Ga naar inhoud

Vreemd groeiende, nieuwe braam snoeien

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb een maand of 2 terug een doornloze braam geplant waarbij t leek alsof alle scheuten vanuit 1 punt kwamen.

Op advies van iemand hier heb ik toen alle zijtakjes en alle kleinere scheuten verwijderd en de 3 grootste laten staan voor volgend jaar. 

Probleem is nu echter dat die 3 takken ondertussen zo'n 2.5m lang zijn en ik ook nog steeds nieuwe takken vanuit het beginpunt krijg, waardoor ik er opnieuw ook een aantal heb van circa een meter.

Iemand enig idee hoe m te snoeien? Hij heeft dit jaar geen vrucht gedragen, ook niet voor dat ik m kreeg, en met al die absurd snel groeiende scheuten heb ik geen idee meer wat te doen.

aangepast door Vlavlip
Geplaatst:

Die absurd snel groeiende scheuten zijn de takken waar volgend jaar je vruchten aan gaan groeien. :mrgreen:Dus de oude houtige takken kun je wegknippen en die nieuwe scheuten opbinden.

Foto van de braam is ook handig. :cool:

Geplaatst:

De meeste doornloze bramen zijn ook niet zo smakelijk, ik hoop dat jouw braam een uitzondering is, zodra er vruchten aan komen. En verder wat Erny zegt natuurlijk.

Geplaatst: (aangepast)
35 minuten geleden, Erny zei:

Die absurd snel groeiende scheuten zijn de takken waar volgend jaar je vruchten aan gaan groeien. :mrgreen:Dus de oude houtige takken kun je wegknippen en die nieuwe scheuten opbinden.

Foto van de braam is ook handig. :cool:

Er zijn geen houtige takken, alles aan die plant groeit bizar snel.

Dit zijn foto's die ik eerder heb geplaatst, de onderkant ziet er nog ongeveer zo uit.

IMG_20220708_195116.jpg.5ab4a897581b7d46bf7497237f9793b3.thumb.jpg.e3ef7be5827072d65ed2efc6508aeff2.jpg

IMG_20220708_195017.jpg.94264ca88d8d5027f51f1e80772db3be.thumb.jpg.2f661adb4e624c679934e45f66af47e4.jpg

@flup, weet ik, maar de plekken waar ie kan staan zijn me allemaal te dicht bij deuren en looppaden om er een met doorns neer te zetten. Ik hoop dus dat ie in ieder geval oke smaakt.

aangepast door Vlavlip
Geplaatst:

Ik snoei van mijn doornloze braam in de zomer gewoon alle ongewenste nieuwe scheuten weg. Ik laat er een paar staan, die niet hinderlijk zijn en die top ik. Na de bloei en voor het afrijpen van de vruchten maakt dit soort braam nogal wat dikke scheuten die inderdaad binnen no-time een flinke lengte hebben. 

In de late herfst/winter knip ik de takken die vrucht gedragen hebben bij de grond af en bind de overgebleven takken opnieuw aan. 

Over smaak valt niet te twisten, maar ik gebruik de vruchten van mijn braam toch meestal voor sap/ wijnenzo en daar gooi ik rustig wat suiker of een zuurtje bij. De vruchten zijn twee keer zo groot als die van de wilde braam en leveren nogal wat sap. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...