Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Kwam net m'n zakje raapsteeltjes tegen, moet ik ook dringend proberen Op het zakje staat een huisje met 1-2 en volle grond 3-8.Moet ik ze zaaien in de koude bak nu of bedoelen ze warm binnen? En ook hier dezelfde vraag als met de spinazie. Ik kan er 16 in een vak zaaien. Zo'n stampot met van die raapstelen lijkt me wel erg lekker, dus dan kook je ze niet geloof ik. Hoeveel zou ik nodig hebben voor een 2 persoons portie? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Musje Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Ik zou nog even wachten op wat meer warmte/zon en dan zaaien in een bloempot in een kas (buiten). Een bloempot van 25cm in doorsnee levert je een aardig maaltje op. 1 bak spinazie is voor ons 1 maaltijd, en dan zaai ik in zo'n bak: Quote Maar na de winter komt de lente weer.
RvO Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Rantje, ik ben niet zo'n receptenkok, maar als jij me verteld hoeveel een tweepersoonsportie weegt, dan wil ik je wel "voorlezen" uit het VELT handboek. Dat geldt ook voor de spinazie. Terzijde, zelf ga ik met m'n kleine moestuintje vooral voor de salade. Er is minder voor nodig en ik proef het verschil met "winkelgroente" beter. Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Een flinke vergiet vol, gaat hier wel in de stamppot raapstelen (probeer hem eens met uitgebakken spekjes en geraspte kaas.... *kwijl*)Anyway....de plantjes groeien flink snel, zorg dat je dicht op elkaar zaait ivm de langere, bleke stengels, en dan heb je aan 1 vakje wel voldoende. Wederom: ik oogstte alleen de buitenste, grootste bladeren, de rest groeit door Edit: zaaien doe ik vanaf maart, buiten. Quote
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Dus 1 vak zou genoeg moeten zijn? Ik ken het echt niet en heb het ook nog nooit gegeten Op 't zakje staat 10 cm uit elkaar, das wel wat anders dan een bloempot vol doen, je bedoelt toch dicht op elkaar zaaien? Maar hoe haal je dan de buitenste bladeren eraf als het zo dicht staat???In m'n MM-boek staat 16 per vak... pffff is het nou ingewikkeld of maak ik het zo moeilijk........ Is het af te raden om het nu in de koude bak te zaaien?'t Is al bijna maart natuurlijk.... En dan kan het gewoon buiten zonder bescherming Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Miranda het is zo lekker, zowel rauw met gebakken spekjes erdoor, maar vroeger thuis deed mijn moeder het koken, maar dan had ze veel nodig hoor, want het slinkt enorm, maar het telen waard . Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Raapstelen zijn eigenlijk knolvormende plantjes, maar je kweekt ze voor de stelen/bladeren, dus knolletjes vormen ze sowieso niet omdat je ze al veel eerder oogst Daarom kan je ze gerust dicht op elkaar zaaien, omdat er geen ruimte hoeft te zijn voor knolletjes, slechts voor dunne steeltjes. De buitenste bladeren oogsten gaat makkelijk, want je kan rustig wat aan de kant duwen om te oogsten Ik geloof dat Diana ook nog info op haar site heeft over raapstelen, misschien kan je daar nog wat meer informatie vinden? Quote
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Dank je!~!!! Ik ga morgen wel even kijken op haar site, daar raak je ook niet uitgelezen!Moet eigenlijk al in bed liggen... Heb je zelf slechter ervaringen in de koude bak dat je in maart buiten zaait? Jeanne, dan ga ik maar voor rauw, scheelt ruimte in de tuin.Misschien ook wel leuk om in een pot te zetten Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Janine~Bustani Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Ik heb maar een klein koud bakje Quote
Rantje Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Ik snap 'm Bij mij staat 'ie nu zo dat ik 12 vakjes heb.Dus 3 spinazie, 1 rode kool, 1 witte kool, 1 bloemkool, 1 bietjes, 1 penen, 1 sla en 1 radijs. Dan heb ik er nog 2 over....*zucht* Edit: en mijn koolrabi nog...dus 1 over Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Helly Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Miranda, ik heb ook raapsteeltjes. Altijd te duur op de markt dus vandaar dat ik daar zaden van heb gekocht.Vind ze heerlijk rauw in de stamppot en lekker met gebakken spekjes. Per persoon heb je ongeveer een bosje nodig die in je gesloten hand past, ofwel dat duim en wijsvinger elkaar raken. Als je ze kookt houd je er net als met andere slinkgroenten weinig aan over. Dus beter rauw te gebruiken. Ik kijk net in mijn archief van vorig jaar. Toen op 28 februari begonnen met zaaien (binnen), 4 dagen later kwam er al iets boven de grond piepen, op 1 april (stonden ze elke nacht buiten) leken het al echte plantjes en op 17 april lag het bij ons voor t eerst in de pan Voor raapsteeltjes geld net zoals voor spinazie en rucola -> dicht op elkaar zaaien. Quote Good things come in small packages
Menph Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Raapsteel gedraagt zich als een zgn. winterannuel (eenjarige welke s'winters kiemt) In november heb ik ze in de kas gezaaid. Begin Januari heb ik ze geoogst.De planten kunnen tegen vorst, maar worden dan wel in hun groei geremd.Zonder de bescherming van een kas/koude bak staakt de plant bij koude zijn groei of maakt ze te kleine bladeren (periode oktober t/m maart) Als je het groeipunt ontziet kun je twee keer oogsten/snijden. 'Green in snow' (Brassica juncea) gaf hier een hogere opbrengst dan raapsteel. Ik denk dat ze goed tegen lage temperaturen kan. Quote
Eefje78 Geplaatst: 16 februari 2012 Geplaatst: 16 februari 2012 Ook even in mijn logboek van vorig jaar gekeken:Ik heb ze toen in de koude bak gezaaid op 13 feb. Dat ging prima maar niet heel snel. Op 30 april konden we er voor het eerst van eten.Het jaar ervoor had ik ze op 13 maart in de koude bak gezaaid, en op 20 maart buiten. Beiden ging prima, maar ik hield toen nog niet bij wanneer ik voor het eerst oogstte. Wel ging in de koude bak sneller.Zoals al gezegd, je hoeft ze echt geen 10cm uit elkaar te zetten hoor, gewoon lekker dicht zaaien.Wij eten ze ook altijd rauw in een stamppotje. We eten meestal 1-1,5 keer van een rijtje van ong 1 meter. Vaak maak ik er een gemixt stamppotje van, met rucola. spinazie en ander blad dat ik kan vinden in de tuin, op die manier kun je wat vaker van je raapstelen eten. Quote
Rantje Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Geplaatst: 16 februari 2012 Super! Ik ga ze in de koude bak doen en over een week of 2, 3 buiten. Ben toch wel erg nieuwsgierig geworden hoe het smaakt, ik lust bijna alles dus ik denk dat het wel goed komt! Trouwens handig Helly, om aan te geven hoe groot een bosje moet zijn met duim en wijsvinger, daar kan ik wel wat mee! Nog een kleinigheidje, staan ze graag in de zon of is wat meer schaduw ook geen probleem? Als ik het lekker vind namelijk is het ook wel een idee om het in een bloempot te zaaien! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Geplaatst: 16 februari 2012 Overigens vind ik rucola ronduit vies, smaakt naar kattenpies Kan aan het ras liggen??? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Eva Geplaatst: 16 februari 2012 Geplaatst: 16 februari 2012 nope, ik vind alle rassen naar kattenpies smaken... Quote
Eefje78 Geplaatst: 16 februari 2012 Geplaatst: 16 februari 2012 Ik vind rucola niet naar kattepis smaken, maar echt lekker vind ik het ook niet... Te scherp, veel scherper dan die uit de winkel. Maar in zo'n stamppotje proef je de smaak niet zo erg (blijkbaar verdwijnt de scherpe smaak als het iets verwarmd wordt), en is het goede opvulling Quote
Helly Geplaatst: 16 februari 2012 Geplaatst: 16 februari 2012 Ik vind vooral de kleinere blaadjes scherp, dus ik oogst alleen de grote en laat de kleinere doorgroeien. Maar kattepis Dat is mij nooit opgevallen. Beetje nootachtig toch?Volgens mij kunnen raapsteeltjes prima in halfschaduw staan. Of t helemaal in de schaduw kan staan weet ik niet. Gewoon s proberen? Quote Good things come in small packages
Rantje Geplaatst: 17 februari 2012 Auteur Geplaatst: 17 februari 2012 Hihi hier stonden ze aan de rand van de bak en het smaakte echt vreselijk.Echt naar kattenzeik In dat topic van die kattendrollen vroeg ik er naar hoe rucola moest smaken omdat er hier regelmatig katten in de tuin te vinden zijn. Iieeewwww het idee alleen al Misschien nog maar eens zaaien, kijken of het nu beter smaakt Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Nicolette Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 rucola hoort een beetje nootachtig te smaken en als ze te weinig water hebben gehad kunnen ze nog wel eens wat scherp zijn Quote
Eva Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 het heeft niets met scherpte te maken.ik proef de nootachtige toon ook, heel duidelijk zelfs, maar er zit (voor mij en blijkbaar ook voor Rantje) een minder duidelijke vieze kattenpoep/pies smaak aan.je bent waarschijnlijk een superproever Rantje, net als ik! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 februari 2012 Geplaatst: 18 februari 2012 Jongens..... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.