Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

hallo,

Vorigjaar eind september begin oktober ben ik begonnen met mijn composthoop. Nu vraag ik mij af of ik in oktober de hoop moet doorschuiven naar het volgende vak en vanaf dan al mijn groenafval weer op een nieuwe hoop moet gooien. 

Of is het beter om in het voorjaar te starten met een nieuwe hoop?  En nu eenmalig een hoop van 1,5 jaar hebben voordat ik doorschuif. Op de ene manier heb ik na drie jaar compost en op de andere manier na vier jaar... 

Hoe doen jullie dat?

aangepast door hebeentuin

Ik maak het hele jaar door compost.

Zet het op met laagjes paardenmest als dat er is en gooi het twee of drie keer om.

Afhankelijk van de temp. heb ik na driekwart jaar tot twee jaar goede compost.

Omgooien (zuurstof) is altijd goed, de randen verteren minder snel als het midden.

Ik heb er nu ook wat gieters water bij gegooid vanwege de droogte, anders gebeurd er ook niks.

Kijk even op mijn Blog, daar staat alles ook de foto's.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:
3 uren geleden, hebeentuin zei:

Hoe doen jullie dat?

Ik denk dat het slim is om op een gegeven moment een streep te zetten onder het toevoegen en dan inderdaad met een nieuwe hoop te beginnen. Anders krijg je altijd iets dat nooit geheel of overal rijp is. Er zit altijd spul tussen dat nog lang niet klaar is. Wanneer je dat doet, voor of na de winter, maakt zo veel niet uit...als het voor jou uitkomt! Het makkelijkste werkt het dus als je voldoende hoeveelheid materiaal hebt en dat allemaal samen laat composteren. wat er nieuw komt aan materiaal spaar je op om er een volgende hoop mee te maken.

Essentieel is dat je de compost geheel rijp laat worden. Anders is het namelijk ook wel wat nuttig, maar GEEN compost met alle voordelen van dien!

Hoe weet je dat compost rijp is?

1. Alle stikstofrijke ingredienten als gras, groene plantenresten, niet gedroogde bladeren e.d. moeten  onherkenbaar zijn (verteerd). Wat grovere koolstofrijke elementen zoals houtsnippers, herfstbladeren, stro e.d. moet duidelijk aan het afbreken zijn, maar nog wel wat herkenbaar.

2. De compostwormen die als het goed is vanzelf in je composthoop komen, moeten bijna geheel verdwenen zijn.

3. De hoop ruikt aangenaam naar aarde.

Neem dan nog enkele maanden om het proces zeker rond te laten zijn en je hebt compost van hoge kwaliteit die een enorme boost geeft aan je tuin en je bodemleven als je de bodem ermee afdekt. 

Hoe lang dit duurt is van allerlei factoren afhankelijk. Maar reken toch op minimaal 3/4 jaar (en geloof de bakerpraatjes niet van mensen die roepen dat ze goede compost maken in 2 maanden...die is of nog lang niet klaar en daarmee voor de meeste planten ongeschikt of verbrand en levert nauwelijks winst voor je tuin). 

Om rijp te worden moet de inhoud van de composthoop geleidelijk worden omgezet naar nieuwe chemische verbindingen met de rijkelijk aanwezige koolstof in je hoop. Er is dus tegelijk een ont-binding en een heropbouw van voedingstoffen zoals stikstof die zich aan die koolstof binden (dat werd lang humus genoemd).

Wat daarvoor nodig is:

- een behoorlijk volume aan materialen die je composteert. 

- een behoorlijk deel daarvan moet zogenaamd "bruin" materiaal zijn, d.w.z. veel koolstof bevatten zoals houtsnippers, gevallen herfstblad, stro e.d. 

-  zuurstof (omzetten. luchtig opbouwen, materialen mengen, niet kletsnat in de hoop)

- vochtigheid (droog gebeurt er niets, kletsnat gaat het stinken en gebeuren er niet de goede processen met risico op ongewenste chemische reacties.)

- geduld

- bij hogere buitentemperaturen zal het wat sneller gaan dan in de winter bij vorst. 

Kortom: Dat je 3 of 4 jaar moet wachten op je compost lijkt me heel erg lang. Ik weet natuurlijk niet hoeveel composteerbaar materiaal je hebt en hoe je precieze omstandigheden zijn? 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb altijd begrepen dat je drie bakken nodig hebt en dat het dus na drie jaar klaar is. 

Mijn gedachte ging over het moment wanneer je start met een bak. Er van uitgaand dat je in het voorjaar je compost wilt gaan gebruiken leek het mij handig dat je in het voorjaar de bak doorschuift en opnieuw begint. Vandaar mijn vraag over de cyclus. Maar ik vroeg mij af of er andere overwegingen zijn. 

Hoe dan ook heb ik gisteren mijn bak, die nu bijna een jaar is opgespaard, doorgeschoven naar het volgende vak door het dus ondersteboven te spitten. Het viel mij op dat de onderste 2/3e van de hoop al behoorlijk op aarde leek. Dus dat gaat heel goed. Dit is enkel tuinafval. De resten uit de keuken (niet de kookresten) heb ik apart in een compostvat gedaan. 

Bedoel jij met 3/4 jaar 9 maanden? 

1661070087704.jpg

aangepast door hebeentuin
Geplaatst:
55 minuten geleden, hebeentuin zei:

Bedoel jij met 3/4 jaar 9 maanden? 

Ja.

Afhankelijk van de hoeveelheden die je hebt, kun je verder gaan met een nieuw opgezette hoop. Als je een jaar prettig vindt, kan dat. Maar je zou ook na een half jaar of 8 maanden oid verder kunnen gaan. 

Persoonlijk zou ik het 100% plantaardige (en natuurlijk ongekookte en onbereide) keukenafval dat je nu apart composteert gewoon erbij mengen. Variatie is gunstig.

Als je het nog niet kende, vind je hier een  goed onderbouwde informatie over allerlei vragen die zich bij het zelf composteren voor kunnen doen. 😉

https://www.vlaco.be/thuiskringlopen/thuiscomposteren

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...