Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gesnoeid, gesnoeid en dat wordt 4x heen en weer rijden naar t grof vuil met de aanhanger. Een grote hoop laten we liggen om later in de brand te steken maar de laurier was ca 3m hoog en is nu nog maar 1.20m. Kaal maar groeit vanzelf weer groen

• Like 1
Geplaatst:

Ok, 4x naar grof vuil blijkt te weinig. Broer is mee en die doet t meeste werk snoeien en sjouwen ( ben ik heel blij mee omdat ik nog niet alles mag/kan) 

Een klein stukje van de heg die is gekortwiekt .. daarna moeten nog alle coniferen die rond de tuin staan gedaan worden maar dat zal denk pas over een aantal weken gebeuren

DSC00199.JPG

• Like 2
Geplaatst:

Postelein geoogst net als uien, rucola, courgettes en komkommer.

Het uienveldje vrij gemaakt van paaltjes en betonbalken. Schoongemaakt en de helft gespit en gelijk ingeplant nadat er flink wat gieters water over gegaan zijn.

Ook een deel van de tomaten, mais koolplantjes, prei etc. gegoten.

De tomaten ingedraaid en de eerste kerstomaat gesnoept.

Een stukje geschoffeld.

Melde en afgebroken asperges verknipt en een laag op de composthoop gemaakt.

• Like 1
Geplaatst:

Ooooo, de tuin is ontploft! Overal molshopen, door de rozen, dwars door de courgettes en het gazon. Er zit nu in 1 hoop een tuinslang. Het valt niet bij te benen… 6 nieuwe molshopen vannacht.

Ik ging alleen even snel water geven. Dat werd tomaten dieven, kas bekijken (ook ontploft!)

232635360373135162f2c76b21e5fcee.jpg

Bomen weer omhoog helpen. Bomen op de steiger lagen ook allemaal weer op de grond. Zo balen. De laatste appel ligt er uit en perziken gaan ook hard. Ik heb er nog 1 in de boom… doodzonde.

13e235134314bfde0ee844b5ff4b3e87.jpg

690a3c779dee822ec32fd4944413cd67.jpg

En veel onkruid weghalen of meer water geven.
Ik had nog een foto van de Portugese bieten. Oei, wat een slechte foto! Kon het door de zon niet zien. Maar het was de bedoeling om een paar bieten te fotograferen. Na de mollen ellende dwars door de bieten heen, groeiden ze in de lucht… beetje aanstampen en veel water geven heeft gewerkt. Niet alles is dood. Blij met deze paar bietjes die het nog doen. Moet ze eigenlijk oogsten, maar ben te moe.

1552a00fcf8bb814c308b454b26943be.jpg

De tuinslang loopt nog. Ik hoop dat de mollen nu definitief naar de buren terug gaan. Daar zaten ze eerst ook. Had er zelf eigenlijk nooit last van. Toch jammer dat ze hier naartoe zijn verhuisd.

• Like 1
Geplaatst:

He @Mellie zo zonde als je dan zo weinig eer van je werk hebt! Wij hadden in onze vorige tuin ook zo'n overlast en hebben uiteindelijk een pin in een molshoop geplaatst die hoge? Tonen maakt. Ik ben er normaal gesproken niet zo voor omdat ik me niet voor kan stellen dat andere dieren er geen last van hebben, maar we wisten het toen ook echt niet meer. Uiteindelijk na nog geen week de pin aan was de mol verdwenen. Of dat toeval was..? Geen idee.

En dan nu ontopic: alle aardappels geoogst om plaats te maken voor het uitplanten van zaaisels en omdat het anders de komende weken niet gebeurt ivm vakantie. Van alles en nog wat uitgeplant en ook nog meer geoogst. 

• Like 1
Geplaatst:

Broccoli, N-Z spinazie, komkommer, raapstelen en courgette geoogst.

De laatste ramen van de pepers en paprika's gehaald en opgeborgen.

Ook de betonnen gewichten opgeborgen.

Driekwart van de planten  aangebonden, onkruid weggehaald en water gegeven.

Een erwtenrek verwijderd.

Sla en andijvie uitgedeeld en de plantjes die ik gezet heb onder gaas gezet.

De merels zitten in de compost/mest te wroeten en gooien de grond over de jonge plantjes.

• Like 1
Geplaatst:

Water gegeven aan de bakken en kuipen (ja, het is die tijd weer), sommige zoete aardappels werden wat slap.
In verband met de komende regen vanaf zaterdag t/m eind van de maand wat tomaten blad gesnoeid, beetje opgebonden.

Nog geen tijd gehad om bloemen te plukken en fruit te oogsten (bramen en blauwe bessen en jostabessen en nog enkele rijpe moerbeien gezien). Misschien morgen.
Uiterlijk vrijdag ook koriander zaad en sla zaad oogsten. Deel koriander zaad dan meteen uitzaaien, ander deel in de nazomer/herfst.

Geplaatst:

Gisterenavond nog bloemen geplukt net voor de regen. Waar de mollen graven, is zo veel aarde weg dat je wegzakt in het gazon. 2 stukken open gemaakt en volgestopt en aangestampt met de aarde wat op de hopen erboven lag. Zo zonde van alle inspanningen van mol en mens.
En toen ging de kraan open van boven. Flink geplensd.

Edit: ik zag dat mijn reuzenpeterselie helemaal onder de rode kevertjes zat… die bewaarde ik voor het zaad. Gisterenavond alles eruit getrokken met pijn in mijn hart… alles in de kliko want wil geen nakomelingen van al die parende kevers in mijn compostbak. Echt zonde. Misschien ook verkeerde keuze geweest…

8f098e309cb16cf14fb8bd68e67dd6d7.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie ik was wel benieuwd geworden, ik zie ze ook geregeld lopen (nu even niet, maar eerder dit jaar dacht ik nog wel, anders was het vorig jaar).
Google zegt weekschildkever (kleine rode weekschildkever als eerste, maar daar is deze te groot voor).
https://gardensafari.nl/dutch/soldaatjes.htm

Kevertjes zelf eten meest insecten, wat de larven eten heb ik nog niet gelezen.

Geplaatst:

@acpronk ja die had ik ook als eerste. Ik dacht dat die het was, want ook alleen maar parende stelletjes en dat schijnen ze veel te doen. Heb nu toch wat onrijp zaad eraf gehaald en uitgestrooid. Baal wel een beetje. Vond het wel geinig om zo’n joekel van een plant te hebben. Volgende x eerst advies, dan doen.

Heb vandaag uit de compost opgekomen pepers en tomaten opgepot. Ga zondag naar mijn broer en hij krijgt ze. Ook 3 verschillende anjers gestekt voor hem uitlopers van aardbeien klaargezet.

Een stok bij mijn komkommer gepoot. Ik kan die wel in de mislukt hoek posten. Verder alvast wat geoogst voor vanavond. We eten in elk geval een boontjes salade waar ik veel zin in heb. Nu de rest nog bedenken.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag behoorlijk druk in de tunnelkas geweest!

Laat ik eerst maar even diep door het stof gaan 😖, we hebben de mislukte Tomaten planten verwijderd en weg gegooid, het was niks en het werd ook niks meer, soms moet je je verlies pakken om de planten die wel goed gaan niet in de weg te zitten.

Ik heb er alsnog veel van geleerd en dan vooral hoe het niet moet 😉, toch laat ik me niet op mn kop zitten en zal ik volgend seizoen na een gedegen Tomaten bestudering terug slaan 🥊 

Ook hebben we de Zonnebloemen verwijderd, dit hebben we gedaan omdat ze niet meer nodig zijn en om meer adem ruimte voor de overige planten te creëren, de Zonnebloemen an zich waren prima gelukt.

Verder hebben we 1 van de Black Pearl Psychedelic peper planten uitgegraven en verplaatst naar de plek van de Tomaten, op de plek van de Zonnebloemen hebben we een Sweet Banana pepper uit de openlucht geplaatst.

Er is nu een hoop meer adem ruimte en licht inval gecreëerd voor de planten die zijn blijven staan.

De herplaatste planten hebben direct ruim water met vis emulsie gekregen en de andere planten krijgen na het eten weer gewoon water met bloei voeding.

Al met al heb ik door verschillende maatschappelijke factoren en gezondheid dit seizoen niet de concentratie en regelmaat die eigenlijk nodig is om een echt goed seizoen te draaien 😵💫, volgend jaar hopelijk weer beter.🤞

de tent,

IMG_1292.jpeg

IMG_1295.jpeg

IMG_1294.jpeg

nu eerst maar een paar aardbeien 🍓 uit eigen tuin op eten,

IMG_1297.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Ondanks de tegenslag met tomatenplanten ziet de kas er prachtig en geordend uit! Komt volgend jaar vast goed met die tomaten. 

• Like 1
Geplaatst:

Heel veel kruisbessen geplukt. Dit is het eerste jaar dat wij ze eten ipv de vogels. Toch wel heel bijzonder. Van de aalbessen hebben we nagenoeg niets op. (Maar dat beetje is ook wel genoeg voor ons eigenlijk) nog wat frambozen en aardbeien. Die zijn al op gegaan voor ze in de fruitsalade gingen.

Onkruid verwijderd. Steeds alsnog iets pluk, dan moet ik 10 onkruidjes meenemen. Meestal worden het er meer. Maar de regel werkt uitstekend! Ik heb ook van een gekochte snijboon 3 bonen in de grond gegooid met een stokje erbij. Wie weet gaan ze kiemen.
Tomaten gediefd en in de kas water gegeven.

• Like 1
Geplaatst:

Onkruid gewied, bemest, tomaten geplukt en aan de buren gegeven, aalbessen zitten hier nog wel wat aan een plant, dus wat geplukt. Geen aardbeien meer te vinden 

• Like 2
Geplaatst:

Zakjes om de pruimen gedaan. Geconstateerd dat er vraat is aan enkele peren (ik vermoed die groene parkieten, heb ze hier nooit gezien maar vorig jaar wel een veertje en flinke schade aan de zonnebloemen), daar een enkele peer een zakje gegeven.
Druiven wilde ik ook inpakken, maar had geen grotere zakjes mee.
Wat dunne stengels van de framboos geknipt, en zijtakken van de nieuwe bramentakken. Daar blad van af gehaald, en ook nog wat aardbeien blad. En bloemen geplukt van goudsbloem, honingverbena, Malva en kamille.
Fruit geplukt van bramen, jostabessen en de eerste tomaatjes.
Ook zaad geoogst van koriander. Slazaad helaas vergeten..

• Like 2
Geplaatst:

Begonnen met compost uitrijden en spitten maar het was te benauwd voor me met die vochtige lucht.

Aan het eind van de middag teruggegaan vijf kruiwagens compost gereden en twee stukken gefreesd.

Daarna kool uitgeplant en tussen de prei plantjes schoon gemaakt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...