Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Recent heb ik bij een familielid in de achtertuin een paar takken weggenomen bij een tweetal oude rozenplanten met als doel om deze te vermeerderen. Ik besloot om van iedere plant twee stekjes te maken, dus vier in totaal.  Het zijn twee prachtige rozenvariëteiten die ook nog eens overheerlijk ruiken wanneer ze in bloei staan. Beide planten zijn circa 50 jaar oud en behoorlijk verhout, waarbij ik met het oog op de toekomst dus wat stekjes wilde veilig stellen van deze mooie exemplaren. Het verzamelen van zaden had namelijk geen zin: de bottels maken geen zaden aan, zo is gebleken. Waarschijnlijk heeft het iets met het ras te maken. 

Maar goed: de stekjes. Natuurlijk heb ik het nodige onderzoek gedaan, de 'juiste' takken weggenomen en vervolgens aan de onderste 2 cm van de stek de buitenkant van de tak weggeschraapt met een mes, dit bevochtigd, gedipt in stekpoeder, en voorzichtig geplant. So far so good: over 6 maanden zie je het resultaat, toch?

Maar toch merk ik een soort van discussie op over het 'vochtig houden' van de stekjes. De vraag is hoe je dit het beste kan doen, dus is er iemand hier die ervaring heeft op dit gebied? Is het bijvoorbeeld 'aan te raden' om toch een plastic zak over de stekjes te plaatsen om voldoende luchtvochtigheid te garanderen, of is dit overkill in het Nederlandse klimaat en met het huidige weer?  De komende week is het hier bijvoorbeeld to 16 tot 18 graden met weinig tot geen neerslag: de vraag is of dit omstandigheden creëert wanneer de stekjes makkelijk kunnen falen. Aan de andere kant wil ik ook voorkomen dat ik de stekjes té vochtig maak, want dan ligt weer schimmel op de loer...

Ik hoor graag van jullie!

Geplaatst:

Ik stek regelmatig rozen en @ciska is hier volgens mij erg bedreven in. Wat ik doe is nagenoeg hetzelfde als jij hebt beschreven. Ik gebruik nooit plastic zakjes om de boel vochtig te houden. Wat een betere manier is, weet ik niet. Misschien dat iemand anders daar een mening over heeft? Ik zal het in elk geval met de volgende stekpoging met een zakje erover proberen. Soms is dat vochtig houden wel een dingetje en zo blijft het net wat vochtiger allemaal. Het klinkt allemaal heel logisch dat het werkt.

Misschien kun je beide versies proberen? Je hebt 4 stekjes immers.

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Mellie.  Helaas heb ik ze alle vier in één grote pot gezet (bij gebrek aan meer potten, alles is bezet helaas).  Anders was het wel een leuk experiment geweest, inderdaad. 

Hoeveel succes heb jij tot nu gehad met het stekken van rozen. Moet ik dan denken aan 80-90% wat aanslaat, of bijvoorbeeld 50%? En doe je nog iets bijzonders bij dit soort weer, behalve het vochtig houden van de grond?

Geplaatst:

Gianni, er is een uitgebreid topic over rozen stekken in tuinvragen, het heet Rozen stekken (tja, ik weet niet hoe ik de link moet maken). Zelf doe ik wel een zakje over de stek die ik voor de winter met pot en al in graaf . Mijn succes is ongeveer 60 %.

• Like 1
Geplaatst:

Ik zit denk ik gemiddeld rond de 60%. Ik slaag tegenwoordig vaker wel dan niet in elk geval en zeker als ik in de lente stek, zit ik wel hoger. Een beetje roodsige takken die ik dan stek, doen het heel goed. Dan zit ik wel op 80% slaging. Maar ja. Ik stek wanneer het mij uitkomt, of ik heb een bos rozen die een beetje uitloopt. Ik kijk niet naar het seizoen, stekken doe ik toch wel, maar het voorjaar is beduidend favoriet bij me.

Edit: Ow ja en of ik iets speciaals doe met dit weer. Nu nog niet, maar als ik een jonge plant heb., bescherm ik die wel. Zo heb ik ooit een paarse roos uit de winkel gestekt. De allereerste x dat ik dat deed en hoppaa. Gelijk raak!
Was een prachtige roos. Maar helaas, in haar eerste winter kapot gevroren… dat wil ik dus nooit meer hebben natuurlijk. Dus er gaat tzt dan wel wat overheen. Een laag mulch van het een of het ander.

• Like 2
Geplaatst:

Oef, dat kapot vriezen zou ik graag willen vermijden. Ik vraag mij af of het ook een optie is om de stek binnen te zetten gedurende de winter. Daar wordt ie natuurlijk niet super sterk van, maar ik wil graag vermijden van het mislukt.

Mulch kan ik toevoegen: hier staat nog een zak.  Ik zal er zorg voor dragen om dat binnenkort te doen. Ik ben nu een beetje huiverig daarvoor, omdat ik bang ben dat ik een 'te' vochtige omgeving creëer waarin misschien rot makkelijker grip kan krijgen op de plant. 

@annaelizabeth : Ik denk dat het deze is? 

Geplaatst:

Ik zet de stekken in het najaar gewoon weg in de schaduw en uit de wind ingewone grond. In het voorjaar kijk ik wat er dan weer uitloopt. Ik kijk niet naar vorst o.i.d. Rozen zijn meestal winterhard, je kunt pech hebben met een erg strenge winter, maar als je vroeg genoeg stekt, hoop ik dat je in ieder geval 1 stek hebt die uitloopt. Dat is genoeg om later meer van te stekken.

• Like 1
Geplaatst:

Geen zakjes hier maar een plastic fles waarvan de bodem weggesneden is over de stekjes tot in de grond drukken. Bij een grotere pot kan je een 5L fles nemen. een mini serre dus.

Grond zeker altijd vochtig houden en als het echt warm is eventueel verluchten door de dop van de fles eraf te halen. Fles gaat er af wanneer er een nieuw blad boven komt. De eerste week enkel overdag er af doen ivm acclimatiseren.

Beslist in de schaduw zetten, tegen een muur op het noorden als het kan.

Zelfde techniek voor rozemarijn, salie, lavendel, basiliek, munt, wilgen en nog vele andere.

Als het meevalt heb je 90% succes. Ik heb ook al totaal mislukt gehad en dan had ik altijd wel ergens iets verkeerd gedaan.

• Like 1
Geplaatst:

Sluit me volledig aan bij Swa, tegen een noordenmuur, liefst in volle grond met een halve PET-fles erover. Maar wel standaard open laten als je ‘t mij vraagt. In april/mei/juni zal je de blaadjes gaan zien en weet je vrij zeker dat ze geworteld zijn. Kunnen rustig het eerste jaar uit de zon blijven. 

• Like 2
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Toch even een korte update.

999723617_Rosecuttingrozenstek.thumb.jpg.432f247b94a9e912b51f1fb4f9aa39d8.jpg

Ja, het ziet er een beetje kaal uit, maar er is goed nieuws! Ik ben dus 3 weken verder en alle stekjes zijn nog groen en niet uitgedroogd. De blaadjes zijn er wel afgevallen bij 3 van de 4, maar dat is niet ongewoon zo ik heb gelezen. Graag hoor ik of anderen hier ook die ervaring hebben en dat dit inderdaad al te weinig zegt. Wel heeft de resterende stek wat plekjes (mogelijk roetdauw?), maar ik verwacht dat die bladeren ook snel afvallen. 

Belangrijker is dat één van de stekjes plotseling zwarte plekken had aan de top en bij een van de zijtakken.  Ik denk dat het een soort van rot is, dus heb ik het eraf gesneden en daarna de snijplekken behandeld met een 3% waterstofperoxide oplossing als rudimentaire fungicide. De vraag is echter of een rozenstekje van 3 weken met mogelijk pas nét wat wortels in staat is of een dergelijke plek te laten genezen, of niet.  NB: van binnen was alles nog mooi groen. 

Als ik de stek beter kan verwijderen dan doe ik dat natuurlijk om besmetting van de rest te voorkomen, maar dan moet het natuurlijk wel noodzakelijk zijn. 

Geplaatst:
Graag hoor ik of anderen hier ook die ervaring hebben en dat dit inderdaad al te weinig zegt. Wel heeft de resterende stek wat plekjes (mogelijk roetdauw?), maar ik verwacht dat die bladeren ook snel afvallen. 

Als ze niet waren aangeslagen, had je dat wel al gezien. Dan waren ze inmiddels niet meer fris en fruitig en gewoon dor. Dat ze blad verliezen is gewoon de herfst, niks ernstigs. De zwarte plekken weet ik niet. Misschien iemand anders.
  • Like 1
Geplaatst:

@Mellie Dat is in ieder geval goed om te horen. Toch vraag ik mij af of de stek linksachter ten onder gaat, maar ik wacht gewoon af. Het zou wel leuk zijn als ik ze allemaal kan houden. 

Het resultaat zie ik verder toch pas in het voorjaar als het niet dor wordt.  Gezien het goede weer nu zit er aan te denken om er toch nog een paar te stekken: meer kan geen kwaad. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...