Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi!

Komende week gaan wij verhuizen. Mijn appelboom wil ik graag meenemen. Het is een laagstam terrasboompje die ik in de volle grond heb staan, nu ongeveer 2.20m hoog, maar moet hem nog snoeien voor de verhuizing natuurlijk. Ik weet niet wat voor ras het is, hij geeft kleine zure licht groene appeltjes en hij groeit vrij stijl omhoog, niet in de breedte (zoals mijn andere grotere cox orange pippin boom, die moet ik helaas achter laten...). Hij is ongeveer 6 jaar oud. De appelboom moet eerst naar een tijdelijk adres, en dan een twee maanden later naar de nieuwe woning. Ik ben niet van plan heel lang in de nieuwe woning te wonen, waarschijnlijk een jaar of twee. Wat raden jullie aan voor de appelboom? Hoe groot moet ik de kluit uit steken? En waar moet ik de boom dan instoppen? Ik had zelf bedacht om de boom in een speciekuip te zetten en dan twee maanden in de kuip te laten staan, en dan in het nieuwe woning de boom met kuip en al in te graven, zodat ie twee jaar later makkelijk weer verhuisd kan worden. Gaat dat goed? Of heeft er iemand misschien andere ideeen of tips?

Geplaatst:

Ik zou hem in de vollegrond zetten, beide keren. Is wel wat meer gedoe. Maar je kunt meer wortel eraan laten. In een kuip kun je weinig wortel proppen. 

Na twee jaar gewoon weer uitsteken en meenemen. In een kuip gaan de nieuwe wortels misschien rondgroeien en dan heb je een blijvend wortelprobleem. Als ik een fruitboom in pot koop die er al lang in staat, doe ik daarom wortelsnoei zodat er mooie nieuwe, rechte wortels aan komen.

In de tuin verplaats ik constant bomen, ze slaan altijd weer aan. Ik wacht wel altijd tot later in het seizoen, maar ik begrijp dat je weinig keuze hebt. 

Dat is mijn algemene ervaring, dus niet specifiek voor appelbomen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Als je de boom in een kuip zet, zorg dan dat er een heleboel gaten in die kuip zitten. Anders loopt-ie vol met water en heb je de wortels van je boom voortdurend in de nattigheid zitten. In dat geval kun je 'm net zo goed meteen weggooien, want dat overleeft-ie niet lang.

aangepast door marcelru
typo
Geplaatst:

Het kan goed gaan omdat de boom als het goed is al nieuwe knoppen heeft aangemaakt en door de verplanting vervroegd in een soort winterrust kan gaan. 

Zo ruim mogelijk rondom uitsteken met liefst een lange steekschop of spa. Wortels zullen beschadigen, maar als je ze in wat losse grond zet ook snel weer gaan bijgroeien de komende weken. Geen voeding geven!!! 

Tijdens de wintermaanden kun je een boom maanden overhouden door te zorgen dat de kluit in licht  vochtige (niet natte!!) en wat losse grond of onder een dikke laag natte herfstbladeren te houden. Essentieel is dat de wortels niet uit kunnen drogen....die ontwikkelen zich nog wat als de bodem nog wat warm is....zo kun je hem toch zeker tot begin april veilig overhouden Persoonlijk vind ik dat veel gemakkelijker dan ze in een kuip persen. Toen ik afgelopen winter een 250 bomen en struiken ineens moest verhuizen, heb ik ze schuin met de wortels in lange voren gezet, kort op elkaar, en de wortels toegedekt met zand, losse kleigrond gemengd met compost en/of een dik pak herfstblad. Water geven was niet nodig en ik heb er op gelet dat er geen water in de geul bleef staan. Dat is uitstekend gelukt en zo kon ik geleidelijk mijn nieuwe fruittuinen weer inplanten. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...