Ga naar inhoud

hedera weren met worteldoek of iets anders?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Helaas hebben onze buren de gezamenlijke schutting aan hun zijde vol gezet met hedera. Dit groeit uiteraard dwars door de schutting en steekt alle kanten op. Aangezien de buren er niets mee willen doen en aangeven dat wij het maar moeten snoeien (wat tijdrovend en maar half mogelijk is) ben ik opzoek naar een wat permanentere oplossing. De planten doorsteken is in mij opgekomen maar doe ik toch maar niet ;-)

Zou ik een doek tussen de palen van de schutting kunnen plaatsen. Schuttingplanken aan onze zijde er af. doek tegen de planken van de buurman aan drukken en aan de zijkant met smalle latjes tegen de palen schroeven. 

Ik denk dat dit op zich wel zou moeten lukken. Maar toen ik het bij een kwekerij vroeg wisten zij het niet zeker. Dus ik vraag het hier ook maar even. Ik weet dat ik niet de enige ben met deze hedera ervaring. 

overigens vind ik zwarte worteldoek niet zo mooi, want wij moeten er ook tegen aan kijken. Ik vond wel iets groens maar ik vraag mij af of dat echt alles tegen houd. dus ik ben ook wel benieuwd naar alternatieven. 

alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Ik weet het niet. Ik heb een schurft hekel aan klimop maar om nu tegen zwart worteldoek aan te gaan zitten kijken ... Je heb van dat groene zonwerende schaduwdoek maar daar komt de klimop doorheen. Klimop heeft maar een miniem gaatje nodig om ergens doorheen te groeien. Heb ooit eens een tuin onderhouden waar de klimop langs het kozijn het stenen schuurtje binnen groeide.

Als je aan jou kant de schuttingplanken eraf haalt dan wordt de schutting minder stevig. Op termijn groei klimop over de schutting heen en zul je die toch moeten snoeien.

Geplaatst:

Worteldoek vergaat door UV instraling en is geschikter voor op de bodem. Je krijgt het ook niet makkelijk strak dus dat betekent veel schroeven (waarbij het doek gaat meedraaien) of spijkeren. Al dat gespijker moet je ook weer terugdraaien als het niet goed werkt. Het lijkt me bovendien ongeschikt omdat de hedera er wel doorheen prikt als je de goedkopere worteldoek neemt.

Ik heb zelf een grote triplex plaat binnen een schuttingdeel laten zakken en wat bakstenen eronder gezet. Tegen het gluren van de buurman, maar tegen hedera zou het ook wel 10 jaar kunnen werken. Dat gaat bobbelen, en bij wind klapt het soms een beetje, maar ik ben er toch tevreden mee.

• Jorieke123 changed the title to hedera weren met worteldoek of iets anders?
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb er transparante golfplaatjes tussen geschroefd. Deze had iemand anders afgedankt en hebben hier een dankbaar hergebruik. Meer om mijn klimplanten in eigen tuin te houden en bij te kunnen snoeien op zijn tijd. Gaan nog jaren mee.

g.jpg

Ik heb de plaatjes er van bovenaf tussen laten zakken en vastgeschroefd aan de planken van de buurkant.

Ik weet niet hoe lang jouw schutting is @hebeentuin, en of dit te kostbaar zou worden om aan te schaffen? Wel een stuk netter dan flapperende lappen worteldoek lijkt me. :-)

En laat wat licht door, mooi meegenomen.

aangepast door HuubvG
Aanvulling
  • Like 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Inloggevens kwijt zei:

... Je heb van dat groene zonwerende schaduwdoek maar daar komt de klimop doorheen. Klimop heeft maar een miniem gaatje nodig om ergens doorheen te groeien. 

klimop1.thumb.JPG.de789796f84f1a4c3c1be03a0ae3d430.JPG

klimop2.thumb.JPG.0e953d0aba46abce14ac61c415940272.JPG

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...