freggel Geplaatst: 11 januari 2011 Share Geplaatst: 11 januari 2011 De moestuin is 8 x 14 meter groot. Vorig jaar al begonnen met een plan van welke groente waar gaan komen. Kan niet wachten voor het zover is! Deze groenten komen er in:Knoflook (in november al geplant)Aardbei (staan nog plantjes van vorig jaar)BosaardbeiBosuiSjalotPeper (was vorig jaar goed gelukt)PaprikaAubergineCourgetteTomaat (vorig jaar verrot, nieuwe poging)Diverse soorten bonenMeloenRabarber (staat al een flinke rabarberplant)PompoenBloemkoolBroccoliWortel (was vorig jaar goed gelukt)Sla (was vorig jaar goed gelukt)Radijs (gaten in blaadjes vorig jaar, oplossing dit jaar: net er overheen spannen)Rode bietSpruitjes Voorgezaaid:Nog wat vroeg, maar toch al een paar peper- en paprikaplantjes gezaaid in potten binnen. blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 11 januari 2011 Share Geplaatst: 11 januari 2011 Je gaat zo te zien veel zetten. Maar geen prei???? Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 11 januari 2011 Share Geplaatst: 11 januari 2011 De paprika is hier ook al gezaaid en staat inmiddels boven de grond. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 12 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 12 januari 2011 Tja, hoe meer verschillende soorten ik probeer (deze moestuin wordt voor mij de 1e echte keer) hoe meer kans dat er wat lukt. Had het afgelopen jaar al gemerkt dat sommige groenten makkelijk mislukken door rupsjes en rot. Ik zou graag prei willen zetten, maar de winterprei heb ik kunnen weggooien. Zat vol met de preivlieg. Misschien dat ik zomerprei nog ga proberen, maar eerst eens kijken of ik daar nog een plekje voor vindt. blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 2 februari 2011 Inmiddels ook al wat tomaten voorgezaaid. Heb toch ook nog een klein zakje pootaardappelen gekocht. Wil ik toch eens gaan proberen. Ik zie dat de boeren overal al flink aan het omploegen zijn. Hopelijk wordt het dit weekend een beetje goed weer, dan kan ik eindelijk ook eens gaan beginnen. De grond zit nu hartstikke op elkaar gepakt vanwege de vele sneeuw, regen en vorst. Tijd voor wat lucht! blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2011 Share Geplaatst: 2 februari 2011 Het wordt zowaar lekker warm! (nou ja, soort van ). Dus komend weekend wordt lekker tuin-werk-weer. Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eva Geplaatst: 2 februari 2011 Share Geplaatst: 2 februari 2011 regen en harde wind, maar dat kan ons niet deren! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2011 Share Geplaatst: 2 februari 2011 Daar zijn echte tuinkabouters inderdaad niet bang voor Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 20 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 februari 2011 Wat was het de afgelopen tijd lekker weer zeg! Op de laatste paar dagen na dan, maar vanaf donderdag wordt het weer beter gelukkig! Vroeg voorjaar? In de tussentijd ben ik druk bezig met het omspitten van de tuin. De tomatenplanten zijn al flink opgekomen en zijn inmiddels verpot. Er is geen enkel plekje meer in huis waar geen pot staat. Gisteren de sjalotten in de tuin gezet en vandaag de bosaardbei voorgezaaid. Ben zeer benieuwd. Vandaag zijn we ook vlijtig in de weer geweest om bonenstaken van bamboe in elkaar te zetten. Moet zeggen, het resultaat ziet er mooi uit! blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 20 februari 2011 Share Geplaatst: 20 februari 2011 Vroeg voorjaar, daar lijkt het redelijk op. Ondanks het weer is het toch echt wel veel te vroeg voor tomatenplanten lijkt me Freggel! Voor bonenstaken niet natuurlijk, maar wel als je op korte termijn gaat zaaien, dat kan pas half mei. Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 20 februari 2011 Auteur Share Geplaatst: 20 februari 2011 Die staan ook niet buiten hoor! Ik had ze binnen in een kweekkasje gezaaid en vervolgens in grotere potten gezet.Met de bonenstaken ben ik inderdaad wat vroeg, maar de grond is nu lekker zacht en het is gemakkelijk de stokken in de grond te duwen. Als de grond weer droger (en dus harder) wordt, dan is dat een stuk lastiger. blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 20 februari 2011 Share Geplaatst: 20 februari 2011 Ik snap dat ze nu niet buitenstaan, maar ik neem aan dat ze daar ooit wel heen moeten of de koude kas in, als ze zo groot zijn dat ze echt de tuin in moeten(of grotere potten) is het zeer waarschijnlijk nog te koud of te veel kans op nachtvorst. Vanaf maart zaaien is toch echt beter! Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 28 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2011 Inmiddels nog een hoop gedaan voor de tuin. Het verwijderen van al het onkruid en het omspitten blijven de meest tijdrovende klusjes. We zijn vorig jaar zomer hier pas komen wonen en ik ben er toen niet aan toegekomen om meteen al het onkruid te verwijderen uit de moestuin, dus daar zijn we nog wel even zoet mee. Vorig jaar had ik knoflook gezet. Van de week eens gekeken hoe ver ze zijn. Ze zien er nu uit als bosui, alleen de geur verschilt natuurlijk sterk. De stengel heb ik klein gemaakt en over de pizza gedaan. Die was sterk joh! We proefden het 3 dagen later nog! Dus dat beloofd wat! De sjalotten die ik in februari had gezet laten nog helemaal niks zien. Evenals de uien en aardappel, maar dat gaat nog wel komen denk (hoop) ik.Verder spruiten, sla, radijs, bosui en wortel gezaaid. Omdat ik gisteren nog steeds niks boven de grond zag komen heb ik eens een rondje met de gieter gedaan, en zowaar! Gebrek aan vocht was de boosdoener! Langzaam aan begint er wat groen zichtbaar te worden. Nou heeft het ook al heel lang niet meer geregend hier, maar dat de grond zo droog was had ik me niet gerealiseerd. De tomatenplanten gaan inmiddels goed, net als met de pepertjes. Als al die planten vrucht gaan dragen, dan heeft het hele dorp de rest van het jaar genoeg te eten. Ach ja. Ik was nieuwsgierig en het is leuk om te proberen, vandaar dat ik er veel en veel te veel gezaaid had toen. Ik noem het maar een leermomentje. Ik had ook nog wat meloenzaadjes gedroogd vorig jaar en deze, net als watermeloen, pompoen en komkommer binnen in bakjes gezaaid. Die gaan inmiddels ook als een trein. Ben erg benieuwd! blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 28 maart 2011 Share Geplaatst: 28 maart 2011 Heb je mooi strak aangepakt en ziet er keurig uit. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 28 maart 2011 Share Geplaatst: 28 maart 2011 Nette moestuin! Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2011 Share Geplaatst: 28 maart 2011 Wauw! Gaaf hoor! Leuk die paden! Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 28 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2011 Bedankt! Dat hout heb ik vorig jaar voor een prikkie kunnen kopen bij het tuincentrum. Ze hadden een hoop hout dat 'onverkoopbaar' was (lees: een seizoen buiten gelegen) dus heb ik mijn slag geslagen. Maar er is nog een hoop te doen! Moet nog meer dan de helft van die bedden omspitten... blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 14 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 april 2011 Eindelijk weer eens in de gelegenheid geweest wat foto's te maken. Bij ons naast staat een grote haag vol met dorre bladeren (moet nog uitkomen) die eergisteren flink door de tuin gewaaid zijn... Hier de aardappels die langzaam uit beginnen te komen. Uien De rabarber stond hier al toen we hier vorig jaar kwamen wonen. Ik heb hem toen helemaal gekort, nu begint hij weer uit te komen. De klimpalen waar de komkommer tegenaan komt te staan. Rode en witte kool en broccoli. Aardbeien. Veel knoflook en nog meer onkruid ertussen... De moestuin. blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
essiebes Geplaatst: 14 april 2011 Share Geplaatst: 14 april 2011 Wauw wat heb je een gave tuin! Echt super. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 14 april 2011 Share Geplaatst: 14 april 2011 Ja ik vindt het ook gaaf eruitzien, straks als alles wat groter groeid hardstikke mooie bedden vol lekkere dingen. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 14 april 2011 Share Geplaatst: 14 april 2011 Mooi hoor. Ik vind die klimpalen voor de komkommers er handig uit zien. Zelf gemaakt? Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 14 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 14 april 2011 Er is nog een stukje van de moestuin waar de onkruid overwoekerd en ik moet nog flink aan de slag zodat de boel half mei lekker naar buiten kan. Mijn vader kwam met die klimrekken voor de komkommers. Zijn eigenlijk van die houten klimrekken die je tegen een schutting of muur aanzet om druiven of rozen tegenaan te laten groeien. Mijn vader wilde ze wegdoen, vroeg gelukkig eerst of ik er wat mee kon et voila! Mijn 'hoe-laat-ik-de-komkommers-omhoog-klimmen-probleem' was opgelost! We hebben ze diep in de grond geduwd en staan stevig. blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BiancaO Geplaatst: 16 april 2011 Share Geplaatst: 16 april 2011 Super-tuin, mooie ruimte! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
freggel Geplaatst: 18 april 2011 Auteur Share Geplaatst: 18 april 2011 Dank je! Vandaag toch maar weer wat preiplantjes op de markt gekocht. Had vorig jaar winterprei gezet, maar er is er niet eentje van bespaard gebleven. De preivlieg(?) had de boel overgenomen... Maar ik had gelezen dat de zomerprei daar minder last van heeft, ze hadden de prei op de markt en het staat zo leuk. Dus heb ik er toch nog maar wat gezet. Overigens zag ik dat de koolplantjes die ik een week geleden had gezet zijn opgevreten. De bladeren zijn rondom helemaal weggevreten. (Ik heb hier ergens op het forum gelezen welk beestje dit was, maar kan het topic niet meer terugvinden.) Nou had ik ze al niet veel hoop gegeven vanwege de gevreesde koolvlieg, maar toch is het ontmoedigend om na 7 dagen de boel weer uit de grond te halen. De aardbeiplantjes gaan erg goed! Vandaag weer een lading bloemetjes verwijderd. Als er straks net zo veel aardbeien gaan komen als dat ik nu bloemetjes heb weggehaald, dan krijgen we kilo's aardbeien! Maar die droogte... De grond is zo droog dat de grond lichtgekleurd blijft als ik omspit en als je in een brok aarde knijpt, valt het gewoon uiteen. Geen druppeltje vocht meer te bekennen en de watertonnen zijn al weken leeg... Ik vind dit warme, zonnige weer heerlijk, maar nu ik voor het eerst een moestuintje heb zie ik ook het nut van een lekkere regenbui in. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst in Zuid-Limburg enige regen gevallen is. blog/freggel/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 18 april 2011 Share Geplaatst: 18 april 2011 Als je veel schade hebt van beestjes kun je overwegen tunneltjes te maken van vitrage dat is hier bij bv ikea goedkoop en beetje netjes gespannenvindt ik het niet lelijk, regen/water kan er gewoon door en je plantjes zijn veilig Het wordt hier ook te droog we krijgen deze week geen regen meer en het wordt hoogtijd om te gaan sproeien ik heb woensdag op de planning staan om alles een x flink nat te maken.we krijgen ook steeds temperaturen rond of boven 20 graden dus veel langer wachten met sproeien zou ik niet doen. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten