dennislp Geplaatst: 29 februari 2012 Share Geplaatst: 29 februari 2012 Ik heb hier nu 2 amaryllis bollen in bloei, eentje met 1 steel en de ander met 2. (1 steel bloeit nog niet). Nu heb ik al ergens gelezen dat je ze zelf ook kan zaaien, lijkt me leuk om eens te proberen! Je krijgt pas na 3 á 6 jaar een volwaardige bol, maar als nog lijkt het me wel grappig om eens te experimenteren. Ze schijnen vrij veel zaad te produceren. Ondertussen bloeien ze al 3 dagen dus word het wel eens tijd om informatie te zoeken over het bestuiven. Zou ik dat goud kleurige (stuif meel) , op dat andere dingetje moeten smeren? Alvast bedankt. Of is het zelf bestuiven niet nodig? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 29 februari 2012 Share Geplaatst: 29 februari 2012 Dat 'andere dingetje' heet een stamper Dennis. Ik zou het inderdaad zelf doen want bijtjes zullen er wel niet bij je rondzoemen om het werk te doen. Gewoon even een paar meeldraaden afknippen en dan daarmee voorzichtig de stamper met het stuifmeel aantippen. Ik weet niet of een Amaryllis zelfbestuivend is maar omdat je er toch twee hebt zou ik voor de zekerheid onderling het stuifmeel gebruiken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 29 februari 2012 Share Geplaatst: 29 februari 2012 Je kunt de bol vermeerderen door hem in stukken te snijden is mij verteld. Nogal rigoreus en hopen dat je die bol niet helemaal verknoeid. Er vormen zich aan dat stuk "moederbol" kleine broedbolletjes die na een jaar of 3 zouden moeten bloeien. De nakomelingen zijn hetzelfde als de ouderplant.....Als je wilt kruisbestuiven is het een ander verhaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 29 februari 2012 Share Geplaatst: 29 februari 2012 Ik heb de complete planten wel eens na de bloei en als er geen vorst meer te verwachten was in de tuin uitgeplant om ze weer voor het volgend jaar te kunnen gebruiken. De bol komt daardoor niet alleen weer 'op krachten' maar ook dan worden er nieuwe kleine bolletjes gevormd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 29 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 29 februari 2012 Denk dat ik ze dan ook uitplant buiten. Maar stel ik bestuif de bloem nu al, valt de blorm dan ook sneller van de plant af? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 2 maart 2012 Share Geplaatst: 2 maart 2012 Inderdaad Dennislp. Bij het in stukken hakken wat Geedee beschrijft is het de bedoeling dat je de bolrokken (vergl. lelieschubben) van de bolbodem lossnijd en horizontaal in stekgrond legt. Ook kun je met een mes een kruis steken in de bolbodem. De plant zal op deze plek makkelijk klisters/zijbollen vormen. Zaaien duurt laaaaaaang. Wilde Hippeastrum gefotografeerd in Suriname. Groeit er als onkruid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 7 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 7 maart 2012 Nou de bloemen zijn bestuift hoor! Ging eigenlijk best simpel. Wat is dat stuifmeel 'plakkerig' eigenlijk!En wat is die stamper toch een appart kwetsbaar dingetje als je er erg op inzoomt.. En dan ingezoomd: Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 7 maart 2012 Share Geplaatst: 7 maart 2012 Mooie foto's!!!! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menph Geplaatst: 7 maart 2012 Share Geplaatst: 7 maart 2012 De erotiek. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 18 december 2013 Share Geplaatst: 18 december 2013 Grappig! Via Google bij dit onderwerp gekomen. Ik heb speciaal om dit uit te proberen een bol gekocht, al lijkt het erop dat ie niet erg lang gaat worden. Schattig plantje om te zien zo. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 18 december 2013 Auteur Share Geplaatst: 18 december 2013 Let maar op hoe hard hij straks omhoog schiet Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 18 december 2013 Share Geplaatst: 18 december 2013 Hoe is het verder nog met jouw amaryllissen gegaan Dennis die je toen bestoven hebt ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 18 december 2013 Auteur Share Geplaatst: 18 december 2013 De zaden die er uit kwamen leken me alles behalve levensvatbaar, leken vooral dunne vliesjes met niks er in. Heb dus ook geen poging meer gedaan om die te zaaien. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 18 december 2013 Share Geplaatst: 18 december 2013 Let maar op hoe hard hij straks omhoog schiet Hij doet er nu al sinds oktober over om deze lengte te behalen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 18 december 2013 Share Geplaatst: 18 december 2013 Het is niet duidelijk te zien maar is dat soms schimmelvorming op de aarde Ken ? Het kan zijn dat je hem te nat gehouden hebt waardoor de wortels zich niet goed konden ontwikkelen en last kregen van wortelrot. De aarde waarin een amarillysbol staat mag maar nauwelijks vochtig gehouden worden totdat de bloemstengel verschijnt . Pas daarna ga je meer water geven en groeit de stengel in snel tempo verder uit. Draai het geheel eens voorzichtig om zodat je de pot eraf kunt nemen en kunt zien hoe de wortels zich ontwikkeld hebben. Een amarillys in dit stadium behoort behoorlijk wat gezonde wortels te hebben. Ze zien er dan uit als een soort stevige witte slierten . Zijn de wortels overwegend bruin en zacht dan heb je een probleem . (Nou ja .. die amarillys heeft dan een probleem ) Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 19 december 2013 Share Geplaatst: 19 december 2013 Zal eerlijk zijn dat ik een beetje roekeloos ben geweest met deze Amaryllis. In de herfstvakantie organiseerde ik met kids een >>>Zaaiprogramma en heb restpotgrond welke ik anders weg zou gooien gebruikt en hier zaten nog wat eikels en kastanjes tussen. Twee eikels zijn intussen ontkiemt (waarvan ik er 1 verwijderd en verspeend heb) De kastanje is inderdaad gaan schimmelen. Bovendien heeft de pot geen gat, waardoor het naar de eerste keer water geven inderdaad lang te vochtig was. Het is nu weer opgedroogd en de plant groeit wel. Op dit moment is de aarde zelfs droog. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 22 december 2013 Share Geplaatst: 22 december 2013 Let maar op hoe hard hij straks omhoog schiet Je had gelijk! Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 30 december 2013 Auteur Share Geplaatst: 30 december 2013 Onvoorstelbaar soms wat voor 'n kracht planten kunnen hebben. Wat groeien wij mensen dan toch traag.Fotootje als hij bloeit he? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 31 december 2013 Share Geplaatst: 31 december 2013 Ga ik zeker doen. De knop is nu hard bezig met open schieten. Toch leuk ieder jaar, die bloembollenactie. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 3 januari 2014 Share Geplaatst: 3 januari 2014 Hij is behoorlijk aan het groeien. Hij heeft zelfs een foto verpest gisteren. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 8 januari 2014 Share Geplaatst: 8 januari 2014 Beloofd is beloofd. Amaryllis bloeit en over paar dagen ga ik hem bestuiven. Denk na zaterdag, dan kan mijn oma hem nog zien, zij is altijd zo gek van Amaryllisen. Ik heb inmiddels gegoogled hoe de zaden straks te oogsten en te zaaien. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 8 januari 2014 Share Geplaatst: 8 januari 2014 Vraag ik me af of "over een paar dagen " niet te laat kan zijn. Ik zou als ik dit deed ( tis maar een tip hoor ) elke dag even lichtjes tikken. iets tikken maar. Om het moment van "open staan voor bestuiving " niet te missen. ( óf tikken , óf misschien beter, met een penseeltje even bestrijken )Hou ons op de hoogte ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 8 januari 2014 Share Geplaatst: 8 januari 2014 Dan ga ik een van de bloemen vast bestuiven, wel goed idee inderdaad. Maar de bloem is nog niet helemaal geopend, denk dat ik nog beter even kan wachten tot de meeldraden enzo recht staan. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 20 januari 2014 Share Geplaatst: 20 januari 2014 Ik geloof dat het werkt. Bol ga ik bewaren en van de zomer nog eens inpoten. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kenbeimer Geplaatst: 2 februari 2014 Share Geplaatst: 2 februari 2014 Hij ziet er nu wel heel bijzonder uit, nu de tweede steel ook begint te bloeien. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.