Ga naar inhoud

Verhoogde bedden DIY voorbeelden

RedTomato

Aanbevolen berichten

Ik zie ze hier niet zo veel voorbij komen, maar internationaal wat meer en dat zijn de verhoogde bedden. Wij overwegen om enkele te plaatsen. De grond daar is zeer hard (speciale ondergrond van een rijbak) en zo krijg je onkruid minder snel in de bak.  De kant en klare bedden die je kunt kopen vind ik te klein (wil 1.20 breed hebben), te instabiel of ze zijn gewoon veel te duur.  Ik ben benieuwd naar DIY voorbeelden van leden die het wel hebben geplaatst! 

Wij twijfelen trouwens tussen holle betonblokken als omranding of stalen trapezeplaten (zonder isolatie). 

aangepast door RedTomato
Link naar reactie
Delen op andere sites

• RedTomato changed the title to Verhoogde bedden DIY voorbeelden

Deze Fransmannen uit de omstreken van Parijs hebben een leuk voorbeeld. Je hoeft geen Frans te spreken om te begrijpen wat er moet gebeuren. Het bovenste, optioneel, laagje zijn tarwestropellets die gebruikt worden als bedding in paardenstallen.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik de eerste laag van de bak, die welke op de grond rust, uit betonblokken maken omdat die niet rotten. De 'vloer' van de bak zou ik ook open laten zodat er verbinding is met de rest van de wereld en het overtollige water eenvoudig weg kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij willen niet voor een houten constructie gaan. Het meeste hout wat wij (NL/Duitsland) hier hebben rot binnen 5 tot 10 jaar weg en dan betaal je er nu een hoop geld voor en stek je er een hoo werk in en moet je het dus binnen 5- 10 jaar opnieuw doen, met meer werk, want dan zit er ook inhoudt in. 

En inderdaad, de bodem moet open zijn zodat het water wel weg kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Als je niet voor een houten constructie wil gaan, dan is steen een optie. Zelf hebben wij ook verhoogde bedden in de vorm van verhoogde bakken gemaakt Zodat het terras nuttiger gebruikt wordt. Onderkant open, maar wel van hout. Ik vind zelf plastic geen optie (zoals in de Franse filmpje), dat wil ik zo min mogelijk in de tuin hebben. Hout rot wel weg, maar hardhout veel minder. Dat gaat zeker 10+ jaar mee, is mijn ervaring. Plastic rot eerder kapot en dan krijg je plastictroep in de grond, dat vind ik persoonlijk slechter voor het milieu. Je zou de houten bakken ook op tegels kunnen zetten, zodat het hout minder in contact met de bodem komt. Bij ons staan de bakken op het terras, dus dat is minder een probleem.

Ik heb zelf nog heel veel plastic bakken in de tuin en die blijf ik wel gebruiken, totdat die kapot zijn. Maar ben wel aan het afbouwen, want hout ziet er mooier uit en is beter voor het milieu.

Zelf gebouwd en niet goedkoop, maar als je het koopt is het duurder en kleiner. Of van materiaal gemaakt wat niet zo lang houdbaar is en er lelijker uitziet.

Op de foto de eerste bak die ik vorig jaar gemaakt heb (afmetingen 1,80m x 0,80m en zo'n 80cm hoog). Inmiddels staan er 7 zelfgemaakte verhoogde bakken op het terras. Ook heb ik nog van de buren grote houten bakken gekregen en nog wat andere houten bakken van een vereniging waar ik lid van ben. Die gekregen bakken zijn dan wel van een duidelijk slechtere houtkwaliteit, maar dat maakt mij niet uit. Ook die bakken gebruik ik nu al een paar jaar.

44.thumb.jpg.e08eddafcf17e65cab7cfa7ff23fdae1.jpg

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik graag straatklinker. Gemakkerlijk aan te komen en gratis af te halen

De middelste back is gemetseld en de buitenste bakken zijn gewoon los gestapelt. Die blijven echt zonder problemen op hun plaats.

Ik vind dit een idiale oplossing en zeer duurzame om dat het materiaal niet rot en het is hergebruikt materiaal.

kas.jpg

• Like 8

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen recente foto maar mijn verhoogde bakken zijn te zien in mijn moestuinseizoen. Verhoogde bakken zijn gemaakt van opsluitbanden en grindtegels (60x40cm dacht ik?). Die tegels worden vaak gratis aangeboden en de opsluitbanden konden we goedkoop overnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, RedTomato said:

@AshaiRey

Ziet er goed uit! Jammer genoeg mag metselen hier niet (moet verplaatsbaar blijven) en zijn voor de hoogte die ik zoek losse stenen denk ik niet erg handig. Maar zoiets zou ik ook wel willen. 

Ik zou zeggen probeer het eens met een kleine bak. Het blijft beter op zijn plek liggen dan je zou verwachten. De aarde gedraagt zich meer als een blok dan als een vloeistof. De wand zal minder snel uitbollen dan je vermoed. En als je het niet vertrouwd dan kan je op halverwege de hoogte meerdere stenen naar binnen wijzend leggen zodat deze als een anker gaan fungeren.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...
Op 15-11-2022 om 11:49, RedTomato zei:

Dat vind ik wel erg interessant... ik leg het even voor aan mijn wederhelft...

en als dit het wordt moeten we stoeptegels gaan verzamelen.

Ik kwam dit topic nu tegen en zag dat het al wat ouder was, dus ik ben benieuwd wat het is geworden? Ik heb mijn verhoogde bedden van hardhout gemaakt, wat ik ergens tegen kwam met slopen tijdens het werk. Heeft mij dus enkel een doosje RVS schroeven gekost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nog geen verhoogde bedden. Hoewel stoeptegels waarschijnlijk goedkoop zijn om aan te komen. Maar mijn man zag het halveren van honderden tegels ook niet echt zitten. En het zou ook heel veel retourtjes kosten aangezien onze aanhangwagen ook maar beperkt gewicht kan hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Hoi,

Wie heeft er ervaring met verhoogde moestuinbedden van gevlochten wilgentenen? Het lijkt me heel mooi, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat het verrot, zowel de wilgentenen als de houten palen (meestal wordt kastanjehout gebruikt). En hoe lang gaan houten randen mee? 

Heel positieve ervaringen met ander materiaal hoor ik ook graag!

Ik ben benieuwd!

Groet,

Marjon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...