wilma Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Aanstaande donderdag heeft de Lidl een plastic kasje in de aanbieding. Dit zou ik voor meloenen graag aanschaffen maar omdat ik nog niet eerder met een kas gewerkt heb en ook meloen kweken niet eerder gedaan heb, zou ik graag willen weten hoe met zo,n kasje om te gaan. Het plan is om het tegen een schutting in de volle zon te plaatsen. Er zullen 4 ligplankjes in zijn. Die naar het laat aanzien niet al te breed zijn, zodat flink grote potten er niet op zullen passen, maar de achterkant is 1.40 breed en 200 hoog, dus grote potten op de grond zou dan kunnen. De vragen waar ik mee zit zijn:- waar moet ik op letten als dit geheel goed geïnstalleerd moet worden?- Kwa ondergrond, wat is het beste: op tegels of in aarde?- Een dakraam heeft het niet wel een oprolbare ingang: moet ik dat regelmatig open zetten of dicht laten in verband met hoog oplopende temperatuur of te veel koude?- Is in deze kleine ruimte ook de zorg voor goed bij elkaar passende soorten groenten of fruit van toepassing of maak het niet uit wat je bij elkaar zet? Wie helpt mij een beetje op weg met jullie praktijk ervaring.Ook zoek ik van alles op t net, maar kan daar met deze vragen niets mee.Dank bij voorbaat voor de moeite groetjes Wilma Quote
sannie Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Leuke vraag ik heb mijn oog er ook op laten vallen. Ben benieuwd naar de antwoorden Quote
dennislp Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Ben ik blind? Ik zie hem niet op internet staan... hebben jullie een link er naar toe? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
sannie Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief en krijgen hem dan misschien een dag eerder onder ogen? Quote
Bit Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 en kost 60,- zag ik net in een bericht op http://www.mijntuin.org/ . mja. voor de liefhebber. Ben wel benieuwd wat men hier er van vindt. Quote
hansm Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Lijkt mij best werken al is mooi anders ziet er niet degelijk uit waarschijnlijk 1 seizoen, plankjes kunnen denk ik amper gewicht dragen.Werkt eigenlijk precies zo als tuin, dus ja er kunnen verschillende dingen in maar enkel voor meloen zou ik niet doen je kun een hoop meloenen kopen voor 60 euro, dan kun je beter met een glazen plaat een kasje zelf in elkaar vogelen.Tijdens warme zomerdagen staat bij mij kas open, eind van de dag doe ik hem dicht, wat je vooral niet wilt is een vochtig plus warm klimaat in een kas, ik probeer de lucht niet vochtig te houden maar grond wel door veel luchten. Quote Players only love you when they're playing.
sannie Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Ze zijn er ook in aldi zwitersland en laat nou mijn vader komende week erheen gaan en daar staan ze voor 60 frank (45 euro) Voor mij is het het eerste jaar en wil toch een kasje en dit leek mij ook een mooie om mee te beginnen.Tenzij het uit elkaar valt als je er naar kijkt natuurlijk en kost 60,- zag ik net in een bericht op http://www.mijntuin.org/ . mja. voor de liefhebber. Ben wel benieuwd wat men hier er van vindt. kon dit bericht niet zo snel vinden Quote
Eva Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 deze heb ik vorig jaar gekocht.hij werkte prima.... het is maar een licht dingetje dus zorg ervoor dat je hem goed ankert en altijd wat op de treetjes hebt staan anders waait hij weg!en in de herfst schoonmaken en droog opbergen want het plastic houd niet zo van de winter.dat laatste is bij mij niet goed gegaan dus ik denk dat ik er nog maar één seizoen mee kan.ik heb hem gebruikt om voor te zaaien in bakken en later om kleinere planten in te houden. grote planten kunnen niet op de treetjes staan, daar zijn ze niet sterk genoeg voor.in de natte zomer was de luchtvochtigheid echt enorm (kans op schimmel/rot), en luchtten is lastig met het risico op wegwaaien... voor meloen zou ik zelf eerder een lage tunnelkas nemen.... Quote
dennislp Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 hij werkte prima.... Dus de pepers gaan er goed in? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
sannie Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 moeten die rekjes erin of kan het ook zonder? het verankeren had ik ook bedacht, ik dacht om van houten planken een fundering te maken en deze verankeren in de grond. Quote
hansm Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Zou maar minimaal op elke hoek een paal de grond inslaan en daar goed aan vast maken,waarschijnlijk denk ik dat Eva haar tip als voorzaaitentje meest praktische is. Quote Players only love you when they're playing.
wilma Geplaatst: 19 februari 2012 Auteur Geplaatst: 19 februari 2012 zo te zien vinden jullie het maar niks.Weg waaien een probleem, slappe plankjes.meloen duur gekochtMaar,,, bij mij zou weg waaien door het aan de schutting vast te maken niet zo van toepassing zijn. Het plezier om iets te kweken dat niet in volle grond kan is voor mij een reden er een aan te schaffen.kweektunnels heb ik geen plaats voor, en nog vervelender is dat mijn tuin waar ik groenten kan kweken 60 km van mijn woonhuis af ligt, en er maar 1 dag in de week heenga.gezien dat ik een dame op leeftijd ben en beslist niet zelf een kasje, van plastic of glas kan maken is dit geval gunstiger voor mij om wat te stoeien met wat kleingoed. een kropje sla, wat kruiden een komkommertje en of meloentje ( dicht naast de huisdeur) moet toch te doen zijn?Geoppeerd is ook de vochtigheid goed in de gaten te houden, die wenk neem ik mee. Wat doe ik nu op de grond. aarde of tegels.Moet een stukje van mijn siertuin er voor aanpasen dus het is goed te weten hoe het op de grond moet staan. Moet er ook voor overtollig regenwater bij plensbuien nog iets gedaan worden?in de winter opbergen? lijkt mij niet zo leuk, heb dan een grote kale plek in de kleine border.maar ik hou me aanbevolen voor goede raad. groetjes Wilma Quote
dennislp Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Voor wat sla enz. lijkt me dit kasje wat overbodig.. Sla staat anders in de zomer wel erg warm denk! Kan je denk beter overwegen om 1 of 2 van deze tafeltjes aan te schaffen, zijn vrijwel in elk tuincentrum te vinden: of gewoon potten of vollegrond. In het voor en najaar is zo'n kasje van de lidl waarschijnlijk ideaal... maar midden in de zomer denk erg warm. Maar voor meloen bijv. kan het wel goed werken denk, ruimte genoeg er in denk. Wel inderdaad het kasje goed vast zetten. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
wilma Geplaatst: 19 februari 2012 Auteur Geplaatst: 19 februari 2012 hallo dennislp, je bezorgdheid voor mijn lijfelijk gemak vind ik ontroerend, dank daarvoor. Maar aan tafels heb ik geen gebrek in mijn tuintje. Daar staan allerlei dingen in potten op.Hetgeen overblijft aan grond oppervlak is niet van dien aard dat ik er een kromme rug aan over houd.het kas/tentje is alleen bedoeld voor die planten die ik niet gewoon in de tuin kan zetten zo als ik al had aangegeven.inplaats van achter de geraniums zitten, wil ik liever actief er mee bezig zijn. Ga het denkelijk toch maar proberen, als het bevalt kan ik altijd nog verder zien voor het volgende jaar.Groetjes Wilma Quote
hansm Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 jahoor dan zou ik het doen ik heb ook thuis graag wat ruimte om groente te kweken terwijl ik grote moestuin ergens anders heb, en ik kweek ook weleens iets wat meer kost dan in winkel gewoon voor de lol/leuk ervanom het te proberen.Vooral het dak van kasje moet goed strak staan dat er geen water in een "kuil"" blijft staan, zelf zou ik de grond gewoon grond houden dan kun je onder grote planten nog wat kruiden, sla of bv goudsbloemen kwijt.Eigenlijk gebruik ik kas gewoon zoals rest van tuin, wat betreft water en mest.Vorig jaar had ik een vergelijkbaar tomaten kasje genomen en deze werkte perfect met tomaten, vooral omdat de planten droog bleven en toch best wat warmte extra krijgen. Quote Players only love you when they're playing.
wilma Geplaatst: 19 februari 2012 Auteur Geplaatst: 19 februari 2012 hansm. wanneer kan je de tomaatplantjes er al in zetten? nu staan ze nog met 1 paar goede bladeren in koude kamer , ook een meloentje heb ik al in een potje staan.ja, ik weet het voorjaar moet nog komen maar in deze sombere dagen gaat mijn bloed kriebelen van ongeduld. groetjes Wilma Quote
Eva Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 de tomaten kunnen er in principe al eind maart in.zolang je er maar rekening mee houd dat als het gaat vriezen de planten weer in huis moeten. een heel gesleep dus.en dan is er natuurlijk ook de kans dat de groei van de plantjes stopt of vertraagd omdat het voorlopig nou eenmaal kouder in je kasje zal zijn dan in huis. ikzelf plaats mijn tomatenplantjes al half april (in hetzelfde kasje dat bij de buurman in de tuin staat) en houd de weersberichten goed in de gaten een groot stel peperplanten komt er rond die tijd ook in te staan. oh ja, en mijn kasje staat op tegels.en ik heb er nog nooit last van gehad dat er water op het tentje blijft staan. Quote
Ruitertje Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Ik heb hem bij de lidl site gevonden, hier is de link: http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/SID-E6253603-B6D65CAB/lidl_nl/hs.xsl/index_28033.htm Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.
annemiek123 Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Ik heb het kleinere muurkasje , zelfde soort materiaal, komt elk jaar wel bij de gamma of lidl in de aanbieding. Soms met een zomerhoes en winterhoes van vliesdoek. Die vliesdoek is met 1 jaar helemaal vergaan, de plastic hoes gaat met 2 jaar kapot. Deze heb ik afgelopen jaar vervangen door plexiglas plaat. Het ziet er nu goed uit. Het kasje heb ik aan de muur geschroefd anders waait ie idd weg. De 4 metalen rekjes/dragers voldoen goed. Ik zet er in het voorjaar de zaailingen in om af te harden, in de winter planten die over moeten blijven, ook heb ik er een thermometer in gehangen. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Night Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Ik heb ook het lidl kasje vorig jaar gekocht, hij bevalt me super.Ik heb hem zelfs niet vastgezet, blijft bij de ergste storm gewoon overeind, krijg geen plassen water in het dak en hij heeft de erge vorst ook overleefd.Misschien haal ik er nog wel 1 bij, moet alleen nog even een vrij gaatje vinden in mijn tuin Quote Schrijffouten onder voorbehoud
diniedam Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 ik heb em ook.. inmiddels 2 seizoenen gebruikt. Ik hoop dat ie nog een seizoen kan, maar het plastic is inmiddels op meerdere plekken gebarsten (tussen het touw zegmaar) maar heb er eentje op reserve bij gekocht. Just in case maar ga em tot het uiterste gebruikenIk heb de kas wel steeds in de wintermaanden weer afgebroken, want anders zou het al eerder kapot zijn denk ik. Ik gebruik de kas iig voor de opkweek van allerlei groentes en de rest van de kas staat vol met pepers (na ja vol, stuk of 10planten in een 7.5ltr pot). ben er zeer tevreden over Quote
faith Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Ik heb drie jaar geleden dit kasje gekocht bij de Lidl, het is super en wanneer je in het najaar het plastic eraf haalt gaat het jaren mee.De leggers heb ik planken op gelegd, dit geeft extra stevigheid. Vraag: ik ben de handleiding voor het opzetten kwijt, wie wil deze aan mij mailen? [email protected] Alvast heel hartelijk bedankt! Quote
marnick1999 Geplaatst: 8 april 2012 Geplaatst: 8 april 2012 deze is goed kooper en grooter volgens mij http://www.koopgoedkoop.nl/tuin/tuinkassen/folie-kas/tomatenkas-2-30-m-met-kweekrekken.html Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.