleert de aanmaak van vruchtknoppen. Verticaal groeiende takken krijgen minder vruchtknoppen, dus voor je appel wil je een goede balans vinden tussen vegetatieve groei (takken met blad) en meer horizontale vruchttakken. Je hebt voldoende blad nodig zodat de boom energie kan aanmaken voor groei van wortels, blad en het laten groeien van vruchten. Je geeft aan dat je veel kleine appels had hangen, dus er is voldoende bestuiving van de bloesem, dat is vast één probleem minder. Je zult begrijpen na m’n verhaal hierboven dat je boom maar een beperkt aantal vruchten kan laten groeien met deze afmeting. Je zal in de zomer zelf moeten ingrijpen door vruchten te gaan plukken, hou daarvoor een stelregel aan dat er ongeveer 1 appel per 10-15cm tak overblijft. De foto’s maken het wat lastig, maar ik zou één hoofdtak maken, kies daarvoor de sterkste groeier in de meest natuurlijk stand vanaf stam. Begeleid deze een jaar of 3 met een bamboestok en een boompaaltje, probeer deze zo recht mogelijk te zetten. De andere tak knip je helemaal weg. De horizontale takken knip je 1/2-1/3 terug op een knop die gunstig staat. Op die laatste knop gaat de tak uitlopen dus je bepaald daarmee zelf de groeirichting. In jouw geval zou ik geen knop aan de onderkant kiezen, maar een knop aan de zij- of bovenkant. Als je een knop aan de onderkant kiest, zal de tak onder het gewicht van appels nog verder gaan zakken, dat wil je niet. Een vruchttak tussen 45 en 90 graden tov de stam is perfect namelijk. Tenslotte, snoei je gekozen hoofdstam ook een cm of 30 terug om de topgroei te stimuleren. Niet bang wezen om te knippen, de boom kan niet doodgaan als je nu snoeit. Probeer gedurende het seizoen eens op te letten en te analyseren wat er gebeurd op de plekken waar je snoeit. Dat gaat je in de toekomst helpen om de boom te beheersen en te sturen. Succes! 😊 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
marcelru Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Hmmm, beetje haastig gepost, en te laat voor edits. net helemaal uit halen -> niet helemaal uit halen bevorert -> bevordert bevordt -> bevordert zucht... 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Je kunt je eigen berichten gewoon nog bewerken na het posten 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
marcelru Geplaatst: 7 januari 2023 Geplaatst: 7 januari 2023 Browserprobleem. Inmiddels opgelost (andere browser gebruiken voor deze site). 1 Quote
Pedorie Geplaatst: 9 januari 2023 Auteur Geplaatst: 9 januari 2023 Wat een reacties allemaal, leuk!! ik ga alles even rustig doorlezen en kijken hoe ik verder ga. Afgelopen weekend nog wezen kijken en er zit maar 1 top in de boom, die helaas niet helemaal recht loopt. Quote
Pedorie Geplaatst: 9 januari 2023 Auteur Geplaatst: 9 januari 2023 Op 5-1-2023 om 19:17, MSDG zei: Hier valt een prima laagstam boompje van te maken, rooien is wel heel drastisch. Als ik tussen de regels doorlees dan meen ik dat je weinig of geen ervaring hebt met fruitbomen snoeien? In dat geval een basis principe voor appels en peren: wintersnoei stimuleert groei, zomersnoei remt groei en stimuleert de aanmaak van vruchtknoppen. Verticaal groeiende takken krijgen minder vruchtknoppen, dus voor je appel wil je een goede balans vinden tussen vegetatieve groei (takken met blad) en meer horizontale vruchttakken. Je hebt voldoende blad nodig zodat de boom energie kan aanmaken voor groei van wortels, blad en het laten groeien van vruchten. Je geeft aan dat je veel kleine appels had hangen, dus er is voldoende bestuiving van de bloesem, dat is vast één probleem minder. Je zult begrijpen na m’n verhaal hierboven dat je boom maar een beperkt aantal vruchten kan laten groeien met deze afmeting. Je zal in de zomer zelf moeten ingrijpen door vruchten te gaan plukken, hou daarvoor een stelregel aan dat er ongeveer 1 appel per 10-15cm tak overblijft. De foto’s maken het wat lastig, maar ik zou één hoofdtak maken, kies daarvoor de sterkste groeier in de meest natuurlijk stand vanaf stam. Begeleid deze een jaar of 3 met een bamboestok en een boompaaltje, probeer deze zo recht mogelijk te zetten. De andere tak knip je helemaal weg. De horizontale takken knip je 1/2-1/3 terug op een knop die gunstig staat. Op die laatste knop gaat de tak uitlopen dus je bepaald daarmee zelf de groeirichting. In jouw geval zou ik geen knop aan de onderkant kiezen, maar een knop aan de zij- of bovenkant. Als je een knop aan de onderkant kiest, zal de tak onder het gewicht van appels nog verder gaan zakken, dat wil je niet. Een vruchttak tussen 45 en 90 graden tov de stam is perfect namelijk. Tenslotte, snoei je gekozen hoofdstam ook een cm of 30 terug om de topgroei te stimuleren. Niet bang wezen om te knippen, de boom kan niet doodgaan als je nu snoeit. Probeer gedurende het seizoen eens op te letten en te analyseren wat er gebeurd op de plekken waar je snoeit. Dat gaat je in de toekomst helpen om de boom te beheersen en te sturen. Succes! 😊 fijne informatie, bedankt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.