Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023


Patrijs

Aanbevolen berichten

Sla een groter potje gegeven, ik had gewoon in een leeg druifbakje zaadjes gelegd en laten kiemen en nu ze iets groter waren heb ik ze dan weer verspeend naar grotere tray. de serre moet ik nog poetsen langs binnen en nog eens goed onder water zetten dus ik wou ze nog niet in  de grond (en daar zijn ze ook nog te klein voor  denk ik.. )

 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die sla red zich wel, zolang er geen slakjes zijn.

Vandaag minder wind dus wat gezaaid en geplant.

Frambozenstengels klein geknipt en gelijk maar de oude pioenrozen klein geknipt, de nieuwe stengels komen boven.

Bollen uit zitten zoeken, opgeruimd en een oude uienvlieggaaskooi weggegooid, ik heb nu nieuw doek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer twee grote verpottingen gedaan, meteen ook wortelsnoei. Oud bamboe rekje weggedaan, was verrot.

Het restant van de gemeente compost wat over was van vorig jaar, op de gemeente grond verspreid.

Niet meer in mijn eigen bakken, aangezien er laatst een artikel was dat er te veel pfas en vuile stoffen in zat. Gaan we dus ook niet meer halen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi rustig en zonnig weer.

Voorbereidingen getroffen om raapsteeltjes en peulen te kunnen zaaien.

Bakken gevuld en een plastic kweekasje neergezet.

Bij het zoeken naar het zaad vond ik nog een pot pootuitjes dus die eerst maar in de grond gestopt.

Het uienvak is nu bijna vol,

 

Kalk gestrooid en een kratje frambozenstengelsnippers geknipt.

De eerste blauwe druifjes bloeien zag ik toen ik het kratje leeg gooide.

Ook nog de Anais pootaardappels te spruiten gelegd in de lage kas.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vensterbank-tuinieren: basilicum, peterselie, rucola, goudsbloem, tomaat coeur de boeuf (slechts twee om te zien of een vroege oogst mogelijk is).

En owh, de vensterbanken raken al weer zo overvol, want sinds twee weken staat er ook al brocco, spitsko, bloemko, peper, paprika, leeuwenbek, en heel veel knolselderij. Naast meer dan 40 stekken van geraniums.

En in de koude bak: vandaag peul gezaaid. Eerder al lente-ui, en vroege prei, en de eerste rucola, en radijs, en een pot met pootaardappels, en pluksla, en lobelia's, en ik wil nog zoveel meer 🙄

 

In de tuin: massa's compost omgezet. Luchten en luchten. Miljoenen pieren. Soms steek ik er eentje kapot. Dat vind ik per pier triest. De rest moedig ik aan om flink door te smikkelen. Pieren zijn de beste vriendjes in je composthoop 👍

 

aangepast door Vinky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is de vensterbank nog leeg, dat is ook wel eens anders geweest.

Ik probeer zo veel mogelijk op de tuin te doen en dat lukt nog aardig.

Gezaaid en potten voorbereid door er gaten in te boren.

De Marokkaanse munt gesplitst en opnieuw opgepot, en die potten in de lage kas gezet.

Ook de pepermunt gesplitst  en er wat oude emmers mee gevuld.

Ook nog een pot met Irisbollen gevuld, om als het lukt die straks mee te nemen naar de siertuin.

 

Lekker veel potten en spul opgeruimd zo, ik kan weer beter voor mijn kasje zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, er verschijnen foto's.

Leuk, maar je gaat die mooie moestuin toch niet betegelen......🤔

Of zoals mijn moeder altijd zei: "Op tegels groeien geen tuinbonen."

 

En zijn dat peulen o.i.d.?

Willen die niet de grond in i.p.v. in zo'n klein potje?

Desnoods met een windbreker er voor?

 

 

Maar even serieus,

Hier vandaag toch nog maar even het aspergeveld en een deel van mijn aardappelveld doorgewerkt met de cultivator.

Veel te laat om het goed te laten drogen denk ik want ondertussen was de boer bezig om de eerste keer de mest op zijn grasland te injecteren.

Dat betekend meestal maar een ding: regen 🌨️.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat bij mij in het begin van het seizoen eigenlijk ook zo, al probeer ik het ook steeds vaker ter plekke uit met wat bescherming.

 

Vandaag nieuwe moffen gemaakt van oude elektrapijp. 

Ik had ooit wat tunneltjes gehad met bogen uit twee delen, dia schoof je aan elkaar met een mof maar dat plastic brak al snel in tweeën.

Nu dus na jaren nieuwe moffen gemaakt en voila, een extra tunneltje.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprikas en pepers opgepot. Was nodig, een paar stonden al wat lang iets te warm. En buiten de ren een buiten-legnest gefabriekt van wat bloembakstenen. Dakje erop van wat planken en 2 van de 3 kippen moesten er al in om te blieken. Hopelijk minder paaseieren nu 😀

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stak nog een 10m² Texla patat in de grond. Heb er welgeteld 1 goede van teruggevonden. Dus zitten daar ook nog steeds bezoekers onder het maaiveld. Dan maar een hoop 75cm lange staven van betonijzer geplant met daarop een omgekeerde fles. Dit maakt wat lawaai in de wind en daar zouden woelmuizen van vertrekken. We zien wel...

 

De kas en een paar veldjes wat verder opgeschoond zodat er kan geplant worden, er is nog werk.

 

Ben rijkelijk te laat met alles. Nog niets gezaaid 😲.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend aan de voorkant van de tuin een kruisbessenbordertje gemaakt. Daar stonden de frambozen die iedere keer dood gingen vanwege veenmollen en kleigrond. De grond meteen schoongemaakt van heermoeswortels (al komt dat toch weer terug) en alle kruisbessen gesnoeid op 2 takken. Ik zal ze met twee hoofdtakken langs draden omhoog leiden, dat zal het plukken moeten vergemakkelijken met al die stekels. Verder veel veldsla geoogst, de laatste mizuna want die schiet aan alle kanten door en nog wat peterselie uit de kas voor de kippensoep van vanavond.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even pauze. De laatste boerenkool en broccoli geoogst en alle (nouja alle...) onkruid en plantenresten verwijderd. Ben nu met de woelvork de grond aan het omwoelen. Als het goed is komt een dezer dagen een paar kuub compost. En de zon schijnt, lekker dagje zo! 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar binnen, maar dat telt voor nu nog een beetje als tuin: alle pepers verspeend naar hun P9 potjes waar ze tot eind mei in blijven staan. 😊 Meteen even een reminder om over 6 weken te gaan voeden want dat vergat ik vorig jaar. 😄 Woensdag de paprika’s en aubergines verspenen en weer even kijken wat er nog meer gezaaid kan gaan worden binnen…

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren veel onkruid gewied en nuttige spontaan opgekomen zaailingen verplaatst naar de gewenste plek ( met name snijbiet en lupines gespot). ( en een miljoen citroenmelisse en oregano zaailingen maar die mochten niet blijven)

laatste buxushaag gerooid 🥳 

aangepast door Marinke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...