Lsjr33 Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 Heeft iemand ervaring met aardperen inmaken? Ik heb kilo’s en kilo’s. En ze bewaren beroerd, dus ik dacht ik knal ze in een pot met azijn en kruiden. Maar kan hier weinig succesverhalen over vinden online (dat zegt misschien genoeg 😂). Maar nooit geschoten is natuurlijk altijd mis. Quote
Patrijs Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 Inmaken is bij aardperen niet nodig, ze bewaren prima in de grond. Je oogst wat je nodig hebt. Alleen voor de matige of zware vorst een voorraadje er uit halen of afdekken met stro o.i.d. want dan kom je er niet meer bij. Dat kan dan zeker een half jaar, zelfs als ze in het voorjaar uit gaan lopen kan je ze nog prima eten. Zelf heb ik ze een jaar of twee terug helemaal opgeruimd. We aten er maar een paar keer van en dat werd een flatuleus gebeuren. Ook gaf de kweek van die lange dingen meer overlast dan oogstplezier. Ze groeien zo hard dat ik ieder jaar flink overhield het is een van de makkelijkste teelten. Quote De moestuin van Patrijs
Lsjr33 Geplaatst: 29 december 2022 Auteur Geplaatst: 29 december 2022 Zeker, maar ze staan nu op een plek waar ze weg moeten. Er komt een stukje terras. Dus het wordt ruimen of inmaken, aangezien invriezen absoluut geen succes is. Quote
Patrijs Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 Graaf een gat en gooi ze daar in, net als een eekhoorn je eigen voorraadje. Of anders in een kratje met vochtig zand. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 (aangepast) Ik heb even zitten zoeken en online gevonden hoe je ze kan inmaken, invriezen en kan fermenteren. Willekeurig voorbeeld: Fermenteren | Velt Op zuur zetten zoals je aangaf kan natuurlijk ook. Meld even je recept en of je het te eten vond. Tip, zoek ook in andere talen. In Nederland zijn we behalve met de augurken, niet zo van op zuur zetten. Voorbeeld: Jerusalem Artichoke Recipe (Pickled Sunchokes) | Hilda's Kitchen Blog (hildaskitchenblog.com) 29 december 2022 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Lsjr33 Geplaatst: 29 december 2022 Auteur Geplaatst: 29 december 2022 Geweldig, dank je! En inderdaad goede tip van de andere talen. Ik zal een update doen van het gebruikte recept en als het klaar is. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 Ik heb ze een keer gefermenteerd maar ik was niet zo enthousiast over het resultaat. Ik weet niet waarom, het is al een paar jaar geleden. Ik verbouw ze helemaal niet meer. Ik ben benieuwd wat je ermee gaat doen. Quote
woldistel Geplaatst: 30 december 2022 Geplaatst: 30 december 2022 @Patrijs En als ik dan dat laatste recept lees, twijfel ik weer of ik ze niet weer zal planten 😄 Ik lust ze wel graag, maar net als bij jullie eten we ze dan toch maar een paar keer. En altijd waaien die drie meter hoge stengels bij de buurman in de tuin als het stormt. Ook als ik er paaltjes omheen zet. Dus ik heb ze een paar jaar geleden ook opgeruimd. Quote
acpronk Geplaatst: 30 december 2022 Geplaatst: 30 december 2022 Er bestaat ook een dwerg versie, genaamd dwarf, die wordt niet hoger dan zeg 30, max 50cm. Maar geen bloemen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 30 december 2022 Geplaatst: 30 december 2022 Bedankt voor de tip! Geen bloemen vind ik geen probleem, dat hadden die van mij meestal ook niet. Ik heb al even gegoogled en her en der zie ik ze wel te koop. Maar ik wacht nog even op de Tuinen van weldadigheid. Daar zag ik ze wel op Instagram, maar nog niks in de webshop. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.