rorror Geplaatst: 4 december 2022 Share Geplaatst: 4 december 2022 Alvast het nieuwe topic voor volgend jaar. Zaden ruil actie van een andere website is voorbij en de zaden zijn net binnen. Tevens bij @acpronk op visite geweest afgelopen vrijdag. Die heeft wat peper en paprika zaden uit de biodoos voor me apart gehouden. Was gezellig! Ik mis nog één soort welke ik graag wou, suger rush peach. Iemand op deze site had er zaden van, en aangeboden, ben alleen de naam vergeten. 🥺 Laat even weten of jij dat was! Paprika 2023: url-nog-invoeren 4 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
donaldk Geplaatst: 5 december 2022 Share Geplaatst: 5 december 2022 (aangepast) Echt Turbo hèh, meeste zaterdag bezorgt. Hopelijk komt de rest op de sterfdag van DE Sint binnen, morgen. Een 'Happy accident' bij Chris Fowler in Wales lees ik net, die Sugar Rush Peach (er is inmiddels ook een gebroken witte variant, lees ik hier: http://pepernieuws.blogspot.com/2018/12/een-bijzondere-chilipeper-sugar-rush.html). Rokerig ben ik niet zo'n liefhebber van, maar perzik wel. Dus mocht je zaadjes krijgen, zaai er gewoon eentje extra voor mij, wil wel eens proberen. Ben fan van de Lemon Drop, die houd na drogen nog iets van zijn aroma over. En vroegrijp (Baccatums staan eerder bekend al laat rijpend, Bishop's Crown bijvoorbeeld was bij mij in koude kasje bijna niet rijp te krijgen en dan geen pit ook nog, dat was eens maar nooit weer, Lemon Drop kan best lang door.) en hoge productie is ook wel eens welkom;-). Ook al is ie niet zo heel pittig. Volgens de zoekfunctie heeft @fre3ke zaden gekocht bij een particulier. En @Arebij had hiervan dit jaar een rijke oogst, dus moet volop zaadjes hebben, uit eigen oogst. 5 december 2022 aangepast door donaldk 3 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arebij Geplaatst: 5 december 2022 Share Geplaatst: 5 december 2022 (aangepast) Arebij had inderdaad de Sugar rush Peach, maar helaas geen zaden meer zou zweren dat ik nog zaadjes over had, maar nadat ik deze wou ruilen met Melle kwam ik erachter dat ik ze niet meer heb. Stom dat ik geen zaadjes bewaard heb Ik heb bij bienes-seeds een zakje Sugar rush Peach stripey gekocht( dus niet de gewone). Met verzenden erbij was dit maar 3,90 euro. Heb hiervan de helft aan Melle gegeven dus heb helaas dit jaar niets over. 5 december 2022 aangepast door Arebij 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arebij Geplaatst: 6 december 2022 Share Geplaatst: 6 december 2022 (aangepast) Bekend probleem voor velen; teveel willen en te weinig plek. Dit jaar gezien dat diverse pepers toch meer ruimte nodig hadden om te groeien, dus ga op de plek waar ik vorig jaar 9 soorten had het dit jaar bij 6 houden. Hopend op iets meer ruimte waardoor er meer pepers aan kunnen komen. Ik ga dan 2 soorten nog in potten zetten, en 2 soorten ben ik aan het overwinteren. Eens kijken of dat lukt. De soorten die ik dit jaar ga poten is; lemon drop shishito peperone goccia pimietos padron sugar rush Peach stripey aji ahuachapau Big mamma black Caroline reaper mosterd Nagabon (overwinteraar) scotsch bonnet (overwinteraar) Zoals gezegd laat ik 2 planten overwinteren. Hiervan is 1 plant direct al bladeren aan het maken, en 1 blijft de stam nog kaal (niet dood). Moet ik de bladeren er nu weer afhalen en dit pas in het voorjaar toelaten of.. ? 6 december 2022 aangepast door Arebij 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 6 december 2022 Auteur Share Geplaatst: 6 december 2022 (aangepast) 30 minuten geleden, Arebij zei: Moet ik de bladeren er nu weer afhalen en dit pas in het voorjaar toelaten of.. ? Nee laten zitten, de bladeren zorgen ervoor dat de sapstroom opgang blijft. Hopenlijk zitten de bladeren aan het einde van de takjes, anders heb je kans dat langzaamaan de takjes terug afsterven. Als takjes wel te lang uitgroeien, dan kan je ze wat terugsnoeien om hem tijdens de winter wat compacter te houden. Hier een voorbeeld van mijn overwinteraar. De rode circel is een uiteinde van een takje wat mogenlijk gaat afsterven omdat er niet genoeg kracht/blad aan zit. 6 december 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arebij Geplaatst: 6 december 2022 Share Geplaatst: 6 december 2022 Bedankt voor de uitleg. Opzich zitten de meeste blaadjes wel aan uiteinde, dus dat moet goed komen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 7 december 2022 Share Geplaatst: 7 december 2022 Snoeien jullie de overwinteraars altijd? Ik zet ze gewoon boven neer ,op een onverwarmde slaapkamer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arja Geplaatst: 7 december 2022 Share Geplaatst: 7 december 2022 Bij mij staan ze in de woonkamer te bloeien en nieuwe vruchten te produceren 😆 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 8 december 2022 Share Geplaatst: 8 december 2022 Ik heb voor volgend jaar best wel veel verschillende. Beetje de schuld van het forum natuurlijk, er komt zoveel leuks/lekkers langs 😏 Ik heb zelfs mijn zaden voor pepers en paprikas in een spreadsheet gezet! Wat betreft pepers zit ik nu op 16. Of die ook allemaal echt de grond ingaan weet ik nog niet. Ik wil ook een aantal bij huis in de voortuin zetten (verhoogde bak) en her en der wat in grote potten. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 8 december 2022 Share Geplaatst: 8 december 2022 De schuld aan het forum geven is een beetje een understatement hier. Anders had ik alleen de Spaanse pepers van AH en Thaise rawit uit Thailand. Nu heb ik 24 rassen, inclusief de 4 die ik van bienes-seeds heb gekocht maar nog niet ontvangen, en dan tel ik de jalapeno maar 1 keer mee, terwijl die 3 keer in de biozadendoos zat (jalapeno gewoon, black magic en purple). Ik houd al mijn zaden ook in excel bij, maar dan ook alles, behalve de ongeschoonde. Maar wel iets anders: naam, bron, jaartal zaadoogst en groep (bladgewassen, wortelgewassen, vrucht, etc.). SHU heb ik nu nog op papier staan, maar moet ik nog maar in een aparte kolom opmerkingen zetten. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 8 december 2022 Share Geplaatst: 8 december 2022 PEPERS Caps kas/buit scoville cm kleur oogst hoogte smaak Adjuma rood chinense kas 200-325 4 rood 70 fruitig Big Bomb kas/buit 4 5 rood Carolina Reaper Chocolat chinense 2.200 d rood Cayenne kas 30-50 20 rood 1m Chinese 5 Color Annuum kas/buit 30-50 2 5 sept 60cm Habanero chinense 325 4 rood Japaleno Annuum kas/buit 8 groen juli/aug 45 Lemmon Drop Baccatum kas/apart 30-50 8 geel 75 fris/citroen Madre Via Baccatum buiten 50-100 5 gr/geel 1,4 Numex Conquistador Annuum weinig rood 1 paprika Orozco Annuum kas 30 3 paars 60cm Padron Annuum 10-25 5 groen Pubescens behaard blad BUITEN 50-250 5 oranje laat/okt 1m Rawit Annuum buiten 100-350 5 rood Turkish Flower Biber Annuum kas/buit 100 rood 55cm Turuncu Spiral Annuum kas/buit 5-15 oranje aug 80 Wraith chinense kas 1.000 3,5 geel aug Nou ja... begin is er voor mijn pepers in excel... zal er best nog wat aan toevoegen ( heb nog niet alle info) Doe dit ook bij de tomaten en de 10 paprika soorten die ik nu heb 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 8 december 2022 Auteur Share Geplaatst: 8 december 2022 (aangepast) @woldistel De soorten die je wilt testen of je die lekker vind kan je b.v. het eerste seizoen in 10liter potten kweken, en het seizoen erna in grote potten voor hogere productie. Foto gepikt van reddit, kleine containers waar de te testen pepers in staan. Plek voor 24stuks, kleine oogst per peper soort. 5 a 10 pepers per soort? Voldoende voor smaak test denk ik? Hoeft niet heel de tuin vol te staan. 8 december 2022 aangepast door rorror 3 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 9 december 2022 Share Geplaatst: 9 december 2022 Na enkele uitstapjes in eerdere jaren, toen met een stuk of zes soorten: 2023 gaat weer net zo worden als 2022: Cayenne en Mdme Jeanette, verder niks. (Net zoals knoflook, slechts één soort daarvan (de gewone Spaanse van AH, een Morado) Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2022 Share Geplaatst: 9 december 2022 Ik kreeg zaadjes van @jootje, Biquinho rood en Biquinho Amarela. En ook peppadews. Verder zet ik niets. Ik ben niet zo (zo niet) van de pepers. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 9 december 2022 Share Geplaatst: 9 december 2022 Wij houden van pepers... maar net nog even een foutje gemaakt... pepers gehakt voor in de erwtensoep { die kwamen uit de vriezer.} helaas geen handschoentje aan gedaan, dacht dat dat wel kon bevroren, helaas.... een kriebel in t oog.... dom dom dom... Al doende leert men 🤔 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 9 december 2022 Share Geplaatst: 9 december 2022 Ik heb net als @Lia56 er ook nog dingen bijstaan, maar dan werd de foto weer zo breed 😄 Ik heb ook een spreadsheet voor paprikas en voor tomaten. Die is nog niet af. Er staan ook wat ruilzaden bij van Mellie (aji pinapple en shishito) en Jootje (biquinho) en wat oude zaden die ik al had, want vorig jaar was een slecht peperjaar voor mij en sommige had ik te laat besteld. Ik heb een aantal ook voor de sier. Fish heeft behalve mooie gestreepte vruchten ook bont blad en Vampire heeft zwarte vruchten die naar rood verkleuren en erg donker blad. De big bomb en de biquinho lijken me leuk om in te maken in azijn. Ik denk dat ik per soort een paar zaden via de deno methode wil laten ontkiemen. En dan zie ik wel verder. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 9 december 2022 Share Geplaatst: 9 december 2022 @Lia56ai, das niet zo handig. Ik ga ook alleen nog voor een paar die ik echt ga gebruiken. Madamme Janet, peterpeper,pepedew, snackpaprika’s. De eerste Janet’s staan al boven de grond. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 10 december 2022 Share Geplaatst: 10 december 2022 @rorror Ik zag bij Vertiloom zaden van de Sugar rush peach en van de Sugar rush stripey (zijn ook in mijn mandje gevallen, zo raar 😊) 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 10 december 2022 Auteur Share Geplaatst: 10 december 2022 @woldistel Kan ik van elk 2 zaadjes overnemen? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 10 december 2022 Share Geplaatst: 10 december 2022 jawel, ik stuur je wel even een pb. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Peter Groen Geplaatst: 12 december 2022 Share Geplaatst: 12 december 2022 Hallo @rorror Ik kan jou helpen aan peperzaden: Suger Rush Peach. Zoek je ook nog andere peperzaden? ik heb verschillende soorten: Kijk ook maar eens op: https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/online-natuurlijke-chili-peper-zaden-bestellen Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 12 december 2022 Share Geplaatst: 12 december 2022 Dit vind ik een heel mooie peper. Ik heb de striped versie geruild met arebij. Ben benieuwd of die aan mijn verwachtingen voldoet. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 12 december 2022 Auteur Share Geplaatst: 12 december 2022 @Peter Groen Bedankt voor je bericht, maar heb via woldistel 2 zaadjes. Erg mooie collectie zaden heb je, voor volgend jaar zal ik er zeker een paar van uitzoeken/bestellen. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lsjr33 Geplaatst: 30 december 2022 Share Geplaatst: 30 december 2022 (aangepast) Mijn lijstje voor dit jaar. De Scoville score wel een beetje uit de losse pols, want de ene site spreekt de ander nog wel eens tegen. Maar het zal wel ongeveer in de juiste richting zitten zo Ik heb plek voor ongeveer 20 planten in de kas dit jaar en de rest gaat in potten overal en nergens. Volgens mij zag ik ook in mijn bestelling dat ik de aller aller heetste (Testanera Chocolate), dubbel heb besteld *zucht*. Mocht iemand hier interesse in hebben en tegen iets leuks willen ruilen, stuur vooral een PB!. Pepers Hitte Omschrijving Monkey Face Yellow 4.000 - 6.000 Mild Turkse Carliston - Zeer mild Habanero Chocolat 300.000 - 425.000 Zeer heet Fish 5.000 - 30.000 Medium Aji Mango 20.000 - 30.000 Medium Lemon Drop 30.000 - 50.000 Heet Sugar rush Peach 100.000 - 150.000 Heet Chilaca 1000 - 15.000 Mild Etheopean Brown 30.000 - 45.000 Heet Fidalga Roxa 10.000 - 15.000 Medium Jalapenõ Black 2.500 - 8.000 Medium Orange Blob - Heet Gele Penispeper 12.000 - 30.000 Medium Aji Golden 25.000 - 50.000 Heet Pimiento De Padron 2.000 - 5.000 Mild Pimenta Lisa 200.000 - 300.000 Zeer heet Joe's Long Cayenne 10.000 - 30.000 Medium Buena Mulata 30.000 - 50.000 Heet Count Dracula 25.000 - 50.000 Heet Thunder Mountain Longhorn XXl 50.000 - 100.000 Heet Bolivian Bumpy Orange Cross F3 80.000 - 200.000 Zeer heet Testanera Chocolate 1.000.0000 - 1.500.000 Extreem heet Biker Billy Jalapeno 2.500 - 8.000 Mediuim Scotch Bonnet Cappuccino 100,000 - 350.000 Zeer heet Mustard Naga 300.000 - 425.000 Zeer heet 30 december 2022 aangepast door Lsjr33 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 4 januari 2023 Share Geplaatst: 4 januari 2023 Zo, de eerste zaden zijn gezaaid! 12 x 2 zaadjes. Hopelijk heb ik nu ook een markeringssysteem gevonden waarbij ik bij het verpotten nog steeds kan lezen wat waar groeit en er dan een grotere steker bij kan zetten in plaats van half verschimmelde of vebleekte schrijfsels te moeten ontcijferen. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.