maurits Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 (aangepast) Op de bonnefooi heb ik wat verse rozemarijn en tijm met koude olijfolie geprepareerd voor consumptiedoeleinden. Maar nu ik me verdiep in de houdbaarheid van dit procedé lijkt er verschil te bestaan tussen bijvoorbeeld rozemarijnolie voor op de huid en voor consumptie. De meeste instructies die ik vind gaan echter over rozemarijnolie op de huid. Deze olie wordt warm gemaakt met het kruid erin en dan weer afgekoeld en gezeefd. De bewaartermijn is één week. Maar ik ben juist geinteresseerd in olijfolie-extract voor warme/koude consumptiedoeleinden. Daarnaast heb ik de 2 flessen echt ramvol gepropt met kruidentakjes. Dit zal waarschijnlijk een geconcentreerde smaak opleveren waardoor je spaarzaam zal moeten gebruiken. Mijn vragen zijn als volgt. 1) Wat is een optimale tijdsduur voor de olijfolie om te trekken bij kamertemperatuur? 2) Wat is de houdbaarheid van mijn geprepareerde kruidenolieën ongeveer bij kamertemperatuur? 3) Niet-voorgedroogde rozemarijn schijnt de olijfolie op termijn sneller doet schiften. Met hoeveel tijd wordt de houdbaarheid verkort? 4) Rozemarijn en tijm kunnen worden ingebracht tijdens warme bereiding op het vuur. Geldt dit ook voor een olie-extract dat onder in de pan nog heter wordt, of is het beter om op het laatste moment het olie-extract toe te voegen zodat het korter aan warmte wordt blootgesteld? 2 oktober 2022 aangepast door maurits Quote
grasje Geplaatst: 3 oktober 2022 Geplaatst: 3 oktober 2022 Ik heb hier geen persoonlijke ervaring mee maar ik heb wel gelezen dat je op deze manier kans hebt op botulisme. Het lastige daaraan is dat je dat niet kan zien of proeven maar het dus wel gevaarlijk is. Quote
fre3ke Geplaatst: 3 oktober 2022 Geplaatst: 3 oktober 2022 Al het water dat in je kruiden zit, maakt dat het gaat rotten. Dat proces begint waarschijnlijk na een dag of twee. De meeste etherische oliën verdampen rond 70 graden Celsius, dus je kan de boel niet verhitten om het water te verdampen en de rotting te voorkomen, zonder smaak te verliezen. Daarbij komt dat takken een hoge mate aan tannine bevatten en geen etherische olie. Ze geven dus wrangheid aan je eindproduct. Het lijkt er echter op dat je alleen zachte takjes hebt gebruikt? In dat geval kun je veel zout toevoegen en het eindproduct in gerechten gebruiken waar nog geen zout in zit, inclusief de blaadjes/takken. Ik kan de verhouding wel voor je opzoeken als je wilt. Weet niet of dit je vragen beantwoordt, maar het is alles wat ik ervan weet. Quote
maurits Geplaatst: 3 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2022 Mijn oog viel op flessen olijfolie in de handel met een paar takjes rozemarijn erin. Ik dacht: dat kan ik ook maar dan beter. Met de omschrijving rozemarijnolie wordt meestal bedoeld olie voor huidverzorging. Die moet op een specifieke manier bereid worden: voordrogen (ivm rotting) en blaadjes een beetje breken met stamper/vijzel. Olie verwarmen, rozemarijn toevoegen, olie afkoelen en filteren. Het preparaat is dan heel beperkt houdbaar. Maar dat heeft niets van doen met smaak. Maar met wat jij nu zegt zou het helemaal niet mogelijk zijn om smaakolie te maken met rozemarijn. Dat kan ik ook niet geloven, want ik zie de afbeeldingen van die fles+takjes op internet. Hoe doe ik dat nu precies? Quote
fre3ke Geplaatst: 4 oktober 2022 Geplaatst: 4 oktober 2022 (aangepast) Ik denk dat die takjes decoratief zijn. Als je rozemarijnextract koopt en in olijfolie doet, en daar een takje in stopt, ben je klaar. Zo werkt de handel. Edit: niet de hele handel werkt zo. Deze kneuzen en persen de blaadjes met de olijven. Er zit alleen geen takje in. https://www.liquidodoro.com/nl/rozemarijn-olijfolie-kopen 4 oktober 2022 aangepast door fre3ke Quote
grasje Geplaatst: 4 oktober 2022 Geplaatst: 4 oktober 2022 Ik dacht inderdaad dat het grootste probleem zit in het gebruik van verse kruiden. Wanneer je ze vooraf droogt dan is het vocht eruit maar of alleen dat voldoende is weet ik ook niet. Quote
maurits Geplaatst: 4 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2022 Haha oke, alleen voor de decoratie dus. Daar ben ik mooi ingetuind dan. Ik vond het wel een leuk kadootje om weg te geven. Maar ik wil niemand bewust om zeep helpen uiteraard. Dit keer als nieuwgierige onderzoeker ga ik het proces nog eens overdoen. Zonder takjes maar met kunstmatig voordrogen en breken van de blaadjes. Quote
maurits Geplaatst: 4 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2022 Door zojuist het woord 'extract' toe te voegen aan mijn zoekterm kreeg ik ineens veel meer bruikbare hits. Google 'rozemarijn extract maken'. Quote
woldistel Geplaatst: 9 oktober 2022 Geplaatst: 9 oktober 2022 Etherische of essentiele olien worden verkregen door destillatie. Dat kun je dan samen met een goed gedroogd takje in een fles doen. Vers kruid kun je altijd trekken in warme olie om binnen een week te gebruiken (inwendig gebruik, hè, volgens mij kun je aan de buitenkant alles smeren🤨) Maar als je verse rozemarijn in olie doet zul je al snel merken dat de olie zelf ook ranzig gaat ruiken. Rozemarijn of tijm of iets anders op azijn is veel veiliger (als je dan toch iets kado wilt doen) omdat botulisme zich niet kan ontwikkelen onder een Ph van 4,5. Botulisme is een van mijn aargh-en. Je ziet het niet, je proeft het niet. Russische roulette, dus ik vermijd het. Quote
kristo Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 hoi maurits, een algemene regel wat ik in men restaurant hanteer en vroeger op de hotelschool leerde: kruiden (rozemarijn, tijm, deze aspergeperiode: kamille 👍) gebruik een neutrale olie (druivenpit, koolzaad, ...) ong 30 min. laten trekkken op 80 gr in de oven, zeker niet tot kookpunt brengen !! een nacht laten trekken op kamertemperatuur en dan passeren door een zeefje, indien mogelijk en beter, laat je olie vacuum trekken door je plaatselijke slager, fluitje van een cent, zo kan je jouw olie écht laten infuseren door je kruiden, succes 👍 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.