Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vanwege de kweeperen en een mooie hoeveelheid Veldkippen in de vriezer wil in nu echt eens mijn jaren stilstaande tajine gebruiken. Geen idee hoe dat werkt, is het zoals een Romeinse klei pot die je eerst vol met water moet laten zuigen? Kan jij idd op het gas ( wij hebben ook nog eens butagas) kan ie misschien op mijn houtkachel? Lekker economisch dan. :thumbup: Recepten ook welkom.

De tajine is behoorlijk zwaar, de schaal geglazuurd de deksel van buiten beschilderd en van binnen ongeglazuurd.

image.thumb.jpg.6e27fa472951b4f2c5df284fa63c5c33.jpg

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoi appelvrouw,

Ik ben van Marokkaanse komaf en ben ook dol op de tajine. Ik zal je enkele tips meegeven en hopelijk helpt dat een beetje!

1. Ik heb vanuit huis geleerd dat je de tajine voor het eerst altijd helemaal moet insmeren met je hand met wat olijfolie. Dus de binnenkant/buitenkant en daarna even afharden in de oven op 100 graden een kwartier tot max halfuurtje. Wanneer het van goede kwaliteit is, zal het niet breken en weet je dat je er nog jarenlang plezier van zult hebben. Mocht er toch een scheur inkomen of een barst, dan is het van slechte kwaliteit en geen 'echte' tajine. Een echte tajine is zwaar en gemaakt van hoogwaardige klei. Ik las dat jouw tajine zwaar is, dus dat is al een goed teken! Daarna laat je het rustig afkoelen en kan je het de volgende dag gebruiken. P.s dit is hoe ik het zelf persoonlijk heb aangeleerd gekregen van mijn moeder en schoonmoeder. Het kan zijn dat iemand anders dit niet doet. Ik doe dit altijd wel en heb vaak jarenlang dezelfde tajine die ik dan gewoon gebruik. Ja, bij één ontstond direct een scheur en had daarna een nieuwe gekocht. 

2. De tajine zal breken wanneer je het rechtstreeks op een gasvlam zal neerzetten. De tajine kan namelijk niet tegen te snelle verhitting en ik gebruik zelf dit handige vlamverdeler. Ik heb hem al meer dan 10 jaar en doet zijn werk. https://www.blokker.nl/handy-sudderplaatje/1122267.html

Dit plaats je dan onder de tajine op het vuur en NOOIT op hoog vuur zetten. De tajine is namelijk bedoelt voor een langdurige garing en in Marokko staan ze vaak urenlang op houtskool te garen. Dus het is niet voor de quick fix haha!. Op een houtkachel zal het vast wel lukken, als hij maar geen te grote vlam heeft en ik houd altijd rekening mee dat ik de tajine minimaal 1 a 2 uur de tijd geef om lekker te garen en een heerlijke smaak zal krijgen. 

Ik heb zelf geen vaste recepten, maar doe alles vanuit de losse pols haha! Ik ken een hele fijne kookblog met veel recepten dus neem daar eens een kijkje: https://kookmutsjes.com/?s=tajine&id=93207&post_type=osetin_recipe

Mocht er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag en heel veel plezier van jouw tajine!

Liefs, Fatiha

• Like 3

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik ga in ieder geval de tajine zo voorbereiden. Zo’n sudderplaatje heb ik wel, dat zou op de kachel ook wel moeten kunnen denk ik. Het wordt dus slowcooking’ daar ben ik sinds kort fan van dus dat komt goed uit.

• Like 2

Ik kook ook regelmatig tagine of tajine.

Toont resultaten voor 'tagine'. - Moestuin Forum

Toont resultaten voor 'tajine'. - Moestuin Forum

Overigens gewoon op gas, net als in Marokko waar in de steden ook op (flessen) gas gekookt wordt.

Ze verkopen daar ook aardewerken hulpstukken die je op de gasfles kan zetten waar de tajine weer op gaat.

Traditionele Marokkaanse Tagine Die Op Gasfles Maken Stock Afbeelding -  Image of kouskous, gastronomisch: 97882825

En vroeger op mijn kachel:

image.jpeg.deae60031671a326ff34a7f4ddf49b14.jpeg

Traditioneel kook je op houtskool.

Comment cuire dans un plat à tajine ?

Ik heb jaren lang in Maroc gewerkt en er heel wat tajines gegeten.

Het is geen gerecht maar de verpakking, dus alles wat je er in gooit wordt tagine. 😜

In Marokko heb je natuurlijk veel traditionele gerechten, maar ook wordt er met de seizoenen gekookt met de producten die er zijn.

Net zo iets als Ras el hanout kruidenmengsel, die overal weer anders is ( vertaling: het beste van de kruidenwinkel)

Je zal wel vloeibaar Frans spreken, dus er is genoeg te vinden, ook met coing.

tajine coing - Google Zoeken

Wat kleine tips: 

In Marokko wordt vaak vet schapen of geitenvlees gebruikt om smaak te maken.

Ik koop stukken vlees met bot en vet bij de Marokkaanse slager, laat dit in stukken zagen en braad het aan voor het de vriezer in gaat.

Je hebt zo een voorraadje wat minder tijd vraagt.

In Marokko staan ze inderdaad vaak uren te pruttelen, let op en voeg wat water bij als dat verdampt.

Veel groenten bevatten veel water, hou dat in de gaten.

Een lepel onder de hoed voorkomt spetteren.

In Nederland is het niet helemaal meer van deze tijd, die doorgekookte groenten.

Als je rekening houdt met de gaar tijd, lange gaarders onderop en de korte boven is alles na kortere tijd klaar.

Gebruik goed de kruiden, eventueel ook tussen de lagen.

Ik gooi altijd wat extra op aardappel en vis voor de smaak. Alles ligt op elkaar en de kruiden mengen dus niet.

Op de bodem doe ik ook de smaakmaker, bosje kruiden tegen aanbakken, knoflook, ui, citroen olijf, etc.

Zorg voor een laagje vocht om te garen en om je brood in te dopen.

Maak de tajine niet te vol.

In Marokko zie je soms tajines met een flinke punt, dat is voor de toeristen.

IMG-20190915-WA0003-270701568726672.jpg

Eet het gezamenlijk uit de tagine met vers zelfgemaakt Marokkaans brood en je rechterhand, met de linker doe je weer wat anders.....

Het gerecht overscheppen op losse borden is echt Nederlands.

Eventueel voor het echte traditionele Maroc gevoel eet de heer des huizes eerst met de gasten, de vrouwen eten daarna in de keuken. 😉

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Geplaatst:
5 uren geleden, appelvrouw zei:

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik ga in ieder geval de tajine zo voorbereiden. Zo’n sudderplaatje heb ik wel, dat zou op de kachel ook wel moeten kunnen denk ik. Het wordt dus slowcooking’ daar ben ik sinds kort fan van dus dat komt goed uit.

Graag gedaan en heel veel plezier ervan! Zal vast heerlijke gerechten voortbrengen.

Goals: 

Geplaatst:

Dank je Patrijs! Sommige dingen wist ik al, lang niet alles zo zie je maar weet vragen is een goed idee ! Van de ervaring van anderen laat ik het meest.  Leuke foto’s! vooral die gasfles😉

Ik nu zal vast heel Nederlands heerlijk meteen met manlief samen  het eten op borden scheppen.

Wat bedoel je met die lepel ? Het spettert toch vanbinnen als de hoed dicht is ?

Geplaatst:

Als er veel vocht in staat spettert dat door het heet worden naar buiten.

In die nieuwe gietijzeren gevallen zit daarom een klein gaatje, net als sommige pannendeksels.

Op de foto's van die Marokkaanse van der Valk hierboven zie je dat.

De tagines staan te wachten op de busstations/ wegrestaurants op klanten.

Ik maak vaak vistajine met diepvriesvis, daar komt bijv. veel vocht uit.

En die gasfles hoort eigenlijk nog in een fraaie behuizing

Die moet ik nog eens halen:

Generic Cache Bouteille à Gaz Couvercle de propane Couvercle butagaz à prix  pas cher | Jumia Maroc

• Like 2

Ingesmeerd met olijfolie en op de houtkachel vannacht, we zullen zien! Hij staat trouwens op een rooster dat op de kachel ligt. En hij heeft een gaatje. 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

• Like 1

Geplaatst:

Ja iedere tajine heeft inderdaad een gaatje zodat de stoom van binnenuit eruit kan. Wel een hele leuke handgemaakte tajine heb je! 🤩

• Like 1

Goals: 

Geplaatst:

Dank je hij heeft het ook prima “gedaan” op de kachel. Dat opent perspectieven voor de wintermaanden😎koken in de tajine op de houtkachel!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...