Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2023


rorror

Aanbevolen berichten

Op 2-11-2023 om 16:22, Ruderalis zei:


het is 1ltr,

 

- 8 gele punt paprika’s ( elke paprika voldoet )

- 2 uien

- 5 tenen knoflook 

- 8 pepers 🌶️, kiezen naar eigen hitte smaak! 

- half bosje lente ui

- 50ml appel azijn

- 50 gram zuiker

- 1 eetlepel sambal oelek 

 

groente fijn hakken, dan alles in een pan op klein vuur een kwartier laten pruttelen, dan proeven naar gelang eigen smaak nog iets aanvullen van de gebruikte ingrediënten.

 

Daarna af laten koelen en in een fles of pot 🫙 gieten.

 

IMG_5456.jpeg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierzo ook genoeg te oogsten.

 

Vandaag wel alle butter cookie, en rijpe aji mandarin en Ethiopian brown geoogst.

 

IMG_20231111_161157.thumb.jpg.2f1f941f8d41e414dfae05110c2b4854.jpgButter Cookie

 

IMG_20231111_161138.thumb.jpg.832ea94992ef1e425f9f9089cd1fed8b.jpg

Sarita Gat

 

IMG_20231111_161219.thumb.jpg.c525d8939dff3737d9ca25ae746ab0ed.jpg

Aji mandarin

 

IMG_20231111_161424.thumb.jpg.702374f2efe2e1773f7ac316ba16733c.jpg

Chinese 5 color

 

IMG_20231111_161531.thumb.jpg.9dff42c847e1c337af310a4ee5762c36.jpg

Ethiopian brown

 

En daarnaast nog wat andere rassen, maar daar hangen er nog weinig van.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Butter Cookie kon ik niets over vinden. Van die langwerpige gele Sarit Gat zag ik overal Kosovo niet Turkije staan, maar ja dat overlapt enigzins. Zou goed dragend zijn. Ik kon totaal geen SHU vermelding vinden. Dus ik ga er van uit dat hij (zeer) mild is.

 

Inderdaad die continue regen en koude wind is het probleem.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites



Die Butter Cookie kon ik niets over vinden.


Ik heb die hier vandaan:
https://www.bienes-seeds.de/p/butter-cookie-saatgut-2023
Maar hier staat deze ook:
https://deaflora.de/Shop/Chili/Chili-Butter-Cookie.html?language=de
De mijne zijn crème indien rijp, nooit geel geworden.


Van die langwerpige gele Sarit Gat zag ik overal Kosovo niet Turkije staan,


Misschien dan toch Kosovo. @Mellie , weet jij dat?
Maar ik heb op 2 websites gezien hitte als Cayenne.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De twee pepers die ik deze winter binnen heb, hebben flink last van luis. Tot nu toe hielp het douchen niet echt, dus vandaag maar eens een wat steviger aanpak. Buiten afgesproeid met water met een beetje spiritus en een knijpje afwasmiddel. Dat zal ze leren. Hoop ik. 

 

Eerst alle pepers eraf gehaald, dat is een leuke oogst, maar nu heb ik dus een saaie groene plant ipv een mooie kerstboom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2023 om 15:05, Mellie zei:

Ik heb vandaag zaden uitgezocht en alle pijntjes genegeerd en zowaar aan het zaaien geslagen. En warempel! Ik voel me ook beter emoji51.png

Shishito want mijn leven is niet compleet zonder deze peper
Ethiopian brown want idem
Aji jobito
Aji pineapple
Aji lemon drop my preciousssssss
Aji ahuachuapa
Pimento crystal
Pdp
Numex conquistador andere zaden dan vorig jaar want die waren loeiheet… kijken of dit beter uitpakt
Árbol
Çorbacı want Turks
Turkish flower biber want idem
Kıl biber want idem
Turuncu spiral want idem
Shishitowant zo’n mooie kleur, dan voor de zaadjes!
Madre vieja want vorig jaar mislukt
Diavoletto want ik heb wat met paarse pepers
Equador purple want idem
Buena mulatta want idem
Peper jaloro
Lila luzi
Nepalese crown orange
Jalapeño geel

Dit is de zaadlijst. Alhoewel: voor mijn moeder heb ik ook een bakje gezaaid, maar zij krijgt ook Bahamian goat en een klein loeiheet pepertje waar ik geen naam van heb. Die gaan naar hun Turkse tuin in mei.

Ik heb ook geproefd dat de Ethiopian brown alleen lekker is voor chilivlokken. Ik heb ze rauw gegeten. Vind ik ze te taai en die eigenschap hebben ze ingemaakt ook nog steeds. Ik had wat over was en ik niet meer wilde invriezen ze in ringen gesneden en ingemaakt. Dan blijft het ene vrij stugge peper. Dus ik ga ze enkel voor de vlokken gebruiken.

Zitten aardig wat nieuwe pepers tussen waar ik heel nieuwsgierig naar ben. Zo leuk als je ook gewoon zaden weg kunt doen omdat je de peper niet lekker vindt. Heb vandaag mooie schifting kunnen maken en veel zakjes kunnen samen voegen. Ik kreeg een beetje schrik toen ik mijn laatste 3 shishito zaden zaaide. Maar uiteindelijk heb ik nog wel 4 zakjes zaad gevonden in de peperzak. Alles netjes samengevoegd. Scheelt ook hartklachten als je lievelings ineens op blijkt te zijn emoji13.png

Dusssss. Nu maar wachten.

Ik was toevallig jouw stuk aan het lezen en hoewel ik mij nooit echt in pepers heb verdiept heb je me toch doen besluiten om de Shishito te gaan uitproberen! Ik heb ook de Sugar Rush Stripey, Jalapeno Brown (misschien toch beetje spijt van??) en de zoete Giant Marconi besteld. Wanneer is de beste tijd om ze te zaaien?  Thanx!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gallox wat leuk om te horen!

Ik zaai altijd wanneer de kerstboom weg is. Dus ergens begin januari. Maar als je ruimte hebt voor grote(re) planten, kan het ook nu. De reden waarom men wacht tot Jan/feb is doordat de planten anders veel te groot zijn als ze pas na 15 mei naar buiten kunnen.

Sugar rush strip stripey had ik ook dit jaar, maar had nul strepen dus toch de gewone. Ook echt een aanrader. Heel geurig en aromatisch. Jalapeno ook zo lekker knapperig, maar die kurkachtige vind ik niks. Ik heb niet gegoogled, weet niet welk soort jij hebt. Marconi waren ze over de golden variant laaiend hier dus die ga ik volgend jaar zelf ook proberen. Weet niet hoe de gigant bevalt.

Ik wil volgend jaar in elk geval shishito, de blended lemon en Cabaca Peach met mango stumpy. Rest ga ik voor mild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-9-2023 om 19:08, Ruderalis zei:

De Pink Tiger is neer gehaald en onderstaand is de oogst van dit eerste seizoen, het is een redelijk net oogstje van 1 plant maar ik denk dat het ook nog wel iets meer kan zijn, het levert alsnog een mooi potje poeder op!

 

Ook nog weer wat buiten Reapers geoogst, de Reaper plant is nog niet klaar en staat nog.

 

IMG_1959.jpeg

Pink Tiger dat was die giga buitenplant die je eerder liet zien? Was onverwacht flink heet toch? Is het dezelfde als de Purple Tiger ookwel Trifetti? Beiden staan in de Turbo spreadsheet maar kreeg nog geen reactie hierop van de aanbieders.

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, acpronk zei:

Kurkachtig is het uiterlijk, met allemaal (veel of weinig) kurk streepjes. Die voelt wat ruwer op de tong, mocht je ze zo rauw eten.

 Elephant Peper bedoelen jullie wellicht? Of de Japaneo Fundator? Nee die is anders dan de Jalapeno Brown. 

aangepast door Gallox
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Jalapeno brown is wel een lekkere, heb een vergelijkbare gehad dit jaar Jalapeno azerbache. Komt volgend jaar terug.

 

11 uren geleden, donaldk zei:

Pink Tiger dat was die giga buitenplant die je eerder liet zien? Was onverwacht flink heet toch? Is het dezelfde als de Purple Tiger ookwel Trifetti? Beiden staan in de Turbo spreadsheet maar kreeg nog geen reactie hierop van de aanbieders.

Pink tiger, is niet de zelfde als de Purple tiger(trifetti).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...