Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig najaar heb ik bij Vreeken jonge vijgenplanten gekocht.

Ze doen het allemaal prima.

In de Bornholm's Diamant en de Goute d'Or zitten al kleine vruchtjes.

Hoeveel tijd hebben die (ook afhankelijk van het weer) ongeveer nodig om rijp te worden? Worden die nog rijp dit jaar?

16587470943867354312887768703292.thumb.jpg.9debe0b0e020e775b64cb395f8d88c7b.jpg

Geplaatst:

Dit is van de tweede lichting vijgen, die rijpen alleen nog als de zomer lang doorgaat en vooral als het warm blijft. De kans is veel groter dat kleine vruchtbeginsels het najaar overleven en je volgend jaar rond deze tijd een oogst opleveren. Jonge vijgenbomen hebben soms moeite om snel tot rijpe vruchten te komen. We hebben net de eerste oogst afgerond, de wespen en vogels waren al wat eerder actief en vanaf toen ben ik gaan opletten. Dus goed in de gaten houden, maar verwacht maar niets, dan kan het altijd meezitten. 

Geplaatst:

@MSDG dankje, ja wespen dat is wat dit jaar ... hebben me van groot gedeelte van de pruimenoogst af geholpen en veel appels zijn al aangetast 😒.

De Rouge de Bordeaux (in pot) die ik al jaren heb heeft een aantal vijgjes maar zijn al veel verder dan bij de nieuwelingen, vandaar mijn vraag. 

Of de eerste oogst gaat lukken is maar de vraag, al jaren op rij hebben we hier flinke nachtvorst in het voorjaar. De vijgen staan in potten, mss maar in het tuinhuis zetten komende winter.

Geplaatst:

Niet iedere vijg maakt herfstvijgen aan en ook het tijdstip waarop herfstvijgen aangemaakt worden, verschilt. de ene soort is sneller dan de andere. Of ze nog rijp worden, hangt af van de zomer en van het soort vijg wat je hebt. 

Geplaatst:

Mijn ervaring met mijn eigen Bornholm vijg is dat deze de eerste keer wat later rijpen (wanneer ze nog niet lang op hun plek staan). Voor mij was dat 2019 en toen was het september. Vijg was voorjaar 2018 geplaatst. In 2020 was het al in juli en vorig jaar was het augustus (veel regen en weinig warmte gehad dat jaar). Momenteel lijkt het bij ons weer augustus te worden, misschien was 2020 wel erg uitzonderlijk vroeg.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ronde de Bordeaux buiten in pot is vandaag rijp.

Smith in pot in de kas was afgelopen week rijp.

Dotatto en Michurinska-10 in pot in de kas waren een paar weken terug al rijp.

De zomervijgen (breba) van brown turkey buiten waren meer dan een maand terug al rijp.

Ik hoop dat mijn I258 wil rijpen. Ben erg benieuwd hoe deze smaakt.

Geplaatst:

Brown Turkey geeft bij lange warme zomers 2 keer oogst.

Violet de Bordeaux geeft vaak 2 keer oogst en ook Michurinska-10. en zo zijn er nog wel meer rassen die dit doen.

Geplaatst:

Die gekleurde wel, denk ik. Maar dat hangt ook van het weer af. Bij mij zien de vijgen er ook zo uit, maar ik zie het wat somber in. Vannacht was het al 0 graden en vanaf donderdag wordt het overdag flink koeler.

Geplaatst:

@henkg Die gekleurde ziet er positief uit. meestal kun je 5 tot 10 dagen na het eerste zwellen een rijpe vrucht plukken.

Voor een Brown turkey main crop is het echter nog wel erg vroeg. Of heb je een ander ras?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...