Ga naar inhoud

Meloenpeer ofwel de solanum muricatum pepino

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo mensen wie heeft er ervaring met deze plant? kan hij gezaaid worden en geeft hij dan ook nog vruchten in dit jaar?

Wat is de grond samenstelling en de groote van de te gebruiken pot? wie heeft advies. Groetjes Wilma

Geplaatst:

Wilma,

zie ook hier: https://www.moestuinforum.nl/meloenpeer-pepino-t543.html

hallo mensen wie heeft er ervaring met deze plant? kan hij gezaaid worden en geeft hij dan ook nog vruchten in dit jaar? Wat is de grond samenstelling en de groote van de te gebruiken pot? wie heeft advies. Groetjes Wilma
Ik heb hem vorig jaar gehad en toen ook rijpe vruchten kunnen oogsten. Helaas na een fikse hagelbui zat niet alleen mijn auto vol deuken maar moesten de 10-20 rijpe vruchten die er toen nog aanhingen het helaas ook ontgelden Het schijnt niet altijd te lukken om rijpe vruchten te krijgen dus het blijft een gokje. Onrijp zijn ze niet lekker en narijpen doen ze maar beperkt.

Meloenpeer wordt een vrij forse plant, ik zou minimaal een pot van 10 liter gebruiken, maar enkele maten groter of in de volle grond is beter. In pot is gewone potgrond voldoende.

Als je meer wilt weten horen we het wel

Geplaatst:
hallo mensen wie heeft er ervaring met deze plant?

Na twee jaar meloenpeer kweken stop ik er dit jaar mee. Het aantal aan de struik gerijpte vruchten was het eerste jaar nog redelijk (als ik me positief uitdruk ) maar afgelopen jaar viel het zwaar tegen. De vruchtzetting is onvoorspelbaar. Alleen de aan de struik gerijpte vruchten zijn echt lekker. Van de vruchten die je afplukt om na te rijpen , omdat ze voor de winter van de struiken af moeten , kleuren de meeste dan nog wel en zien er dan ook goed uit maar de smaak stelt niks voor. 'Eetbaar' zou ik zeggen en daar houdt het dan mee op. Ik val een beetje in herhaling , lees de diverse topics over meloenperen maar eens na en je komt deze opmerkingen vaker tegen.

Het is overigens wel een leuke struik om eens een keertje in je tuin te hebben staan maar maak je geen illusies over een flinke oogst meloenperen.

kan hij gezaaid worden en geeft hij dan ook nog vruchten in dit jaar?

Hij laat zich makkelijk zaaien en geeft dan net zo makkelijk (misschien beter gezegd moeilijk ) vruchten in hetzelfde jaar als een gestekt exemplaar. Daarmee bedoel ik dat uiteindelijk het aantal vruchten meestal wel meevalt maar het merendeel daarvan is te laat om af te rijpen. Ik had mijn meloenperen het eerste jaar uit zaad gekweekt , vorig jaar had ik ze uit stek over gehouden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

wel mensen de meningen van jullie hebben mij er toe gebracht die peer maar te laten schieten. Bedankt voor jullie inbreng, gelukkig nog niets aangeschaft van te voren dus geen schade geleden.

groet Wilma

Geplaatst:

Een paar jaar geleden eens een plantje gekocht bij de Aldi. In zo'n karton voor een euro.

Kleine 4 liter pot...vol! Er hingen wel 10 vruchten aan. Maar wist ik veel dat je ze ook kon eten. Zonde hoor.

Geplaatst:

ja menph dat is balen. Niet dat ik er iets van wist hoor, heb hier wel een en ander geleerd. Met al die nieuwe dingen is het moeilijk te weten wat het is en hoe je het kweekt. als ik op de markt langs die buitenlandse kramen loopt raak ik niet uitgekeken op t assortiment fruit en groenten.Zou wel van alles wat willen proberen. Maar goed, ik ken mijn beperkingen

Heb je nadien nog wel een poging ondernomen om het te kweken?

Groetjes Wilma

Geplaatst:

ik had er vorig jaar twee die nu fijn staan te overwinteren op kamertemperatuur.

vorig jaar had ik ze in de volle grond. dat doe ik niet weer denk ik...de vruchten rijpen inderdaad laat af en ik wil ze evt in de herfts binnen zetten om te zien of ze daar wel goed narijpen.

• 5 years later...
Geplaatst:

Hallo,

heb 2 soorten meloenpeer staan, 8 x de solanum caripense (mini pepino) en de 5 x Solanum muricatum (pepino).

Staan buiten in volle grond.

Gezaaid in februari en warm opgekweekt in propagator en daarna onverwarmde serre.

Uitgeplant half mei toen de planten +/- 20 cm groot waren.

Planten doen het goed, blijven wel relatief klein, hebben veel kleine bloempjes maar tot nog toe geen vruchten

Is al laat in het seizoen nu en vruchten oogsten van de gewone 'pepino' zal waarschijnlijk niet meer lukken

Maakt de mini (en de gewone) nog kans of rooi ik beter alle planten om plaats te maken voor iets anders??

Iemand een idee wat er mis liep? Was nochtans lekker warm afgelopen maand dus verwachting was hoog.

Zou het graag volgend jaar dan anders aanpakken,

wil op zijn minst één pepino proeven alvorens te beslissen of ze al dan niet blijven komende jaren.

Nut om 1 plant te laten staan om stekken van te nemen en eventueel te laten overwinteren??

Thanks,

Groetjes,

Tom

Geplaatst:

Er is niks mis met je meloenperen Tom. Er bestaat een zeer uitgebreid topic over de meloenpeer en ik denk dat je de antwoorden op jouw vragen daar wel zult vinden.

meloenpeer-pepino-t543.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

En plaats er een foto bij, dat verduidelijkt veel.

Overigens is het nog helemaal niet laat in het seizoen hoor

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bedankt voor de link Frans.

Ben al aan't lezen maar de hoge temperaturen overdag en de soms lage nacht (paar keer onder de 13gr geweest) zouden het dus al voor een deel kunnen verklaren.

@ Speets, zie niet goed in wat een foto nog meer kan verduidelijken? Maar ok, kleine moeite, ik neem straks enkele foto's.

Groene groeten,

Tom

Geplaatst:

@ Speets,

Bijgevoegd de gevraagde foto's,

De veldjes meloenperen

Veldje-meloenperen34351499502514.jpg

Veldje-meloenperen-255271499502529.jpg

De bloempjes

Bloemen38271499502629.jpg

Bloemen-291391499502640.jpg

Ben toch blij dat ik de vraag stelde, dit forum is echt wel goud waard!!

Vroeger had ik de planten gewoon op de composthoop gegooid in de veronderstelling dat het toch niet meer goed kwam...

Het lezen van dit forum, de ervaringen van andere meer of minder fervente (moes)tuiniers zijn leerzaam en resulteert althans voor mij in 'trager' en vooral ook doordachter tuinieren.

Zoals Speets eerder aanhaalde, nog niet zo laat in het seizoen neen, maar meloenperen en vooral de afrijping ervan vragen toch enkele maanden anders smaken ze blijkbaar niet lekker.

@ Frans

Zoals beschreven in de link,

Blijkbaar was het oa te wijten aan de extreem hoge dagtemperaturen, de soms té lage nachttemperaturen en mss ook wel een gebrek aan vocht, eens planten goed aanslaan na het uitplanten buiten geef ik nl geen water meer.

Nu we terug normale temperaturen hebben en het enkele dagen flink wat regende begint de vruchtvorming en het gaat redelijk vlug!

Staan blijkbaar ook te dicht op elkaar dus volgend jaar wat ruimer planten en regelmatig bewateren.

Benieuwd of ze nog voor de winter gaan afrijpen.

De vruchtvorming

Bloemen-en-vruchtjes26681499502717.jpg

Vruchtjes74961499502730.jpg

Vruchtjes-282731499502743.jpg

Nogmaals bedankt Frans voor de doorverwijzing!!

Forum is zo groot dat ik het soms nog moeilijk heb om dingen terug te vinden.

Groene groeten,

Tom

Geplaatst:

Hallo,

is mogelijk hoor,

Heb 2 soorten staan en geen idee welke van de 2 ik heb gefotografeerd...

1. Tzimbalo = solanum caripense = mini pepino/meloenpeer (8 stuks)

2. De 'gewone' = Solanum muricatum = pepino/meloenpeer (5 stuks)

Ja hoor, is goed,

zal verder opvolgen en regelmatig iets posten mét foto's erbij.

Mss kan ik dan op mijn beurt iemand 'helpen'.

@ Pieter

Wat zijn jouw ervaringen met de Tzimbalo?

Smaak? Opbrengst? Afrijping? etc. ...

Tom

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Werd dus niets...

Massa's vruchtjes zoals op bovenstaande foto's maar geen afrijping.

De meloenpeer zelf (solanum muricatum) vormde geen enkele vrucht.

Volgend jaar nieuwe poging.

Geleerd dat de planten veel te dicht op elkaar stonden, regelmatige watergift willen.

Zien of ik volgend jaar wel iets kan oogsten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat zonde TomP.

Mijn meloenpeer deed het onverwachts goed. De planten hadden niet bijzonder veel bloemen, stonden in de volle wind en zijn door omstandigheden dit seizoen echt verwaarloosd. En toch bracht de plant een behoorlijk aantal lekkere vruchten op. Zeker niet dankzij mijn kunsten, maar eigenlijk puur geluk.

16859D6E-D974-41F1-A070-8821F35C271E57841509733142.jpeg

24563D32-3E70-4209-BBA5-2CA6EBA923BE38311509733144.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

De meloenpeerstruik moest het veld ruimen bij het winterklaar maken van de tuin en dus de resterende vruchten geplukt. Onderin de schalen zitten nog wat donkerpaarse, bovenin de wat lichtere.

Ik probeer te bedenken wat ik met deze twee bergjes kan doen. Chutney? Of heeft iemand anders nog geweldige tips? Ik geloof dat ik wel wat inspiratie kan gebruiken.

B63EE4BB-41AC-47A6-A010-E61B7C5CF87128651509893281.jpeg

Geplaatst:

Na enkele weken meloenpeer begin ik de uit-het-vuistje-variant wat saai te vinden. Ik ben ook een groente- en fruitliefhebber net als jij TomP, maar de komende week weer drie of vier van deze joekels per dag wordt me te gortig. En dus heb ik besloten dat ik komend weekend los mag gaan op allerlei hartige en zoete chutneys. Tips zijn nog steeds welkom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...