Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In ieder geval dit jaar veel turuncu spiral zetten, lekkere peper om in zuur in te maken. 😊 

Ook shishito komt er sowieso weer, Jalapeño M voor het eerst en dan ga ik nog 2 (wordt waarschijnlijk wel meer 😅) soortjes uitzoeken. Het begint weer te kriebelen, maar ik wacht tot begin februari, heb nog wat andere dingen te doen tot die tijd.

• Like 2
Geplaatst:

Het begint te kriebelen om te zaaien. De dagen worden al weer langer en vandaag een lekker zonnetje gehad.
We gaan nog zeker een maand niet zaaien. De superhots zal ik wel eerder zaaien, die hebben een wat langere groei periode nodig. De annums pas begin maart, die groeien toch enorm hard. De annums zou je in maart dan ook in het raam kozijn kunnen zaaien als de zon wat meer schijnt.

Zojuist onderweg een kerstboom in pot bij de vuilcontainer zien staan, de eerste van dit jaar. Dus nu pot +1, weer een extra plekje voor een peper.

• Like 3
Geplaatst:

Hier begint het ook al wat te kriebelen...

Komend jaar ga ik de volgende peper-rassen zaaien en ook zelf kweken in mijn kas:

• Midas        geel;geblokt  zeer mild (Sco 500)
  • Anaheim    rood, langwerpige grote vruchten  mild (Sco 1.500)
  • Jalapeno M  rood   (Sco 5.000)
  • Thunder Cacho Brown bruin lange dunne vruchten  (Sco 25.000)
  • Pimiente Cayenne   rood  (Sco 25.000)
  • Habanero Orange   oranje (Sco 150.000)
  • Carolina Reaper  rood (Sco 1.500.000)

En dan nog een paar rassen waarvan ik nog wat zaad over heb. Planten die ik over heb kan ik makkelijk verkopen.

Carolina Reaper wordt voor mij de eerste keer en hiervoor heb ik zojuist een apart topic aangemaakt (challenge met Ruderalis).

Mijn plan is:  CR en Habanero zaaien tussen 15 en 20 januari.

De overige pepers en nog een stuk of 7-8 zoete paprika rassen tussen 5 en 10 februari.

• Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

En de winnaar is .......(tromgeroffel)

de Adjuma van de AH!

6 dagen van zaai tot kiemplantje. Ik heb de bamboe nummerstokjes maar vervangen door plastic stripjes, want er zat wat schimmel op de stokjes.

IMG_20230110_125546_1.jpg

• Like 6
Geplaatst: (aangepast)

De helft is inmiddels ontkiemd. Ik heb aan de kamerkant een spiegel geplaatst voor meer daglicht, past precies langs de vensterbank 😀

IMG_20230113_110538_9.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 4
Geplaatst:

Ook ik ben er weer, nogmaals dank aan mn kweek maatjes die mij uit mn winterslaap getrokken hebben!☺️

Zoals altijd heb ik mn plannen weer redelijk overhoop gegooid maar inmiddels ligt het plan voor dit seizoen weer duidelijk op tafel.

Pepers zullen ook dit jaar weer voor het grootste deel de dienst uit maken.

Het plan voor allemaal verschillende Reapers gaat op de lange termijn, uiteraard bijt ik me wel vast in de rode Reaper challenge met Mai en is dus wederom het rode Reaper kweken het prestige project van aankomend seizoen, ik ga voor 2 rode Reaper planten/struiken in de tent, ik gebruik de halve tent voor pepers en de andere helft voor andere dingen!

Het grootste deel van de pepers komt dit jaar in de openlucht, ben zeer benieuwd want we hebben weer een paar leuke soorten op de kop getikt.

De pepers voor aankomend seizoen wat bij ons op 1 februari begint,

- Rode Reaper, 2 planten in de tunnelkas!

- Pink Tiger, 1 plant in de tunnelkas 300.000 scoville, heel mooi vruchten!

- Aji Charapita, 1 plant openlucht 50.000 scoville, zijn bes achtige vruchten en in het land van herkomst zijn het dure pepers!

- Bubblegum White, 1 plant openlucht 850.000 scoville, de schutbladeren hebben de kleur van de vrucht!

- Jalapeño Family Market, 1 plant openlucht 15.000 scoville, de meest gekurkte peper die bestaat!

- Brazilian Starfish, 1 plant openlucht 50.000 scoville gewoon om dat de vruchten doen denken aan Pattison Pompoentjes!

- Piri Piri African Devil, 1 plant openlucht zeer geschikt voor flakes!

Bovenstaande soorten zijn maar een klein deel van onze steeds groter groeiende zadenbank, ik heb bijvoorbeeld inmiddels Reaper zaden in 6 verschillende kleuren, al blijft de Rode Reaper wel de enige originele!!😎

• Like 4
Geplaatst:

@Ruderalis Ben erg benieuwd naar deze soorten van je dit jaar.

- Pink Tiger

- Aji Charapita

- Bubblegum White

Wie weet kunnen we dit jaar ook wel 'hele' peper van soorten naar elkaar sturen. Kunnen we meteen smaak testen of het wat is om het jaar erna neer te zetten. Anders moet je ze zelf eerst groeien om er achter te komen dat ze niet bevallen.

image.png

Dit jaar voor het eerst, dat ik zwarte peper zaden heb. Van de Rocoto, één uit de "Capsicum pubescens" familie. 

https://chili-plants.com/en/chilli-varieties/rocoto-plants/

Ook een soort wat goed tegen de kou kan, en ook liever heeft omdat het anders geen goede bevruchting heeft.

Usually Capsicum pubescens plants need a clear temperature difference during the day (15 °C) and at night (8 °C). Such a climate can be found in the mountainous regions of Peru and Bolivia, where the Rocoto originates. 

image.png

Deze soort zou extreem winterhard moeten zijn (zelfs tot onder het vriespunt -9 a -10). 'Capsicum Flexuosum'(zwarte zaden)'. 
Hoop hier zaden van te vinden, want ik heb ze nog niet op nederlandse webshops gevonden.

Zou het namelijk wel leuk vinden om een peper soort te hebben die het hele jaar buiten kan blijven staan.

• Like 4
Geplaatst:

@rorror,

natuurlijk stuur ik jou de eindresultaten (vruchten) zodat je kunt proeven en eventueel zaden kunt oogsten, ik vind input over het eindresultaat ook heel belangrijk!

Je weet trouwens precies de mooie soorten eruit te pakken.😆

Betreft de Rocoto zaden die vielen mij ook al op in onze zakenbank, het zijn echt bijna zwarte zaden, dus ik ben benieuwd of er nog meer zichtbare verschillen in de plant verschijnen, erg benieuwd naar jouw bevindingen want ik kweek deze soort niet dit jaar.

Het moet nog een redelijk pittig pepertje worden, die van mij staan voor 80.000 scoville!

foto van de Rocoto zaden,

FD4DC6FD-A413-4625-AC23-33C53E2DE617.png

Grt, 😎

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb vandaag zaden uitgezocht en alle pijntjes genegeerd en zowaar aan het zaaien geslagen. En warempel! Ik voel me ook beter

Shishito want mijn leven is niet compleet zonder deze peper
Ethiopian brown want idem
Aji jobito
Aji pineapple
Aji lemon drop my preciousssssss
Aji ahuachuapa
Pimento crystal
Pdp
Numex conquistador andere zaden dan vorig jaar want die waren loeiheet… kijken of dit beter uitpakt
Árbol
Çorbacı want Turks
Turkish flower biber want idem
Kıl biber want idem
Turuncu spiral want idem
Sugar rush peach stripey want zo’n mooie kleur, dan voor de zaadjes!
Madre vieja want vorig jaar mislukt
Diavoletto want ik heb wat met paarse pepers
Equador purple want idem
Buena mulatta want idem
Peper jaloro
Lila luzi
Nepalese crown orange
Jalapeño geel

Dit is de zaadlijst. Alhoewel: voor mijn moeder heb ik ook een bakje gezaaid, maar zij krijgt ook Bahamian goat en een klein loeiheet pepertje waar ik geen naam van heb. Die gaan naar hun Turkse tuin in mei.

Ik heb ook geproefd dat de Ethiopian brown alleen lekker is voor chilivlokken. Ik heb ze rauw gegeten. Vind ik ze te taai en die eigenschap hebben ze ingemaakt ook nog steeds. Ik had wat over was en ik niet meer wilde invriezen ze in ringen gesneden en ingemaakt. Dan blijft het ene vrij stugge peper. Dus ik ga ze enkel voor de vlokken gebruiken.

Zitten aardig wat nieuwe pepers tussen waar ik heel nieuwsgierig naar ben. Zo leuk als je ook gewoon zaden weg kunt doen omdat je de peper niet lekker vindt. Heb vandaag mooie schifting kunnen maken en veel zakjes kunnen samen voegen. Ik kreeg een beetje schrik toen ik mijn laatste 3 shishito zaden zaaide. Maar uiteindelijk heb ik nog wel 4 zakjes zaad gevonden in de peperzak. Alles netjes samengevoegd. Scheelt ook hartklachten als je lievelings ineens op blijkt te zijn

Dusssss. Nu maar wachten.

• Like 6

@mdubbelmHeb je niks met een lang groeiseizoen? Baccatum of chinense? Ik ben ook nog nooit zo vroeg begonnen als nu, maar gek genoeg geeft het ook wel wat rust. Al tweederde staat al boven de grond, dus tegen de tijd dat ik de rest ga zaaien kunnen deze weer in grote potten op een andere vensterbank. Daarna zijn in maart de tomaten pas aan de beurt. Het spreidt de boel ook wel wat.

aangepast door woldistel
  • Like 2
Geplaatst:
@Mellie Jeetje wat veel, Alles voor buiten / kas of ook binnen? Komt er ook nog anders in de tuin?
Hoeveel ruimte heb jij? 

Te weinig ruimte, geloof me. Gaat maar om enkele meters tuin. Ik heb van sommige dingen ook maar 2. Ik geef veel weg, maar zeg dat ik van alles 1 plant minstens houd, wat heb ik dan voor mezelf…? Ik moet even tellen.

Ow joh. Maar 23 soorten. Komt wel goed. Die prop ik er wel in hoor in dat kasje van me. 30 stuks komt goed. Lekker knus op elkaar. zoals ik het graag zie.
  • Like 7
Geplaatst:
Op 14-1-2023 om 15:43, Ruderalis zei:

@rorror,

natuurlijk stuur ik jou de eindresultaten (vruchten) zodat je kunt proeven en eventueel zaden kunt oogsten, ik vind input over het eindresultaat ook heel belangrijk!

Je weet trouwens precies de mooie soorten eruit te pakken.😆

Betreft de Rocoto zaden die vielen mij ook al op in onze zakenbank, het zijn echt bijna zwarte zaden, dus ik ben benieuwd of er nog meer zichtbare verschillen in de plant verschijnen, erg benieuwd naar jouw bevindingen want ik kweek deze soort niet dit jaar.

Het moet nog een redelijk pittig pepertje worden, die van mij staan voor 80.000 scoville!

foto van de Rocoto zaden,

FD4DC6FD-A413-4625-AC23-33C53E2DE617.png

Grt, 😎

Volgens mij is Sol een Rocoto liefhebber of was het baccatum. Ik heb wel eens brazilian starfish en Bishops crown gehad, maar even nagezocht en dat is toch Baccatum. Waren geen goede ervaring. Ik hoor dat Rocoto inderdaad laat in seizoen produceert, wanneer het kouder is. We gaan het zien en horen van je. Zoek ook altijd goede buitensoorten voor erbij. 

• Like 2

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

21 uren geleden, Lia56 zei:

@Mellie Jeetje wat veel, Alles voor buiten / kas of ook binnen? Komt er ook nog anders in de tuin?
Hoeveel ruimte heb jij? 

Ik probeer het steeds meer te beperken. Afgelopen jaar minder soorten, nu ook wat minder planten. Zeker onder de honderd;-). Afgelopen jaar niet gelukt omdat ik in de tweede of derde zaai opeens 56 Thai Sun zaailingetjes, in plaats van de een of twee uit vroege ronde, in het nog koele kasje had staan (kon nergens anders kwijt).

30 potjes (10L, 12L) is inderdaad iets van 4 M2.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@Adrielle In mijn geval heb ik het meeste gewoon gekocht bij peperzaden.nl of vertiloom.com. Ik hoef niet zulke hele hete pepers, maar ik vind een grappige vorm, bont of donker blad ook heel leuk. En ik wil graag wat inmaken of drogen voor flakes en poeder.  Ook heb ik met wat mensen hier op het forum wat zaadjes geruild. Voor je het weet heb je ineens een heleboel verschillende.

• Like 2
Op 15-1-2023 om 20:33, Adrielle zei:

Oh, die roze, paarse en gestreepte pepers! Wat een pracht!! Hoe komen jullie aan deze soorten? Via kennisen of besteld?

Voor mij is het jagen op goede zaden ook echt onderdeel van de hobby dus ik haal ze daar waar ik het meest vertrouwen in heb.

Bijvoorbeeld de Pink Tiger zaden zijn een kruising van een Indiase Bhut Jolokia X Braziliaanse Pimenta da Neyde gemaakt door Italiaanse kwekers, mijn zaden komen ook uit Italië 🇮🇹 

Italië is verder dan Nederland met pepers!

Het liefst haal ik de zaden het dichtst bij de bron vandaan, ik wil dit jaar bijv eindelijk Reaper zaden uit de USA 🇺🇸 laten overkomen direct bij de bron vandaan.

Maar ik heb ook ieder jaar wel wat staan wat ik direct uit een voedingsproduct van de supermarkt heb gehaald.👍

aangepast door Ruderalis
Aanvullende verbetering!
  • Like 3
Geplaatst:

@Ruderalis En dan heb je kans dat je een F1 hybride varieteit te pakken hebt, dus dan komt er uit die zaden iets heel anders. Met open pollination en ruil onder hobbyisten loop je ook een beetje gevaar op kruisbestuiving en qua soortechtheid, allemaal onderdeel van de hobby. Ik ben dus van het ruilen. Het liefst in een keer, via de Pass The Parcel Turbo.

• Like 1

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...