Citroen2 Geplaatst: 12 september 2022 Delen Geplaatst: 12 september 2022 Beste, Mijn citroenboom geeft nu heel veel bloesems terwijl het al halverwege september is en de boom wel wat snoei nodig heeft. De takken worden vrij lang. De boom heb ik vorig jaar in een naar blijkt niet zo'n beste staat gekocht. Het slechtste blad heeft hij nu laten vallen wat ervoor zorgt dat het in de kroon een beetje kaal kijkt. In het voorjaar zaten de knoppen vooral in de kroon. Deze zijn er op 2 na bijna allemaal afgevallen helaas. Nu zitten de bloesems allemaal aan of dicht bij de uiteindes van de takken. Snoeien kan nu dus niet. Mits ik alle bloesem wegknip. En dat vind ik een beetje zonde.......... Wat zou jullie advies zijn? Wat is het advies? Wel of niet snoeien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 12 september 2022 Delen Geplaatst: 12 september 2022 8 uren geleden, Citroen2 zei: Nu zitten de bloesems allemaal aan of dicht bij de uiteindes van de takken. Snoeien kan nu dus niet. Mits ik alle bloesem wegknip. En dat vind ik een beetje zonde.......... Wat zou jullie advies zijn? Niet snoeien nu, denk ik. Maar wat voor een soort citroen je hebt, kan ook wat uitmaken. (Specifiek per soort kennis heb ik overigens niet...maar ik zie duidelijke verschillen bij de paar die ik heb) 1. Waarom zou dat boompje zo nodig gesnoeid moeten worden? Ik denk dat het heel natuurlijk groeit...zoals het bij de soort hoort. Als je het te vol of wild vind kun je hier en daar wat uitdunnen. In de meeste gevallen - tenzij het een fruitsoort is, waarbij je door gerichte inkorting van takken vruchthout wilt stimuleren - is snoeien GEEN inknippen of korter maken van takjes. Meestal heeft die slechte snoeiwijze een ongewenst harder groei en veel bossiger worden effect! Bij het meeste fruit snoei je best door hele takken weg te nemen en zo - indien nodig alleen - meer licht en lucht in de kroon te brengen. Snoeien van citrus doe ik - alleen op boven beschreven manier - in het voorjaar en maar soms....en dan als ik de plant een maatje grotere pot geef. 2. Nu bloeien is niet zo abnormaal. In citruslanden valt de citroenoogst veel later en is ze veel gespreider dan van mandarijnen bijvoorbeeld enook dan van de meeste sinaasappelen. Vanaf december tot mei...bloei van nu zou daarin passen en een oogst in het vroege voorjaar moeten geven. Daarna weer in vorm brengen door te lange en ongewenste (zij-) takken weg te nemen vooral, lijkt me het beste moment en een slimme manier. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
moonlight Geplaatst: 3 oktober 2022 Delen Geplaatst: 3 oktober 2022 Mijn citroenen zijn groen , hierlangs duurt het voor ze geel worden en moeten de boom ingepakt worden in de winter Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
fre3ke Geplaatst: 3 oktober 2022 Delen Geplaatst: 3 oktober 2022 Mijn calamondin heeft ook groene vruchten en die gaan niet meer rijpen met de zonkracht die we nu hebben, maar ik laat ze toch nog even zitten zolang het boompje er goed uitziet. Ik zet de pot alleen binnen wanneer het vriest of wanneer er schrale oostenwind is. Maar citroen is wat gevoeliger denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.