HuubvG Geplaatst: 20 augustus 2022 Geplaatst: 20 augustus 2022 Wijn maken van druiven zit er voor mij niet in, mijn bescheiden woonruimte is niet geschikt daarvoor. Ik dacht aan een andere manier om druiven te bewaren, namelijk drogen tot krenten of rozijnen. Hier vind ik er niks over, zou niemand zich daar mee bezig houden? Ik zoek tips hoe te drogen. Op het internet kan ik weinig vinden, behalve dat je voor het drogen 'pitloze druiven' zou moeten nemen. Tja, maar mijn druiven hebben wel pitten. Einde verhaal dan? Of is er een manier om ze te ontpitten, en zou dat dan voor of na het drogen moeten? Mocht het gewoon niet gaan, dan ga ik denken over druivensap persen en bewaren in koelkast of invriezen, als dat laatste mogelijk is. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 20 augustus 2022 Geplaatst: 20 augustus 2022 Had gisteren toevallig hier gezocht en zag dat Jorieke wat gedroogd had. Ik heb zelf momenteel een redelijke oogst en ga het proberen in mijn droogmachine. Stonden wat filmpjes op youtube Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
HuubvG Geplaatst: 20 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2022 Dat van Jorieke had ik niet gevonden, wel een paar onderwerpen op het WWW. Dat gaat allemaal over pitloze druiven. Drogen zal hier wel gaan, maar ik zoek vooral naar tips over het ontpitten. Quote
henkg Geplaatst: 21 augustus 2022 Geplaatst: 21 augustus 2022 20 uren geleden, HuubvG zei: Wijn maken van druiven zit er voor mij niet in, mijn bescheiden woonruimte is niet geschikt daarvoor. Voor b.v. 15 liter wijn heb je in huis weinig ruimte nodig. Hoogstens 1 m2 voor langere tijd. Een buitenruimte (plaatsje/ terrasje) is wel erg prettig, voor het selecteren en persen, want dat geeft geknoei -> paar emmers water erover, en het is weer netjes. Pulp- en latere gisting binnen (hogere en meer constante temperatuur dan buiten). Overhevelen kan dan weer buiten (maar binnen gaat ook). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 21 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2022 Het ontpitten gaat het niet worden met mijn 'pittige' druiven dus, dat idee laten ik dan maar varen. Het zal wel niet voor niets zijn dat er weinig over te vinden is. Op naar plan B? 50 minuten geleden, henkg zei: Voor b.v. 15 liter wijn heb je in huis weinig ruimte nodig. Die ruimte heb ik wel, misschien wel geschikter dan ik tot nu toe dacht. De ruimte is er en zelfs binnen mag er geknoeid worden. Zag ik misschien op tegen de aanschaf van alle benodigdheden? Stukje bij beetje kan ik de spullen gaan aanschaffen en me gaan inlezen in het maken van wijn. Daarover is genoeg te vinden, dus dit draadje mag gaan rusten in het hoekje van vergetelheid. Dank voor het zetje Henk. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 augustus 2022 Geplaatst: 21 augustus 2022 Ik ontsap ze ook graag, en dat sap kan dan heet in flessen en blijft lang goed. De smaak is dan wel wat anders dan vers geperst. Maar nog steeds erg lekker! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 27 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2022 Lijkt me een goed plan om mee te beginnen. Genoeg te vinden daarover, hier en op het www. 🍇 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.