Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal

Ik lees hier al een tijdje mee maar binnenkort ga ik verhuizen naar een huis met een grote tuin.

De bedoeling is om hier een nieuwe moestuin te starten, een tuinkas te plaatsen voor de tomaten/paprika/komkommers en eventueel meloenen.

Ook ga ik starten met een hungrybin wormenfarm om zo vermicompost te produceren voor de tuin.

De bijenvolken krijgen hun eigen plek en de bedoeling is om een kippenren te maken voor enkele leg kippen. Als de ruimte het toe laat wil ik eventueel nog vleeskippen/vleeskonijnen gaan houden.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het eea gecombineerd hebben om efficiënt met de ruimte om te gaan. Denk aan fruit/notenbomen in de kippenren. Pergola bij een zitje met klimplanten zoals druif/kiwi

Ook een bruikbare grote regenwater opvang moet ik nog een goed plan op vinden. Het idee nu is om 2 ibc containers te koppelen

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Wat heerlijk, een grote tuin. Mij schiet vooral te binnen dat je niet alle projecten ineens af kunt krijgen, en ook de tuin moet leren kennen voordat je bijvoorbeeld weet waar je het zitje wilt (de enige plek met winterzon?). 

Ik heb zelf alleen een pergola en regenton, van wat jij noemt. De druiven bij de pergola beginnen nu pas de horizontale latten te bereiken. Dus de eerste twee jaar kun je er nog van alles onder aanplanten. Ik heb zelf het plan om worteldoek met houtsnippers te gaan leggen in de zomer wanneer de druiven echt schaduw gaan werpen. Maar dat in de winter weer te verwijderen zodat de winterpostelein daar kan groeien.

Veel plezier alvast!

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Wij zijn anderhalf jaar geleden verhuisd naar een huis met een tuin van ruim 2000m2. Stap voor stap zijn we het één en ander aan het veranderen. We zijn begonnen met een moestuin deel, dicht bij ons huis en de buitenkraan. Dat is fijn met watergeven en ook als we even snel wat willen oogsten tijdens het koken. Verder hebben we eenden en kippen in een hoek van de tuin waar al veel bomen stonden, een deel hebben we verwijderd omdat het erg wild was en we hebben ook weer wat fruitbomen terug gepland. Zo hebben ze veel beschutting om te schuilen voor roofvogels en kunnen ze de schaduw opzoeken. 

Uiteindelijk is het goed om niet te snel te willen gaan, door je tuin te leren kennen kan je een betere indeling maken. Zo kan je  ontdekken waar het bijvoorbeeld (te) nat of (te) droog is, waar teveel wind komt of veel of weinig zon. 

Wij hebben een terras met druif voor de schaduw het dichtst bij ons huis, hiernaast een buitenkeuken waar we overdekt kunnen zitten, daar achter ligt de moestuin. Dit is de zuidkant van ons huis. De eenden en kippen zitten op het oosten en op het westen hebben we een stuk thee/kruidentuin. Verspreid over de tuin hebben we fruitbomen staan en dat willen we nog uitbreiden komend najaar. Pompoenen, aardperen en artisjokken hebben we nu aan de rand van de tuin staan. 

De noordkant is nu nog vrij leeg, daar gaan we langzaamaan meer invulling aan geven. 

Uiteindelijk is elke locatie anders. Zo wonen wij in Bulgarije met warme en droge zomers, we wonen vrij hoog waardoor we veel wind vangen. De situatie is dan geheel anders dan bijvoorbeeld een perceel in Nederland in een bebost gebied. Uiteindelijk ontdek je vanzelf wat voor jullie wel of niet werkt. 

Leuk dat je bijen houdt, dat willen we ook nog gaan doen in de toekomst. 

• Like 2
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...