jeanne-heijmans Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 Miranda, nu heb ik ergens gelezen dat als je vroege aardappelen wil oogsten, het loof niet afgestorven mag zijn, maar zelf er op moet letten 3 maanden nadien, die aardappeltjes zouden dan ook echt de specifiek smaak van nieuwe aardappeltjes geven. Quote
Lisa Geplaatst: 30 maart 2012 Geplaatst: 30 maart 2012 @Gwen: Als je bijzondere en leuke aardappeltjes wilt hebben dan kan je kijken op http://www.degodin.nl. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
jeanne-heijmans Geplaatst: 2 april 2012 Geplaatst: 2 april 2012 Als jullie straks je lekkere aardappels gaan oogsten, moet je wel even 2 dagen wachten voordat men ze gaat eten, anders kan buikpijn en diarree je parten gaan spelen. Quote
pet Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Ik heb vorig jaar ook aardappelen in een bak gekweekt, waarbij ik steeds extra plankjes er opzet om hoger aan te aarden. De oogst was toen niet super, waarschijnlijk omdat ik te lang wachtte met aanaarden.iDit jaar aard ik dus meteen aan tot net over het blad. Maar helaas begin ik door mijn compost heen te raken. Dus ik vroeg me af waar ik nog meer mee kan aanaarden. Liefst met iets gratis/voordeligs, want anders wegen de kosten ben ik bang niet bepaald op tegen de opbrengst. Ik heb nog een paar pakken stro liggen. Zou dat ook kunnen? Quote
tuintje thuis Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Kan t niet laten om me er even in te mengen. Het aantal aardappels wat je oogst van een moederknol (de geplante knol) wordt bepaald door het aantal uitlopende ogen op de moederknol. Het aantal keren en de hoogte van het aan-aarden hebben daar geen invloed op. het aan-aarden zorgt ervoor dat de knollen geen licht krijgen, en dus mooi blank blijven. Als het zo zou zijn dat een halve meter aarde op de moederknol meer opbrengst gaf, zouden alle consumptie en pootgoed telers hun ruggen (waar de piepers in geteeld worden) ook vele malen hoger maken als dat ze nu doen. Quote
Rantje Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Je hebt gelijk, het aantal ogen bepaald dus het aantal stengels. Meer ogen, meer aardappels.Maar als je op tijd aanaardt ontwikkelen zich extra wortels waar wel degelijk nieuwe aardappels aankomen. Minder in hoeveelheid dan de onderste (1e) laag maar er zijn er wel meer. Het andere voordeel is dat ze meer ruimte krijgen en de boel luchtig gehouden wordt, wat best belangrijk is om tot een goede knolontwikkeling te komen. Dat boeren dat niet doen zou misschien andere redenen hebben, volle gronds teelt is sowieso anders. Misschien ook omdat alles machinaal gaat en het een probleem is met oogsten? En uiteraard om het naar boven groeien van aardappels te voorkomen omdat ze dan groen worden en niet bruikbaar zijn maar ook warmte en luchtigheid van de grond speelt een rol daarin. Dus het waarom weet ik niet maar er zijn dingen die boeren doen of gebruiken wat ik nooit zou doen en er zijn dingen die ik doe die een boer/kweker niet zou doen. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Poe Rantje, ben blij dat je dit zegt, ik heb nooit op de ogen gelet, dus ze maken wel degelijk wortels aan? Schrok al van het bericht wat boven je stond. ik denk bij mijn aardappels nog een weekje[zie mijn moestuin blog] dat het niet zo heel lang meer duurt, ik zou ze in principe gelijk willen oogsten met de erwten en peulen en wortelen,heb je lekker een bordje nieuw voor je staan Quote
Gwen Geplaatst: 3 mei 2012 Geplaatst: 3 mei 2012 Het wonder is geschiedt! De eerste aardappelen hebben een heus bladerdak gekregen! Nu zijn van de tien, ongeveer zeven aardappelen gekiemd. De planten zien er gezond en robuust uit! Als de plant een stukje is gegroeid ga ik ze opnieuw aanaarden. Doordat het toch wel lekkr gaat heb ik besloten om nog zo'n 5-6 zakken met aardappelen erbij te gaan poten. Dan heb ik hopelijk de hele winter te eten. Ik ga ze denk ik na het oogsten in kisten in (droog) zand ingraven en in de schuur bewaren. Ik denk dat het wel lukt om ze dan een winter goed te houden. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 4 mei 2012 Geplaatst: 4 mei 2012 Weet iemand hoe hoog de aardappel planten kunnen worden,het is echt bizar hoe die groeien!! Quote
Rantje Geplaatst: 4 mei 2012 Geplaatst: 4 mei 2012 Wordt een flinke struik, stond vorig jaar ook vreselijk in de weg Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
rubo Geplaatst: 4 mei 2012 Geplaatst: 4 mei 2012 In dat geval zou je kunnen overwegen wat uitdeiend blad weg te knippen zodat hij wat meer de hoogte in gaat (denk ik maar nooit geprobeerd). Quote met vriendelijke groet, Rubo
tuintje thuis Geplaatst: 4 mei 2012 Geplaatst: 4 mei 2012 De hoogte van het aardappelgewas is afhankelijk van het ras dat je gepoot hebt, misschien dat je via google er wat van terug kan vinden? Quote
Gwen Geplaatst: 4 mei 2012 Geplaatst: 4 mei 2012 Tijd om aan te aarden! Ik ben benieuwd naar de opbrengst straks! Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 4 mei 2012 Geplaatst: 4 mei 2012 Ze zijn al 3x aangeaard en de derde keer was de laatste er kan nu echt niets meer bij. Ik heb al heel veel op internet gezocht,kan veel vinden maar NET niet dat. Af knippen doe ik maar niet, ze staan niet in de weg,was alleen maar benieuwd. En de soort, klopt de roseval groeien harder als de charlotte. Quote
Gwen Geplaatst: 5 mei 2012 Geplaatst: 5 mei 2012 Ik zou zeker niet gaan knippen. Volgens mij zorgt de gehele plant voor opbrengst. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 5 mei 2012 Geplaatst: 5 mei 2012 Nee nee knippen ga ik echt niet doen, zoals ik al zei, ze staan me niet in de weg, Mijn man vindt het maar een rimboe ha ha, ik geniet er daar in tegen weer van. Want dan lijkt het nu, of het heel goed gaat, maar ze zijn breed en hoog, wist zelf ook niet hoor dat het zo een gewas werd. Nog 1,5 maand geduld[zucht] en dan de eerste plant maar rooien, zo nieuwsgierig, en dan is het straks niks, nou dan wordt het echt balen hoor etc. Quote
Infinite Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 Hier beginnen je rosevalletjes ook flink groot te worden! Ze hoeven nu niet meer aangeaard te worden en mogen lekker groeien in hun mandje. Op internet las ik dat de roseval een half-late aardappel soort is en 110 tot 120 dagen na geplant te zijn, geoogst kan worden. Wat voor mij betekend dat ik eind juni kan gaan oogsten.Klopt deze info met wat jij hebt? (neem aan dat het wel op de verpakking staat bij jou? ) Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 Hoi, nee er stond niets op, zaten in een netje,verder geen info. In de bestellijst verder ook niets,maar ik ga er ook vanuit zo"n 100 dagen, ben nu op de 55 dagen ong.dus moet nog een tijdje. en dan ga ik er vast een plant uit halen, en kijk ik of ze goed zijn of niet. Quote
Gwen Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 Ik tel niet de dagen, maar oogst ze na de bloei (toch?) Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 Ja, na de bloei gaat het loof vergelen, en dan zijn ze klaar voor consumptie ,wel 2 dagen laten drogen,voordat men ze gaat eten. Ter voorkoming ook van maagpijn en/of diarree. Quote
Infinite Geplaatst: 6 mei 2012 Geplaatst: 6 mei 2012 *notitie voor mijzelf* -pas na 2 dagen ermee gaan kokkerellen Carola... 2 dagen...- Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
Gwen Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 De tweede lichting aardappelen ligt in de zakken. Deze keer zijn het de biologische aardappeltjes van de Appie geworden. Die vind ik echt de lekkerste en deze keer waren ze in de zak in de winkel al begonnen met uitlopen. De Texelse gaan heel goed. De zak zit inmiddels vol met aarde en de planten steken zeker een halve meter boven de zak uit. Ik zie veel aangevreten bladeren, maar ik kan niet ontdekken welk dier het is geweest. Weten jullie welk die het is en wat ik eraan kan doen? Quote
Annie Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Het lijkt mij ook wel een keer leuk om zelf aardappels te kweken. Maar jullie gebruiken ook wel eens aardappels uit de winkel? Die al zijn begonnen te spruiten?Of moet je nu echt perse pootgoed hebben? Quote
eva1986 Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Rantje heeft vorig jaar, net als ik dit jaar, gewoon supermarkt merkloze aardappelen gebruikt. Bij haar was de opbrengst goed, bij mij is het nog afwachten... Het gaat wel als een speer! Wij eten niet erg veel aardappelen met ons tweetjes, dus ik heb twee aardappelen, als experimentje, in een lege zak potgrond gedaan, met wat grond. (donkere aarde met 1/3 deel compost, waarom? geen idee, doe ook maar wat) De zak onderin ingesneden voor overtollig water, en afgelopen week voor het eerst aangeaard. Ik ben benieuwd... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.