Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2023


rorror

Aanbevolen berichten

@Ruderalis Ik heb de big bomb 2x gegeten in afgelopen twee dagen. De eerste bij een gerecht en nam een hap en dacht dat ik spaanse pepper at met een heftige aromige rokerige muffe smaak, ongeveer zelfde hitte als spaanse pepers. Dus heter dan denk ik zou moeten. Ik dacht dat die smaak misschien kwam omdat ik ze gebakken had. Gister dus nieuwe test en rouw gegeten, maar de smaak blijft mij te heftig, proeft bij mij ook niet naar paprika. 
Ook weet ik dat begin vruchten soms anders smaken dan latere vruchten, dus ik zal nog een paar keer proberen te proeven. 
Weet je nog naast welke plant deze stond vorig jaar? Of misschien gekruisd, of ik heb gewoon een vieze variatie gezaaid. Ben ook geen alles eter, dus vind al snel wat vies wat anders dan anders smaak.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rorror,

 

de Big Bomb is een hybride peper soort, vandaar de paprika achtige smaak!

 

Ze stonden vorig jaar naast de Buena Mulata maar als ik naar jouw foto kijk heeft er geen kruisbestuiving plaats gevonden want daar zou je dan ook iets van terug moeten zien, jouw Bombjes zien er precies uit zoals het zou moeten.

 

Ik zoek het eerder in het slechte klimaat dit seizoen, het was vorig seizoen een stuk beter en ik merk dat hier aan alles wat ik dit jaar hier geplant heb.

 

Voor de rest zijn er uiteraard nog meer verschillende factoren, hier loopt het dit jaar ook uit op vooral niet goed rijpende producten en dat proef je dan ook!

 

Ik zou nu zaden oogsten en het volgend jaar nog eens proberen want als het goed lukt is het echt een fijne peper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond mijn eerste big bomb heerlijk! @Ruderalis omschrijving.

 

Maar die was van zaden uit de winkel, dus daarvan mag je verwachten dat ze aan de beschrijving voldoen. En misschien heb je bij een zadenruil zoals hier op het forum ook nog wel eens kans op wat onbedoelde kruisingen. Want (doe ik zelf ook) er staan een hoop verschillende variëteiten op de vierkante meter. Geheid dat er kruisbestuiving ontstaat. Dus misschien moeten we met zijn allen iets meer bestuivingshygiëne toepassen.

 

@rorror De sugar rushes die je van mij hebt gehad waren in ieder geval rechtstreeks uit de gekochte zak. Dus als er iets niet klopt, ligt het niet aan mij 😁.

De eerste SRP van dit jaar is in ieder geval ongekruist, want ik had toen geen andere bloeiende peper in de kas. De Stripey was wat later, dus dat kan met andere gekruisd zijn. Maar ik heb er geen superhete in de buurt dus dat valt misschien mee.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis Zal ik anders een peper naar je opsturen, dan kan je hem ook proeven. Wie weet smaakt die wel voor jouw het zelfde als vorig jaar, en ligt het aan mijn smaak. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

 

@woldistel Dat herinner ik me nog van toen ik ze kreeg.   Mijn suger rush staat naast een lemon drop. Dus wie weet wat dat volgend jaar wordt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een overzicht van onze buiten pepers 🌶️, groeien wederom erg goed met dit groei weer, vrucht aanzet en rijping is ook weer niet om over naar huis  te schrijven,

 

Aller eerst de Pink Tiger, de plant is goed gegroeid en de vrucht aanzet is ook dik voor elkaar, de afrijping is (te) laat al begint er nu de eerste verkleuring te verschijnen, over deze plant ben ik eigenlijk best tevreden,

IMG_1592.jpeg


bovenste peper zie je de verkleuring komen,

IMG_1591.jpeg

 

De Familie Market Jalapeño, groei van de plant redelijk, vrucht aanzet redelijk, afrijping veel te laat, de peper moet nog kleuren en volledig kurken dus dat gaat m niet meer worden,

IMG_1589.jpeg

 

IMG_1590.jpeg

 

Piri Piri peper, redelijke groei, matige bloei en afrijping, allemaal veel te laat,

IMG_1586.jpeg

 

Brazilian Starfish peper, groei goed, vrucht aanzet waardeloos en rijping ook veel te laat,

IMG_1585.jpeg

 

Als laatste de Black Pearl Psychedelic uit de tent, dit is gewoon een moeilijke plant om te kweken en heb ik staan voor de mooi 🤩, opbrengst matig maar erg leuk om naar te kijken,

IMG_1580.jpeg

 

IMG_1583.jpeg

 

IMG_1584.jpeg

 

😎🌶️

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar als mijn pepers niet rood worden maar groen blijven, dan zullen de zaden ook wel niet "rijp"-zijn en niet ontkiemen?

Misschien dat ik volgend jaar ook andere pepers probeer. Er er eentje die er in ons klimaat ook goed doet? (zonder in een kas te moeten staan) Ik hoef geen hele hete knallers te hebben. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan groen zaad proberen, zolang de groene peper maar een week of 8 heeft gehangen. Mijn eerste peper die ik op kweekte uit zaad kwam uit een groene jalapeno uit de AH. 

 

Paar weken terug zaden genomen uit een groene peper. 

 

De zaden die niet levensvatbaar zijn zijn donkerder en ingedroogd. De zaden die goed zijn, herken je er zo uit. 

DSC_1743.JPG

Ik zal vandaag een paar zaden te kiemen leggen. 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste Aji Lemon drops beginnen te rijpen, erg benieuwd naar! Wel slappe plantjes dus vandaag maar even opgebonden. 
 

Het wordt mooi weer komende week dus ik heb goede hoop dat het toch weer helemaal goed komt met de peperoogst. 😊 Buiten kleuren namelijk de eerste turuncu spiral en er hangen er nog wel 100 aan. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na gisteren avond de reaper test (staat in het reaper topic) vandaag een Pink Tiger test!😆

 

De Pink Tiger hebben we dit jaar voor het eerst staan en die doet het uitstekend, het is een mooi gekleurde plant geworden die vol hangt met vruchten, het is een plant die lang kan blijven staan.

 

De vruchten zijn nog niet volledig rijp maar beginnen nu lichtjes met omkleuren dus ze zijn in de laatste fase.

 

Er was een vruchtje uitgevallen dus hebben we besloten die te proberen, ik schat ‘m in op 70 a 80% rijpheid, hij hing al weken in de plant en begon net met omkleuren.

 

Ik heb van het proeven af gezien aangezien ik mn buik nog een beetje voel van de Reaper test van gisteren avond dus alleen mijn vrouw heeft geproefd!💪

 

gegevens; Pink Tiger - Capsicum Chinense - 300,000 Shu

 

Zoals hier boven te zien is heeft de Pink Tiger een hoge Shu waarde en dit was weer te merken, qua hitte gevoel komt ie neer op zo’n 70% van de Reaper ze vond ‘m wel beter smaken (zoetig) en de hitte beleving was sneller dragelijk, ze vergeleek het met die extreem hete noodles met ghost pepper!

 

Het gaf wel weer tranende ogen een loop neus en boeren, dus geen peper voor watjes!😆

 

Het was leuk om te kunnen volgen zonder zelf bevangen te zijn door peper hitte.


Het stukje wat geproefd is was 2 vierkante cm en is na een keer of 10 kauwen uitgespuugd.

 

Zodra de pepers 100% rijp zijn zullen we ze weer proberen en doe ik ook weer mee!

 

de foto’s,

 

de Pink Tiger plant met vruchten,

IMG_1630.jpeg

 

de gebruikte vrucht,

IMG_1656.jpeg

 

de open gesneden vrucht,

IMG_1659.jpeg

 

🥵🌶️

aangepast door Ruderalis
Spelling
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-9-2023 om 19:28, MSDG zei:

De eerste Aji Lemon drops beginnen te rijpen, erg benieuwd naar! Wel slappe plantjes dus vandaag maar even opgebonden. 
 

Het wordt mooi weer komende week dus ik heb goede hoop dat het toch weer helemaal goed komt met de peperoogst. 😊 Buiten kleuren namelijk de eerste turuncu spiral en er hangen er nog wel 100 aan. 

Yup, wanneer je ze niet afknipt vormt die veel dunne takken, waaraan veel vruchtjes verschijnen, wanneer je ze gewoon zo wild laat groeien, is een net of gaas waarlangs je ze kunt laten groeien een te overwegen idee.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, donaldk zei:

maar van de reapers, bhuts, enzo. ben je dan weer niet, toch?

Nee, inderdaad. De scherpte van de bhuts etc is dan ook totaal niet te vergelijken met die van de scherpe padronnetjes en waarschijnlijk de scherpe shishito's. Die laatsten zijn eetbaar. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

als tip voor de verwerking, hier vindt je leuke en lekkere recepten die je kunt gebruiken om je oogst  in te verwerken; 

https://www.chilipeppermadness.com/

Vorig jaar dit recept gemaakt van een aantal ghost peppers en ik moet zeggen dat die mij ook iets boven m'n pet ging. Met andere woorden je genoot langer van de pepers als vooraf de bedoeling was :D

https://www.chilipeppermadness.com/recipes/ghost-pepper-salsa/

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...