Bernard Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 Manderijnenboom Ik heb 4 jaar geleden een manderijnenboompje waaraan heel kleine vruchten zaten. Niet geschikt om te eten, maar waarschijnlijk alleen voor de sier. inmiddels is het boompjeruim 1 m groot. in de winter wordt het blad wel wat geel en blijft de struik buiten staan totdat het gaat vriezen. Staat dan even in een donkere garage. Dit jaar heeft de plant in aug/ sept. Heel veel bloemen gekregen die een heerlijke geur verspreiden. ik vraag mij nu af of er nog nog, zo laat in het haar vruchten aan kunnen komen. Quote
weknow Geplaatst: 14 september 2022 Geplaatst: 14 september 2022 Zeker, dat kan. Ligt aan de soort/het ras. Koel en zeer licht overwinterenen je hebt alle kans dat er (kleine?) mandarijnen aankomen die nog rijpen (maar vaak wel zuur blijven, ook dat is dan eigen aan de soort). Vaak kun je dan wel prima gebruiken in jam, gebak e.d. omdanks dat het een zure soort is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
MSDG Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Zal wellicht een calamondin zijn. 😉👍 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Goldfish Geplaatst: 18 september 2022 Geplaatst: 18 september 2022 Dat was ook mijn idee! Dus een kruising tussen Kumquat en een Mandarijn. Zoete schil die je direct kan eten of eerst bewerken, vruchtvlees en sap is in Nederlandse omstandigheden vaak erg zuur, maar kan dus als alternatief voor citroensap dienen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.