Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanmorgen alweer water gegeven in de tent en wat onkruid gewied, ook de meloen geholpen met de bestuiving.

Ook weer foto’s gemaakt en ik kan me voorstellen dat sommige alhier denken 💭; heb je hem weer met zn foto’s, maar het groeit inmiddels zo hard dat ik het leuk vind dat je elke keer toch weer duidelijk ontwikkeling ziet!😉😖

de tent vandaag,

IMG_0885.jpeg

de dwerg zonnebloemen 🌻 waar nu toch echt de eerste ontwikkeling in de bloemen plaats vindt,

IMG_0892.png

😎

• Like 8
Geplaatst:

Van de driejarige planten het laatste beetje aardbeien geoogst, het net opgeruimd en een rij planten er uitgespit.

Er was weer mest dus een laag op de composthoop gemaakt met lavas stengels, snijbiet en geschoten selderij.

Tomaten gedieft en water gegeven.

• Like 2
Geplaatst:

Onkruid, meer onkruid, beetje harken, nog wat koriander zaaien, aardbeien en frambozen plukken. Wat druiventakken gekortwiekt en aan de kippen gegeven. Het blad was aangetast.
Heel weinig gedaan, maar meer dan gedacht. Ik ben blij dat het vandaag niet zo heet is. Ik heb het een beetje zwaar met dit warme weer.

@goldfish ik heb dezelfde relatie met die stomme halsbandparkieten. Doodzonde van al je kersen.
Ik heb er ook nog maar een handje vol van. Zo jammer. En dan dat vreselijke gekrijs van ze. Echt rotbeesten.

• Like 1
Geplaatst:

De bedoeling was de resterende Sint jansui oogsten en zakjes om de vijgen en pruimen te doen. In plaats daarvan knoflook geoogst.
De softnecks deden het beter dan de hardnecks, die waren nog acceptabel maar de hardnecks (op 1 ras na dacht ik) waren belabberd.
En water gegeven aan de nieuwe aanplant van 2 dagen geleden, en de zaaisels sla (nog niets te zien) en kool (paar spruitjes) van vorige week maandag.

• Like 1
Geplaatst:

Alle saffraan gerooid, ligt nu in een bakje te wachten tot ze weer gepoot kunnen worden. September meen ik? Zou wel eens eind augustus kunnen worden, als ik de eerste helft van september op vakantie ben. 

Ik had gezelschap van de nieuwsgierige buurkater. Daarna hadden we samen even pauze.

PXL_20230626_142351221.thumb.jpg.85711dfcf54e50e80e5337de0dcb1371.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Water gegeven in de kas en geoogst (kamille, courgette, sla, venkel, basilicum, oregano, bieslook, thijm en munt). 

Rupsen van het koolmeesjes verwijderd van de palmkolen, hopelijk heb ik de meeste gevonden. 

Tot de conclusie gekomen dat de kauwen afgelopen weekend echt zo'n beetje alle doperwten te pakken hebben gekregen en de ene appel die in de dit jaar geplante appelboom hing is ook verdwenen :( die kunnen we dit jaar dus niet proeven helaas. 

Geplaatst:

De laatste aardbeien geoogst en het net en de touwen en paaltjes weggehaald.

Het net om de aalbessen gedaan.

Suikererwten geoogst, afval verknipt, water gegeven.

Mest in het bed van de prei gespit en daar alvast wat gieters water geleegd, anders kan ik straks geen gaten prikken voor de preiplantjes.

Geplaatst:

Troep uit de tuin opgeruimd. We hadden een tuinfeest en her en der lag nog vanalles.

Ik heb ook een foto gemaakt van een stengel peterselie dat langer is dan ik. Ow wacht. Die hoort in het record topic.

Geplaatst:

Het dagelijkse werk, water geven en slecht blad verwijderen en het leukste; zoeken naar nieuwe bloemen,

een paar mooie bloemen foto’s,

Black Pearl psychedelic pepper (een paarse soort) heel happy mee want is voor mij een nieuwe soort die me veel moeite heeft gekost om zover te krijgen, de moeilijkheid begon al vanaf het ontkiemen,

IMG_0903.jpeg

Sugar Baby water meloen, ook de eerste keer, zijn we inmiddels aan het helpen met de bestuiving aangezien de eerste vrucht afgestorven is aangezien die niet bestoven was,

IMG_0914.jpeg

Dwarf Sunflower die moet gaan helpen bestuivers aan te trekken wanneer die echt gaat bloeien,

IMG_0913.jpeg

Al deze planten staan in de tunnelkas.😎

• Like 3
Geplaatst:

Begonnen met wederom 2 nieuwe molshopen vol met water te laten lopen. Slakken geraapt. Wat vogels weggejaagd. Aardbeien geplukt (al op…!) en 1 kruisbes geproefd op rijpheid. Nog net niet. Maar ik ben bang dat als ik ze nog tot morgen of overmorgen laat hangen, ze allemaal op zijn…

Ik heb ook besloten op 1 struik na, alle rode bessen weg te halen. De witte en roze mogen blijven en krijgen dan ook meer ruimte. Wij vinden die toch niet lekker genoeg dat we daar zo veel struiken van nodig hebben.
Ook wat druivenbladeren geplukt die er niet zo fraai uitzagen. Dat ging mooi naar de kipjes toe.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag toch naar de tuin geweest, was het niet van plan eigenlijk.
We gingen gisteren Chinese yam eten, maar een aantal wortelstokken liepen al uit en vrouw vroeg of ik deze wilde planten. Dus weer 3 kuipen vol gezet met enkele stukken uitlopende wortelstok, nu 13 stuks 30L kuipen en een 65L. Straks komen we om in de Chinese yam...

Ook nog de rest van de digitalis met de grond gelijk gemaakt, ze mogen niet te veel uitzaaien. En de druiven bijgesnoeid. Ruimt lekker op, meer ruimte zo.

Nog wat aardbeien en moerbeien en goudsbloemen geplukt.

• Like 2
Geplaatst:

Vanochtend een bloemen rondje gedaan met vanavond regen in het vooruitzicht. Zowel voor op vaas geplukt als om te drogen. 

Doorgeschoten snijbiet aan de kippen gevoerd, heb nog nooit zoveel zo vroeg doorgeschoten snijbiet gehad als dit jaar. 

• Like 2
Geplaatst:

Aalbessen gesnoeid, ik kweek ze als ééntakkers dus de zomersnoei is belangrijk om kort vruchthout te krijgen en te houden. Braam wat gesnoeid om in te tomen. Afwateringsgreppel leeg gemaakt, toch kurkdroog maar vol met onkruid. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid maar ik heb m’n achterbuurman nog niet gezien dit jaar. Ondertussen tieren de brandnetels, akkerwinde, riet, tientallen soorten gras en kruipende boterbloem welig met als gevolg ellendig veel werk voor mij. 😕 Dus als laatste daad nog maar even een boze mail gestuurd naar ‘t bestuur, is verdorie al het derde jaar op rij dat het zo gaat en het is nu wel genoeg geweest.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Niet veel, maar er is goed nieuws.

Precies 8 dagen geleden (vorige week maandag) heb ik vier rozenstekken genomen bij een familielid die ik wilde hebben. De vorige poging eind september / begin oktober vorig jaar is het niet geworden (al dan niet doordat het redelijk snel koud werd), maar dit jaar is volstrekt anders.

Zoals gezegd: ik ben 8 dagen verder, en wat zie ik bij één van de rozenstekken? Een nieuw, zeer pril bladje wat uit de top is aan het doorschieten. Overduidelijke nieuwe groei!

Verschillen met vorig seizoen:
- Veel gunstiger weer natuurlijk. De temperatuur is denk ik vorige week overdag / 's nachts gemiddeld dicht bij 25 graden geweest, wat ideaal moet zijn geweest voor wortelvorming.
- Vier lege plastic flessen gebruikt (één per pot) om flinke vochtigheid te garanderen.

Ik had verwacht dat het 3 / 4 weken zou duren, dus dat één plant al wortels heeft aangemaakt én een nieuw blad / steeltje begint te vormen in 8 dagen tijd is een ontzettend grote verrassing.  Zelf ben ik ook blij want ik wilde al járen deze roos stekken. Nu de andere drie nog, maar dat is van een andere struik die toevallig de hoofdprijs is (het zijn ontzettend lekker geurende parfumrozen). Hopen op het beste!

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Geplaatst:

Zoals gezegd: ik ben 8 dagen verder, en wat zie ik bij één van de rozenstekken? Een nieuw, zeer pril bladje wat uit de top is aan het doorschieten. Overduidelijke nieuwe groei!

Ik wil je de moed niet wegnemen, maar rozen wortelen niet zo snel. En ook niet makkelijk.
De nieuwe groei kan verklaard worden doordat er in de tak nog reserve voeding zit, dus als je een nieuw blaadje ziet zegt dat helaas nog niets. Zo lang de stek niet verdroogd, blijft er kans op wortelvorming.

Maar misschien bedoel je Chinese roos (Hibiscus)? Die stelt wat makkelijker. Moet ik binnenkort nog doen..
  • Like 1
Geplaatst:
11 uren geleden, acpronk zei:

Ik wil je de moed niet wegnemen, maar rozen wortelen niet zo snel. En ook niet makkelijk.
De nieuwe groei kan verklaard worden doordat er in de tak nog reserve voeding zit, dus als je een nieuw blaadje ziet zegt dat helaas nog niets. Zo lang de stek niet verdroogd, blijft er kans op wortelvorming.

Maar misschien bedoel je Chinese roos (Hibiscus)? Die stelt wat makkelijker. Moet ik binnenkort nog doen..

Nee, het is  een Rosaceae variant.  Ik heb een foto toegevoegd:

spacer.png

De fles zit er natuurlijk nog omheen.  Ik moet zeggen dat ik wél voorbeelden heb gezien van rozen die in circa 10 dagen of twee weken wortels hebben gemaakt op het internet. Niet veel, maar ze zijn er wel. 

Ik beschouw dit ook als ontzettend snel als deze plant al geworteld is, maar de omstandigheden waren denk ik ideaal voor wortelgroei.  Ik heb natuurlijk ook stekpoeder gebruikt verder, in zoverre dat relevant is om te weten. 

Persoonlijk had ik nog nooit gehoord van groei ná het wegnemen van de tak van de moederplant, dus dat is dan weer interessant om te weten. Ik neem echter aan dat het vermogen tot groei beperkt is in dat geval, dus als deze nieuwe tak onvermoeid blijft groeien dan gooi ik het toch op worteling in deze kort tijd.  Ik zal het in de gaten blijven houden. 

Geplaatst:

Persoonlijk had ik nog nooit gehoord van groei ná het wegnemen van de tak van de moederplant,

Ik heb de afgelopen jaren vijgen gestekt, maar vaak loopt eerst het blad uit alvorens er wortels aan komen. Maar soms ook andersom.

Bekendere voorbeelden: kersenbloesemtakken, of wilgentakken. De kersenbloesem wortelt nooit in water, wilg wel maar volgens mij loopt de tak ook eerst uit voordat de wortels komen.
Af en toe zie ik ook een tak uit een bos rozen zijtakken krijgen, terwijl er nog geen wortels aanzitten.

In ieder geval veel succes!
@Mellie heeft wel veel ervaring met het stekken van rozen, bij mij wil dat niet zo lukken (winterstek en lentestek). Ik hou het bij enten op een wilde roos.
  • Like 2
Geplaatst:
Zojuist, acpronk zei:

Ik heb de afgelopen jaren vijgen gestekt

Kan ik je expertise nog voor één ding lenen dan :classic_happy:? Ik was ook van plan om een vijg te stekken van een ander familielid, dus het komt goed uit dat je erover begint. Zijn er enige tips die aan te raden zijn?  NB: Ik zal een tak weg moeten nemen, dus gebruik niet de methode van het buigen van een tak naar de grond (zodat ie daar wortels aanmaakt).

Geplaatst:

Ik weet niet of je mij daarvoor moet hebben, dit jaar is het faliekant mislukt, rond de 10% wegens overmatige rouwvliegjes (zit wel 1 BNR bij, uitermatige lastige stekker, dat dan weer wel). Maar ik heb alleen ervaring met winterstek.

Wat ik zelf doe:
- in gripzak met vochtig mos, of
- rechtstreeks in P11 in een mengsel van perliet, kokos en eventueel een grondsoort. En plastic zakje er overheen om vocht binnen en vliegjes buiten te houden. Maar dit jaar waren de vliegjes slimmer geworden, en gingen ze er via de gaten aan de onderkant in. En rustig aan de buitenlucht (kamer) laten wennen als ze geworteld zijn. Kamertemperatuur is goed.

Anderen doen het anders, maar vorig jaar werkte dit heel goed bij mij.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...